raveper skrev:
Det stämmet, jag kommer att byta ut det.
Men jag behöver först veta om jag kopplar 1 fas och 2
raveper skrev:
raveper skrev:
Det stämmer jag kommer att byta det.
Men först behöver jag veta om jag kopplar in 1 fas och 2 tändtråd i dosdimmer, kommer då inte båda laporna bli dimmbara?
Behöver jag göra något med de blå kablarna också?
Till den dosdimmer behöver du även en neutralledare. Du kopplar in på följande sätt:H Huseyin skrev:
fas= L
Blå = N
Tändtråd in i dosdimmern sedan utgång 1 in i brytaren.
Den andra tändtråden som du inte vill ha dimning på kopplar du direkt in till brytaren och alltså inte in i dosdimmern.
För att din tryckknapp ska fungera att dimra med behöver du även sätta dit en fjäder för impulsfunktion så att din tryckknapp går att dimra med.
B Berrabus123 skrev:Till den dosdimmer behöver du även en neutralledare. Du kopplar in på följande sätt:
fas= L
Blå = N
Tändtråd in i dosdimmern sedan utgång 1 in i brytaren.
Den andra tändtråden som du inte vill ha dimning på kopplar du direkt in till brytaren och alltså inte in i dosdimmern.
För att din tryckknapp ska fungera att dimra med behöver du även sätta dit en fjäder för impulsfunktion så att din tryckknapp går att dimra med.
När du skriver "Tändtråd in i dosdimmern sedan utgång 1 in i brytaren"
Menar du då utgång 1 som bara står som 1 eller den andra där det står 1 och tecken som ser ut som "vågor"?
Tändtråd ---> vågorH Huseyin skrev:
1----> pil i strömbrytare
Den andra tändtråden direkt in pil på strömbrytare.
Du behöver sätta en fjäder på den knappen som ska kunna dimra.
Jag hade även köpt en ny strömbrytare t.ex schneider eller elko. För den strömbrytaren du har nu ser gammal ut och vetinte vilken fjäder som passar i den eller om det ens går att sätta in en fjäder i den.
Klicka här för att svara

