Mikael_L
Har du ögnat genom ELSÄK-FS 2017:2, kap 3 än då? :)

D Daniel 109 skrev:
Brytare i scheman ritas alltid i från läget. En lampa ska vara släckt när knappen är intryckt i nerkant. Så beskrivningen tidigare i tråden är korrekt.
Förutom de grejor jag jobbar med - där är det ritat med anläggningen i drift men vilande (det är järnvägen här i Sverige, signalritningar är ritade med anläggningen i vila dvs inga tåg och växlar osv i "normalläge".)

Jo, industri- och installations-elektriker kliar sig i huvudet ibland...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
"Det kan inte bli fel med 2 trådar".
Nähä nä.

Jag har hört om en koppling som fungerade utmärkt - när man slog till strömmen lyste lampan, när man trycker på brytaren slocknade den.

Allt fungerar och den händige installatören åker hem...

Det blev vist back-jobb sedan !

Vad var felet då?

Nästa manöver av brytaren tände inte lampan.

@Soltorp40
Om det bara var två trådar till/från strömbrytaren (fas & tändtråd) så måste strömbrytaren ha gått sönder om den fungerade för en tändning/släckning.
Däremot om det var en trappkopplad strömbrytare (1 fas/tändtråd & 2 mellantrådar) så kan en felkoppling ge det fenomenet om tänts med ena strömbrytaren å släckts med andra för att sedan försöka tända med första strömbrytaren igen, men då är det fler än två trådar till/från strömbrytaren.

Sätter du en brytare mellan fas och nolla kan du släcka med den :-)

Fast hur ofta har man fas och nolla men ingen tändtråd vid strömbrytaren? Särskilt om man byter ut en befintlig brytare.

Samt hur ofta kan man få lampan att lysa en gång och sedan inte nästa gång lampan ska tändas (om man har fas & nolla till strömbrytaren).

Rätt svar. Att åter tända lampan krävde en ny säkring.

Jag sa ju att det blev "back-jobb"!

S skaraborgsfakir skrev:
Förutom de grejor jag jobbar med - där är det ritat med anläggningen i drift men vilande (det är järnvägen här i Sverige, signalritningar är ritade med anläggningen i vila dvs inga tåg och växlar osv i "normalläge".)

Jo, industri- och installations-elektriker kliar sig i huvudet ibland...
Järnvägen har dessutom tillstånd (skulle man kunna säga) till avsteg från två saker i starkströmsreglerna:

Den där linan med 15 kV på 5,3 - 5,7 meter höjd
och
Ickejordningen av växelvärmen (120 V elektriska värmeelement)

Därför ska man inte vifta med långa saker exv växelvärmeelement eller pilla i en växel utan att slå bort säkringarna för den växelns värme....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.