tommib
tommib: Nej, den är inte Z-wave. Eftersom du ska ha konstantströms-LED är det avsevärt mycket bättre att köpa ett drivdon som är direkt kompatibelt med Z-wave. Då slipper du allt kludd med inkompabilitet mellan drivdon och dimmer. Här har du ett exempel på ett sådant.
21 svar · 6,1k läst
·
tommib
tommib: Ja men titta.... Det syntes när man zoomade in bättre (dvs öppnade bilden i nytt fönster, gillar inte alls den här nya funktionen att man får bilden i samma tab vid klick). Blev visst lurad av att blå och brun inte var lika målade.
3 svar · 4,3k läst
·
Mattias Widell
Mattias Widell: Okej! :) Så här blev slutresultatet, jag hade dragit kabeln rätt upp rakt och fint till brytaren men när jag skulle stoppa i brytaren i dosan så krockade kabeln med innandömet på brytaren. Fick då tyvärr dra kabeln lite snett och fästa den i sidan på dosan. Tänkte ju satt in en brytare men efter tips här så blev det en brytare med jordfelsbrytare. Jag använder en fas och har
23 svar · 5,1k läst
·
A
Avemo: Har du kollat om någon säkring löst?
2 svar · 1,1k läst
R
Ragnar_AT: [citat] Sockeln saknar porslinsringen. www.elmuseum.se/platlamphallare.htm
8 svar · 1,6k läst
·
Z
Zoozaa: [citat] Anlitade en elektriker och han sa bara det när jag frågade. Det var lite svårt att kommunicera med honom tyvärr.
6 svar · 1,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo det beror ju på strömmen. Just LED-lister kan ha väldigt hög effekt. Men några meter ska man väl kunna dimensionera för.
6 svar · 3,7k läst
·
A
Alexn72: Om där redan ligger en kabel så får du skarva på det du ska ha in och en ny kabel och dra ut den gamla samtidigt som de nya glider in.
14 svar · 5,2k läst
nisse123
nisse123: Hur var det kopplat innan då, när det inte funkade ??
14 svar · 3,7k läst
·
Eraze
Eraze: [citat] Jo så det gäller 3 rum med väggar I mellan så känns det som lite mer jobb
14 svar · 3,7k läst
·
C
camelspin: Tack, härligt med lite vidare spekulationer. Kan meddela att allt är lugnt här, JFB har inte löst (och det har den aldrig gjord utom vid detta specifika tillfälle) och ingen propp har gått (har aldrig hänt), så det verkar som allt fungerar. Jag har vidare lärt mig att jag inte själv skall pilla med glappande kopplingar (inte för att det var svårt, har man en linjal och en kabelskalare
28 svar · 4,7k läst
B
bouxesa: En kort uppdatering. Strömmen gick fast än jag valde alternativet utan varmluft och även när jag satte på plattorna, fast efter ett tag. Så jag ringde Electrolux och de har tydligen ett erbjudande, iaf för oss som bor i Stockholm. För 1800 kr ingår felsökning, lagning och reservdelar. Så jag slog till. Exakt vad felet var vet vi inte. Värmeelementet runt varmluften var paj iaf, men
22 svar · 22,5k läst
P
Poxeman: [citat] Det gör det. Funkar hyffsat men begränsar såklart lådans användningsområden.
32 svar · 9,1k läst
·
O
Octavianus: [citat] Det är möjligt, men tänker att det nog går bra ändå. Vill mest skapa ett undertryck i rummet så man slipper det mesta dammet i resten av huset. Kommer att ha skyddskläder på mig.
4 svar · 2,1k läst
R
Robert-san01: Det finns avslut för kabelskyddsrören som är böjligare och UV beständiga. Sedan tycker jag att skydden i metall är att föredra då de även är gnagarskydd och det kan behövas inte bara i lantlig miljö.
