Hej!
Det är dags för mig att köpa ny spis i mitt hus.
Idag har jag:
* Periplexuttag och kontakt.
* 1x16A säkring för spisen, porslinspropp.
* 3-fas med 20A huvudsäkringar.
* På baksidan av den nuvarande spisen står det: 1 ~ 380V / 3 ~ 380V. (jag antar att det betyder att den är omkopplingsbar mellan 1-fas och 3-fas? Och att den då ska ha 400V, fast den bara tar 380V).
Om jag köper en 400V spis med periplexkontakt, skulle det fungera att koppla in? Och då är det trefas jag ska ha, eller ska jag ha enfas?
Jag är lite förvirrad av det här för jag ser att många har 3x16A säkringar eller 1x20A men jag har bara 1x16A för spisen, fast jag har 3x20A huvudsäkringar.
Tacksam för hjälp!
Det är dags för mig att köpa ny spis i mitt hus.
Idag har jag:
* Periplexuttag och kontakt.
* 1x16A säkring för spisen, porslinspropp.
* 3-fas med 20A huvudsäkringar.
* På baksidan av den nuvarande spisen står det: 1 ~ 380V / 3 ~ 380V. (jag antar att det betyder att den är omkopplingsbar mellan 1-fas och 3-fas? Och att den då ska ha 400V, fast den bara tar 380V).
Om jag köper en 400V spis med periplexkontakt, skulle det fungera att koppla in? Och då är det trefas jag ska ha, eller ska jag ha enfas?
Jag är lite förvirrad av det här för jag ser att många har 3x16A säkringar eller 1x20A men jag har bara 1x16A för spisen, fast jag har 3x20A huvudsäkringar.
Tacksam för hjälp!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
400V eller 380V kan du se som samma sak. För hade vi 380V och 220V, nu 400V och 230V
Dock låter det helt omöjligt att du har 400V på vara en säkring eftersom du behöver 2 faser för att få 400V.
Frågan är om det inte är tre säkringar i samma kolumn som betjänar spisen?
Dock bör du vara vaksam att du verkligen har en nolla framdragen till uttaget innan du petar i en ny spis där, annars förstör du spisen.
Dock låter det helt omöjligt att du har 400V på vara en säkring eftersom du behöver 2 faser för att få 400V.
Frågan är om det inte är tre säkringar i samma kolumn som betjänar spisen?
Dock bör du vara vaksam att du verkligen har en nolla framdragen till uttaget innan du petar i en ny spis där, annars förstör du spisen.
Välkommen till forumet!
Du har med 100% säkerhet trefas till spisen och således tre säkringar. Eftersom du skriver porslinspropp så är det tre bredvid varandra, oftast i en kolumn men det kan också vara tre på rad. Gissningsvis har du en kolumn där bara "den översta" är märkt.
Ta en bild för all del för att få det bekräftat. Som Fairlane skriver så kan det väl strula om du inte har nolla framdraget (din gamla spis kräver inte det) så det bör kollas upp. Annars ska det fungera med vilken normal spis som helst.
Du har med 100% säkerhet trefas till spisen och således tre säkringar. Eftersom du skriver porslinspropp så är det tre bredvid varandra, oftast i en kolumn men det kan också vara tre på rad. Gissningsvis har du en kolumn där bara "den översta" är märkt.
Ta en bild för all del för att få det bekräftat. Som Fairlane skriver så kan det väl strula om du inte har nolla framdraget (din gamla spis kräver inte det) så det bör kollas upp. Annars ska det fungera med vilken normal spis som helst.
Redigerat:
Där har det kopplats om på ett olämpligt sätt om det är så att "märkningen" stämmer.
Det ska vara en trefasgrupp, dvs 16/17/18 hör ihop. Någon verkar ha lagt parallelt på den gruppen. För att veta exakt hur det är kopplat så måste centralen öppnas.
Spisen måste gå på minst två proppar (men troligen går den på tre) eftersom den är gjord för 380 V (numera 400 V) vilket man får mellan två faser.
Det ska vara en trefasgrupp, dvs 16/17/18 hör ihop. Någon verkar ha lagt parallelt på den gruppen. För att veta exakt hur det är kopplat så måste centralen öppnas.
Spisen måste gå på minst två proppar (men troligen går den på tre) eftersom den är gjord för 380 V (numera 400 V) vilket man får mellan två faser.
Ok, när jag flyttade in så lät jag en elektriker gå igenom hela fastigheten och besiktiga elen. Han nämnde inget om några konstigheter med proppskåpet. Däremot hittade han en fulledning dragen till en utekontakt, men i övrigt så var elen i gott skick. Så det är ju märkligt om det skulle vara något mysko där när han gick igenom elen.
Spisen brukar ligga på första raden (3-fasgruppen) längst till vänster i centralen.
Är inte det där bara en massa kludd som inte behöver betyda något?
Eller kan de haft ett trinettkök i alkoven, till någon hyresgäst etc ...
Men det går ju ganska lätt att skruva ur någon säkring och kolla vad som slocknar.
Är inte det där bara en massa kludd som inte behöver betyda något?
Eller kan de haft ett trinettkök i alkoven, till någon hyresgäst etc ...
Men det går ju ganska lätt att skruva ur någon säkring och kolla vad som slocknar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Lite svårt att tolka, men jag tolkar det ändå som att 16, 17, 18 är till spisen, men att de även används till annat vilket känns märkligt.
Lyssna dock hellre på Tommi och Mikael. De kan sådant här.
Lyssna dock hellre på Tommi och Mikael. De kan sådant här.
Ja, det ser ut som att det är dags att skapa en ordentlig gruppförteckning.
Att det inte är säkringar i 13 och 14 spelar troligen ingen roll eftersom du troligen inte använder trefashandsken de sägs gå till. Är det möjligen den som skymtar i nederkant av bilden i form av en gammal Semko 17 eller är det något annat?
Plocka ur 16/17/18 en och en och se vad som händer. Stämmer hypotesen så ska spisen fungera delvis med en valfri säkring borta och slockna helt med två valfria borta. Vad som slocknar i övrigt får du titta efter.
Att det inte är säkringar i 13 och 14 spelar troligen ingen roll eftersom du troligen inte använder trefashandsken de sägs gå till. Är det möjligen den som skymtar i nederkant av bilden i form av en gammal Semko 17 eller är det något annat?
Plocka ur 16/17/18 en och en och se vad som händer. Stämmer hypotesen så ska spisen fungera delvis med en valfri säkring borta och slockna helt med två valfria borta. Vad som slocknar i övrigt får du titta efter.

