3 446 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Taklampa som inte går att släcka
Hej!
Jag har just bytt ut en plafond med spotlights till en ”hängande lampa” (ojordad) i min hall. Nu kan jag endast släcka lampan med en av strömbrytarna i hallen som tidigare inte använts. Vad beror detta på?
Mvh
Lovisa
Jag har just bytt ut en plafond med spotlights till en ”hängande lampa” (ojordad) i min hall. Nu kan jag endast släcka lampan med en av strömbrytarna i hallen som tidigare inte använts. Vad beror detta på?
Mvh
Lovisa
Den förra lampan var kopplad till en brun och en blå sladd som var dragna ut ur ett hål i taket, en gul/grön sladd hängde lös utan att vara kopplad till något. Det fanns alltså inte ett lamputtag i taket utan bara ett hål med sladdar. Lampan satt fast i en ”metall-skena” som gick tvärs över hålet. Den har jag nu skruvat av och monterat ett ojordat lamputtag (som är kopplat till endast blå och brun sladd, den gula/gröna har jag isolerat).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Du får inte montera ett ojordat uttag om det är meningen att uttaget är jordat t.ex. därför att det finns jordade vägguttag eller rummet av någon annan anledning inte är en isolerad miljö. Om man sätter upp en lampa som ska skyddsjordas utan att göra det i en miljö som inte är isolerad kan det innebära stor fara.
Det bör bero på att det är en felaktig trappkoppling där dvs att det finns brytare på två eller flera ställen till din lampa. Att du bytt ut belysningen har inget med det att göra du har ju använt samma två trådar som tidigare. Någon av brytarna är trasig eller har bytts till fel typ eller kopplats fel någon gång. Bäst om du ordnar det rätt och om du bara använder en kan du koppla om lite för att få det säkrat så eller hellre kanske få till det rätt som i original.L Lovisag8 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Klicka här för att svara
