6 131 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
16A resp 10 A på samma nolla
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Förvisso, det beror ju på vilka förutsättningar man har.S Soltorp40 skrev:
Standarder brukar annars vara rätt bra att luta sig emot när man konstruerar något.
Fördelen med att följa en standard är att man slipper motivera varför lösningen är okej. Så det är i allmänhet enklast att följa standarden.
Jag är ändå nyfiken på anledningen till att olika säkringar kan medföra problem. Är det för att säkerställa att alla berörda säkringar löser vid fas-fas kortslutning?
Jag är ändå nyfiken på anledningen till att olika säkringar kan medföra problem. Är det för att säkerställa att alla berörda säkringar löser vid fas-fas kortslutning?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
En trefasgrupp med olika stora enpoliga säkringar kan inte ses som en trefasgrupp längre.
Det ställer t.ex frågan om trepoligt överströmsskydd på sin spets, se https://www.byggahus.se/forum/threads/1-fas-till-3-fas-i-friggebod.258649/
Det är i vilket fall ingen fråga för denna tråd.
Det ställer t.ex frågan om trepoligt överströmsskydd på sin spets, se https://www.byggahus.se/forum/threads/1-fas-till-3-fas-i-friggebod.258649/
Det är i vilket fall ingen fråga för denna tråd.
>Ja, ett litet kök. Och jag kör på att ha full matning 3x16A till spis+häll (där en fas inte används i mitt fall) för framtida behov och en separat 10A grupp till vägguttag.Bo.Siltberg skrev:
Den där separata gruppen är väldigt bra för kaffebryggaren, vattenkokaren (som ofta drar 10A när den körs!), micron etc.
Jag skulle dock inte inte vara lika negativ som Bo till att ta ut den 3:e fasen från 5-ledaren och använda för sagda uttag. Vanliga uttag får idag vara säkrade 16A, dra bra 3 x 2,5 mm² ledning till dem. I praktiken blir det väl ett vanligt (enkel-)uttag för "spisen"/kokplattan och ett för ugnen? Inget konstigt alls i mina ögon att nyttja den tredje fasen för bänkuttagen vid köksbänken.
Det är ett litet uthyrningskök vi talar om - finns ingen orsak att reservera "el för framtida utbyte till fullstor standard" när det redan finns ett riktigt kök i huset. Troligen finns det väl inte plats i detta bygge för större spis/häll än den häll Ni nu sätter in, alternativt en "Lidl 2 halogenplattor" bänk-"spis" för 799:-. Bygg för dagens behov, Att betala extra för "framtiden" för något som aldrig kommer att användas är inte bra ekonomi, jag gissar att Ni gör uthyrningsköket just för att bättra på ekonomin...
Jag skulle dock inte inte vara lika negativ som Bo till att ta ut den 3:e fasen från 5-ledaren och använda för sagda uttag. Vanliga uttag får idag vara säkrade 16A, dra bra 3 x 2,5 mm² ledning till dem. I praktiken blir det väl ett vanligt (enkel-)uttag för "spisen"/kokplattan och ett för ugnen? Inget konstigt alls i mina ögon att nyttja den tredje fasen för bänkuttagen vid köksbänken.
Det är ett litet uthyrningskök vi talar om - finns ingen orsak att reservera "el för framtida utbyte till fullstor standard" när det redan finns ett riktigt kök i huset. Troligen finns det väl inte plats i detta bygge för större spis/häll än den häll Ni nu sätter in, alternativt en "Lidl 2 halogenplattor" bänk-"spis" för 799:-. Bygg för dagens behov, Att betala extra för "framtiden" för något som aldrig kommer att användas är inte bra ekonomi, jag gissar att Ni gör uthyrningsköket just för att bättra på ekonomin...
Nu vet jag inte var centralen sitter, eller om det finns en undercentral, men av egen erfarenhet från att bo i en (av fyra) uthyrninglägenheter i ett hus så skulle jag definitivt föredra att ha en egen undercentral med egen jordfelsbrytare i lägenheten.S Soltorp40 skrev:... Om man leker med tanken och matar 3 x 16A, men låter ledningen gå till en liten central i uthyrningsdelen, så vore det ju helt ok att säkra 1 grupp 16A (ingen selektivitet, men det är ändå rätt svårt att få, speciellt med automater), 2 grupper vardera 10A, och så skulle man kunna göra en grupp 6A för kylen. Denna lösning vore helt konventionell, helt fungerande, och för kabeln som matar från nuvarande central elektriskt sett helt identiskt med att säkra "obalanserat". Bara dyrare med mer material...
Huset jag bodde i hade nämligen endast en central med en jordfelsbrytare, vilket gjorde att ibland kunde hela huset slockna, och då fick vi ofta leta utomhus efter nån bortglömd förlängningssladd som låg i lervällingen eller hade blivit översnöad
Ja, det var min tanke från början (även om jag nu vet att alla ska säkras lika), alltså varför inte nyttja bef oanvänd fas till uttag, om än ur kopplingsdosas plint.S Soltorp40 skrev:Jag skulle dock inte inte vara lika negativ som Bo till att ta ut den 3:e fasen från 5-ledaren och använda för sagda uttag. Vanliga uttag får idag vara säkrade 16A, dra bra 3 x 2,5 mm² ledning till dem. I praktiken blir det väl ett vanligt (enkel-)uttag för "spisen"/kokplattan och ett för ugnen? Inget konstigt alls i mina ögon att nyttja den tredje fasen för bänkuttagen vid köksbänken.
Men det finns undercentral (med plats) och hyffsat kort kabel väg, så kostnaden för att 'framtidssäkra' är ganska liten jämfört med att göra om det i framtiden när köket är på plats om den dagen kommer då jag byter t.ex hällen mot en häll som matas med två faser.
Så Bo har övertygat mig
Klicka här för att svara