7 svar · 4,5k läst
M S
M S: [citat] Hej tack för din svar Funktionen ska fungera igenom att när man trycker på S2 ska motorn gå fram och lampan (P1) ska lysa, man ska trycka på stopp knappen så stannar motorn och sedan kan man trycka på S3 för att starta motorn back och lampan P2 lyser. Funktionen ska även hindra att andra kontaktorn att fungera om man trycker på knappen innan man har tryckt på stopp.
9 svar · 20,0k läst
·
B
Bergling: Ok, tack för info. Hade kollat lite på den, men är ärligt talat inte fullt insatt i hur LED drivers funkar. Skall kolla vidare på denna.
2 svar · 2,7k läst
W
Wheelabrator: [citat] Ah ja det ser ut att vara rätt sort. Ramarna var monterade lite hursomhelst i bostaden, kul med en produkt som man kan variera. Omväxling förnöjer :D
2 svar · 1,4k läst
·
S
Svampe: [citat] Ja, att ta över en kund utan att meddela AG innan man slutat är inte okej. Förutom i vissa branscher där det nästan är mer regel än undantag att man har sina kunder som man tar med sig när man slutar. Att däremot prata med/dela ut reklam till de man tidigare har gjort uppdrag åt efter att man har slutat är okej. Ingen kan tvinga en kund att fortsätta köpa tjänster av ens
79 svar · 34,3k läst
13th Marine
13th Marine: Direkt anslutning i dosan brukar väl vara metoden man använder vid dessa strömmar?
10 svar · 4,2k läst
·
E
elmont: Det är bara ca 7 år sedan så det borde du kanske lärt dig vid det här laget ;)
39 svar · 110,1k läst
Jaaaaaaa
Jaaaaaaa: Uppdatering. Har konstaterat att kablarna faktiskt inte blivit omdragna, monterat passdel och ström finns nu på 2 faser. Änsålänge har ingenting brunnit opp så det verkar som att allt fungerar till belåtenhet. Tack för alla svar.
11 svar · 3,4k läst
·
Nefrums
Nefrums: Det går ofta att säkra upp till 13A säkringar utan att dra om kablarna. Det kan vara ett alternativ. Hör med din elektriker om det går.
4 svar · 1,7k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Ouch, den sved. Hade vi inte pratat om det där med näthat? :thinking::surprised: Ska jag skicka dig kränkthetsblanketter eller har du egna @KnockOnWood ? :crysmile:
14 svar · 3,6k läst
·
joakim_j
joakim_j: Hej! Jag har just skaffat mig två bättre begagnade Hager Gamma normkapslingar, en 3x13 och en 4x13. De har lite missfärgningar i plasten och är fult urklippta i underkant. Jag har en burk RAL9010 som jag tänkte jag kan spraya på, men vad skall jag använda för att rengöra plasten? T-röd? Bensin? Sedan för att täcka urklippen, skulle man kunna skruva dit en sådan här?
0 svar · 509 läst
Flizzy2k
Flizzy2k: [citat] Hej, Dimmeraktorn testar lasten vid uppstart/lampbyten, så det kan förmodligen vara det som händer efter tex ett strömavbrott. Har en likadan dimmer aktor som ni nämligen. Den kanalen som ni upplever tar längre tid på sig, vad har ni för lampor i den? Tänk på att man inte kan blanda Led och halogen på samma kanal.
3 svar · 1,7k läst
·
M
Mats: Det är den absoluta nödlösningen men innebär massa hål tätskikt osv. Därav önskemål om en bättre lösning. Antingen då en ultralåg anslutningsdosa eller en dragavlastning under ett kabelutlopp
2 svar · 3,2k läst
john68
john68: https://www.sydsvenskan.se/2009-12-01/det-ar-manga-som-anvander-slagruta-pa-byggen ;) Har provat själv med två böjda svetstrådar med "framgång". Du kan ju alltid testa innan du kör med riktiga maskinerna och se om det stämmer?
22 svar · 2,8k läst
·
A
Arne999: har ingen plan på att ventilationen ska vara otillräcklig:)
3 svar · 2,0k läst
C
camelspin: Rättelse, det var inte cat 6e utan cat6 jag drog
14 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.