5 580 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Ny spis (har 1x16A med 3-fas?)
Nja, det ser lite skumt ut, lite ovanligt.
Men prova att skruva ur 16-18 och kolla ifall spisen "dör".
Sen kan du även prova 1 eller 2 i taget, då kan det hända att spisen tappar funktion delvis, t.ex. att lampan inte lyser men någon platta fungerar osv.
edit:
Sen var tommib något skarpare i sin analys, det bör räcka med att ta ur två säkringar i gruppen för att spisen ska helt dö ...
(Den är ej helt strömlös då, men om det är en äkta trefasspis ska absolut inget fungera då)
Men prova att skruva ur 16-18 och kolla ifall spisen "dör".
Sen kan du även prova 1 eller 2 i taget, då kan det hända att spisen tappar funktion delvis, t.ex. att lampan inte lyser men någon platta fungerar osv.
edit:
Sen var tommib något skarpare i sin analys, det bör räcka med att ta ur två säkringar i gruppen för att spisen ska helt dö ...
Redigerat:
Ta gärna bild på hela omgivningen kring centralen. Gissar att det är en mätartavla där till höger men den grejen som är under är som sagt intressant.
Om det stämmer att du har en trefashandske som du inte använder så är det också konstigt att elektrikern som gick igenom elen inte föreslog att du skulle lägga om matningen till undercentralen till den.
Ta gärna bild på undercentralen också.
Edit: Nu när det är bekräftat att det är en Semko 17 så skulle jag säga att det är anmärkningsvärt att elektrikern inte rekommenderade att den skulle tas bort helt eller ersättas med ett CEE-don. Det är länge sedan som Semko 17 förbjöds. Hur länge sedan gicks elen igenom?
Det är också intressant att du har en till handske i garaget. Finns det en egen central i garaget?
Om det stämmer att du har en trefashandske som du inte använder så är det också konstigt att elektrikern som gick igenom elen inte föreslog att du skulle lägga om matningen till undercentralen till den.
Ta gärna bild på undercentralen också.
Edit: Nu när det är bekräftat att det är en Semko 17 så skulle jag säga att det är anmärkningsvärt att elektrikern inte rekommenderade att den skulle tas bort helt eller ersättas med ett CEE-don. Det är länge sedan som Semko 17 förbjöds. Hur länge sedan gicks elen igenom?
Det är också intressant att du har en till handske i garaget. Finns det en egen central i garaget?
Ja det är en mätartavla till höger och så huvudsäkringarna under mätartavlan. Och till höger om den finns en eldosa för min värmepump.
Under elskåpet är det en huvudbrytare och sen finns det ett till skåp som tar hand om elpatronerna i vedpannen, det är en kombipanna.
Men nu har jag kollat säkringarna, och det är helt korrekt som ni säger. Det är 16-17-18 som servar spisen + även lilla alkoven och elskåpet på övre våningen. Det är ju lite märkligt med så mycket inkopplat.
De borde man kunna dra om till den där handsken som inte används.
Jag hade tänkt köpa en spis där installation ingår, men deras elektriker kommer ju bara montera sladden på spisen inte koppla om i mitt elskåp. Så jag får nog kontakta en egen elektriker som gör det.
Märkligt att den elektrikern som var här inte föreslog det när han var här, för han kollade elskåpet. Nu var det några år sedan.
Under elskåpet är det en huvudbrytare och sen finns det ett till skåp som tar hand om elpatronerna i vedpannen, det är en kombipanna.
Men nu har jag kollat säkringarna, och det är helt korrekt som ni säger. Det är 16-17-18 som servar spisen + även lilla alkoven och elskåpet på övre våningen. Det är ju lite märkligt med så mycket inkopplat.
De borde man kunna dra om till den där handsken som inte används.
Jag hade tänkt köpa en spis där installation ingår, men deras elektriker kommer ju bara montera sladden på spisen inte koppla om i mitt elskåp. Så jag får nog kontakta en egen elektriker som gör det.
Märkligt att den elektrikern som var här inte föreslog det när han var här, för han kollade elskåpet. Nu var det några år sedan.
De går till kontaktlådan för elpatronerna. Jag har inte öppnat den boxen, det är en stor grå metallbox märkt elpatron I och II och så finns strömbrytare. Luckan är fastskruvad.tommib skrev:
Klicka här för att svara
