V
Vardagsrum: [citat] Jag känner inte till några återställningar, i vart fall har ingen skett från någon av oss på företaget. Inte heller elinstallatören säger sig känna till någon och energibolaget har ingen kännedom om att de ska ha fått byta eller återställa någon servissäkring "på gatan". Tycker att det är märkligt att brytaren inte slagit ifrån, om det t.ex varit åska, men har
28 svar · 6,2k läst
·
5
50procent: Tror det ska stå "tryckknapp" och att TS undrar hur hen ska göra för att Q3 ska dra. (Eller egentligen när och varför Q3 drar)
6 svar · 1,0k läst
·
F
falkn: Slaktade trafon nu, gick bra. Ett litet kretskort med komponenter enligt inlägg ovan. Blir att montera en utanpåliggande dosa i kommoden och sätta trafon där. Sedan styra den av/på med strömställare. Dimma får man göra på lampan vid behov, den verkar komma ihåg senaste läge också Tackar för hjälpen!
11 svar · 1,4k läst
·
tttomten
tttomten: Ja
9 svar · 838 läst
tttomten
9 svar · 838 läst
W
Wago221: Haha yes du har koll. (y) Slapp i alla fall hänga om dörrarna...;)
8 svar · 6,7k läst
·
ebolasmurf
ebolasmurf: Tog min sunda förnuft till fånga. Elektriker kommer hit och fixar det. Håller mig till vanliga strömbrytare och uttag.
4 svar · 1,4k läst
·
A
ankan678: Ja okej. Det hade jag tänkt från början så det har jag köpt, står nånstans att lvp skall ha jordfelsbrytare, men det är nog inte samma sak som säkerhetsbrytare... kör just nu utan jfb men får väll skaffa det och sätta nånstans nån gång när jag har klurat ut hur man gör det,
25 svar · 5,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Kabel är bra, men kabel i rör kan ge risk för kondens i röret. Se till att täta det i den varma lägre änden.
3 svar · 1,0k läst
E
etompau: Conrad har ett extremt stort utbud med en hel del ovanliga grejor, priserna är dock höga och lev. tiden är något längre pga av lev. från mellersta Tyskland.
27 svar · 2,7k läst
·
Y
yens: [citat] Jo, ibland slår ju blixten ner... ;-)
11 svar · 1,7k läst
A
Avemo: Om den gamla centralen är i bra skick är det inget självändamål att byta den. Det går utmärkt att komplettera med en normcentral vid sidan av som innehåller en jordfelsbrytare och plats för några grupper till. Så har jag gjort hemma hos mig.
1 svar · 786 läst
L
Leif i Skåne: [citat] Ja det kan du. Om du sätter en Plejd med vridadapter, samt sätter fjädrar i övriga brytare och koppla dessa till en ingång.
4 svar · 2,7k läst
5
50procent: [citat] Inlägg #36 i denna tråd
9 svar · 2,4k läst
MathiasS
MathiasS: Mycket pengar men jag vet inte om jag blir förvånad. Arn har ju som grund för sitt beslut också konstaterat att priset är marknadsmässigt. jag kan tänka mig att man beslutat annorlunda om inte företaget varit noga med att ange vad det kommer kosta, även om grunden är att priset trots allt var marknadsmässigt.
18 svar · 3,1k läst
D
Daniel 109: Det var Dunkens förteckning som diskuterades i inläggen precis innan. Vad skulle det annars vara?
24 svar · 9,4k läst
·
N
Neeck: Tack Bo, det förklarar allt för mig! Har nu precis testat och det verkar inte behövas någon impuls. Där det är trappkoppling så förstår Fibaron ifall man ändrar från valfri strömbrytare från PÅ till AV eller tvärtom (i Fibnaroappen så uppdateras läget i realtid). Mao så fungerar allt nu både ytterbelysningen och hallbelysningen och det verkar inte strula någonstans vad jag kan
7 svar · 4,3k läst
·
hsd
hsd: [citat] Du ska kontakta en elektriker som fixar det åt Dig
9 svar · 6,5k läst
·
surris
surris: [citat] Funkar alldeles utmärkt att ha trägolv på platta. har det hemma och byggt flertalet hus med det. Klart du får varmare golv med klinkers om det är vad man är ute efter.
16 svar · 2,4k läst
K
kingfranz: [citat] Hur mycket upplever du att dom lyser jämfört med en vanlig 2x36W armatur? Julas sida säger ju att dom ger 4400 lumens medans ett 2x36W ger 6000-7000 lumens.
5 svar · 14,2k läst
2
2mackan: Ett alternativ är en transformator. Primär 3x380v sek 3x220v
2 svar · 3,6k läst
E
elmont: Dessutom är det mycket vanligare med PUS/skyddsutjämning.
50 svar · 9,7k läst
·
O
ofrisk: [citat] Kabelarean va väl typ det ända jag hade koll på och är med på hur du menar, faktum är att jag gick el på gymnasiet för 15år sedan men var väl bara halvtid där så det gills ju inte riktigt, behöver jag säga att jag aldrig gick som lärling? :crysmile: Jag har inga problem och är riktigt noga när jag kopplar saker man får göra men jag har respekt för el och vill att
14 svar · 7,4k läst
·
T
tgr_se: Hos oss är det ljudisolerat 10cm mot grannen och där har de monterat dosor utanför och skurit hål i botten. Skitfult, trångt att komma åt men det funkar. Jag skulle dragit om rören till ny dosa...
8 svar · 8,7k läst
·
J
jonaserik: Inget fel med den lådan förutom att det blivit varmgång på inkommande, klassiker med det , hoppas att inkommande ledare räcker för att kapa om, brukar gå att få ihop det, bara byta elementet , varför plocka bort något som normalt fungerar och bra mycket billigare
19 svar · 7,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du har kopplat rätt. Problemet ligger antingen i mekaniska vibrationer pga dålig konstruktion. Om du har möjlighet kan du provköra dimmern i "labbänk" och med isolerade verktyg peta på olika komponenter för att se om det hjälper. Den stora drosseln skulle mycket väl kunna vibrera. Det kan också bero på att dimmer och ljuskälla inte lirar ihop, detta om det är LED-lampor du har.
1 svar · 2,6k läst
·
macgunde
macgunde: Ser ut som att utgång 2 på Huvudbrytaren dvs L1 inte sitter fast i plinten? kan den ligga löst bakom då det sitter fast en kabel i ingång 3 på jordfelsbrytaren som borde vara den som går från utgång 2.
7 svar · 4,3k läst
·
Peter hallgren
Peter hallgren: Stort tack för tipsen!
4 svar · 1,4k läst
·
lnilsson
lnilsson: Tack för alla bra svar!
21 svar · 4,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja det går bra.
5 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Beskriv mer ingående hur felet yttrar sig. Har du kollat säkringarna i centralen?
9 svar · 8,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.