25 884 läst ·
100 svar
26k läst
100 svar
enpolig strömbrytare - kopplingsschema
Förutom de grejor jag jobbar med - där är det ritat med anläggningen i drift men vilande (det är järnvägen här i Sverige, signalritningar är ritade med anläggningen i vila dvs inga tåg och växlar osv i "normalläge".)D Daniel 109 skrev:
Jo, industri- och installations-elektriker kliar sig i huvudet ibland...
"Det kan inte bli fel med 2 trådar".
Nähä nä.
Jag har hört om en koppling som fungerade utmärkt - när man slog till strömmen lyste lampan, när man trycker på brytaren slocknade den.
Allt fungerar och den händige installatören åker hem...
Det blev vist back-jobb sedan !
Nähä nä.
Jag har hört om en koppling som fungerade utmärkt - när man slog till strömmen lyste lampan, när man trycker på brytaren slocknade den.
Allt fungerar och den händige installatören åker hem...
Det blev vist back-jobb sedan !
@Soltorp40
Om det bara var två trådar till/från strömbrytaren (fas & tändtråd) så måste strömbrytaren ha gått sönder om den fungerade för en tändning/släckning.
Däremot om det var en trappkopplad strömbrytare (1 fas/tändtråd & 2 mellantrådar) så kan en felkoppling ge det fenomenet om tänts med ena strömbrytaren å släckts med andra för att sedan försöka tända med första strömbrytaren igen, men då är det fler än två trådar till/från strömbrytaren.
Om det bara var två trådar till/från strömbrytaren (fas & tändtråd) så måste strömbrytaren ha gått sönder om den fungerade för en tändning/släckning.
Däremot om det var en trappkopplad strömbrytare (1 fas/tändtråd & 2 mellantrådar) så kan en felkoppling ge det fenomenet om tänts med ena strömbrytaren å släckts med andra för att sedan försöka tända med första strömbrytaren igen, men då är det fler än två trådar till/från strömbrytaren.
Sätter du en brytare mellan fas och nolla kan du släcka med den 
Järnvägen har dessutom tillstånd (skulle man kunna säga) till avsteg från två saker i starkströmsreglerna:S skaraborgsfakir skrev:
Den där linan med 15 kV på 5,3 - 5,7 meter höjd
och
Ickejordningen av växelvärmen (120 V elektriska värmeelement)
Därför ska man inte vifta med långa saker exv växelvärmeelement eller pilla i en växel utan att slå bort säkringarna för den växelns värme....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden