Hej!

Jag har just bytt ut en plafond med spotlights till en ”hängande lampa” (ojordad) i min hall. Nu kan jag endast släcka lampan med en av strömbrytarna i hallen som tidigare inte använts. Vad beror detta på?

Mvh
Lovisa

Det är kanske ett kronuttag (3 hål) och du behöver vrida lampproppen ett snäpp?
Hur ser det ut i taket där lampan är inkopplad?

Den förra lampan var kopplad till en brun och en blå sladd som var dragna ut ur ett hål i taket, en gul/grön sladd hängde lös utan att vara kopplad till något. Det fanns alltså inte ett lamputtag i taket utan bara ett hål med sladdar. Lampan satt fast i en ”metall-skena” som gick tvärs över hålet. Den har jag nu skruvat av och monterat ett ojordat lamputtag (som är kopplat till endast blå och brun sladd, den gula/gröna har jag isolerat).

BirgitS
Du får inte montera ett ojordat uttag om det är meningen att uttaget är jordat t.ex. därför att det finns jordade vägguttag eller rummet av någon annan anledning inte är en isolerad miljö. Om man sätter upp en lampa som ska skyddsjordas utan att göra det i en miljö som inte är isolerad kan det innebära stor fara.

L Lovisag8 skrev:
Hej!

Jag har just bytt ut en plafond med spotlights till en ”hängande lampa” (ojordad) i min hall. Nu kan jag endast släcka lampan med en av strömbrytarna i hallen som tidigare inte använts. Vad beror detta på?

Mvh
Lovisa
Det bör bero på att det är en felaktig trappkoppling där dvs att det finns brytare på två eller flera ställen till din lampa. Att du bytt ut belysningen har inget med det att göra du har ju använt samma två trådar som tidigare. Någon av brytarna är trasig eller har bytts till fel typ eller kopplats fel någon gång. Bäst om du ordnar det rätt och om du bara använder en kan du koppla om lite för att få det säkrat så eller hellre kanske få till det rätt som i original.

Innan jag köpte uttaget hörde jag med personalen i butiken och de sa att det är ok att montera uttaget som är ojordat trots att det finns en jordad sladd i hålet i taket. Stämmer inte detta? (Nya taklampan är ojordad)

tommib
Det har inget med vilka sladdar som finns i taket att göra utan beror på rummet i sig.

Är uttagen i rummet jordade eller ojordade?

BirgitS
L Lovisag8 skrev:
(Nya taklampan är ojordad)
Det må så vara men du måste tänka på vad som händer om några år när du eller nästa ägare vill byta lampa och då väljer en som inte är ojordad men ser ett ojordat takuttag och tror att det är bara att stoppa i kontakten. Det är då faran inträffar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.