dosdimmerplej-02
 
  • Plejd Kron-dimmer Bluetooth LED DIM-02 enhet, ej i lager på Kjell & Company webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer väl behöva byta strömbrytaren till en dubbeltrapp med en fjäder på ena knappen istället för den kronbrytaren du har idag.
Det är iaf så jag har det.
 
raveper raveper skrev:
Du kommer väl behöva byta strömbrytaren till en dubbeltrapp med en fjäder på ena knappen istället för den kronbrytaren du har idag.
Det är iaf så jag har det.

Det stämmet, jag kommer att byta ut det.

Men jag behöver först veta om jag kopplar 1 fas och 2
raveper raveper skrev:
Du kommer väl behöva byta strömbrytaren till en dubbeltrapp med en fjäder på ena knappen istället för den kronbrytaren du har idag.
Det är iaf så jag har det.
raveper raveper skrev:
Du kommer väl behöva byta strömbrytaren till en dubbeltrapp med en fjäder på ena knappen istället för den kronbrytaren du har idag.
Det är iaf så jag har det.


Det stämmer jag kommer att byta det.

Men först behöver jag veta om jag kopplar in 1 fas och 2 tändtråd i dosdimmer, kommer då inte båda laporna bli dimmbara?

Behöver jag göra något med de blå kablarna också?
 
H Huseyin skrev:
dosdimmerplej-02
Till den dosdimmer behöver du även en neutralledare. Du kopplar in på följande sätt:

fas= L
Blå = N
Tändtråd in i dosdimmern sedan utgång 1 in i brytaren.
Den andra tändtråden som du inte vill ha dimning på kopplar du direkt in till brytaren och alltså inte in i dosdimmern.

För att din tryckknapp ska fungera att dimra med behöver du även sätta dit en fjäder för impulsfunktion så att din tryckknapp går att dimra med.
 
raveper raveper skrev:
Du kommer väl behöva byta strömbrytaren till en dubbeltrapp med en fjäder på ena knappen istället för den kronbrytaren du har idag.
Det är iaf så jag har det.
Han behöver absolut ingen dubbeltrapp, Såvida han inte tänkt styra belysningen från mer än ett ställe.
 
B Berrabus123 skrev:
Till den dosdimmer behöver du även en neutralledare. Du kopplar in på följande sätt:

fas= L
Blå = N
Tändtråd in i dosdimmern sedan utgång 1 in i brytaren.
Den andra tändtråden som du inte vill ha dimning på kopplar du direkt in till brytaren och alltså inte in i dosdimmern.

För att din tryckknapp ska fungera att dimra med behöver du även sätta dit en fjäder för impulsfunktion så att din tryckknapp går att dimra med.

När du skriver "Tändtråd in i dosdimmern sedan utgång 1 in i brytaren"
Menar du då utgång 1 som bara står som 1 eller den andra där det står 1 och tecken som ser ut som "vågor"?
 
H Huseyin skrev:
När du skriver "Tändtråd in i dosdimmern sedan utgång 1 in i brytaren"
Menar du då utgång 1 som bara står som 1 eller den andra där det står 1 och tecken som ser ut som "vågor"?
Tändtråd ---> vågor
1----> pil i strömbrytare

Den andra tändtråden direkt in pil på strömbrytare.

Du behöver sätta en fjäder på den knappen som ska kunna dimra.

Jag hade även köpt en ny strömbrytare t.ex schneider eller elko. För den strömbrytaren du har nu ser gammal ut och vetinte vilken fjäder som passar i den eller om det ens går att sätta in en fjäder i den.
 
Här är en bild på kopplingsschemat.
 
  • Elektriskt kopplingsschema med markerade ingångar, utgångar och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Berrabus123 skrev:
Han behöver absolut ingen dubbeltrapp, Såvida han inte tänkt styra belysningen från mer än ett ställe.
Du har rätt. Tänkte inte så långt. Jag tog ju bara den jag hade.
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.