AXS
Är just nu på familjens jordbruksfastighet och det verkar vara fel på någon av faserna.

Märker det genom att laddningen till elbilen inte funkar. Funkade sist jag var här i höstas.

- 3-fas-laddning funkar inte alls.
- Vissa andra 3-fas grejer funkar perfekt, andra verkar ha varierad funktion.
- Enfas-laddning funkar i vissa uttag.

Inga säkringar är trasiga och i de enfasuttag som det inte går att ladda i så fungerar tex en lampa.

Jag vet att tesla-laddare är känsliga för underspänning, men det borde inte vara så står skillnad mellan fasern?

Förslag på åtgärder? Eller vad vi kan testa?

Jag hade börjat med att gå till elmätaren och knappa lite på den.
Många har ett menysystem så att man kan se inkommande spänning på de olika faserna.
Här har jag knappat fram fas 1(L1)
Å då är spänningen bra. Här bör det vara ca230V.

• Elmätare visar spänningen för fas 1 (L1) som är 233.3V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Porslinssäkringar ploppar oftast inte ut, ser hela ut men icke....

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Det låter ju typiskt som att en fas är borta. Då ni inte kan se något fel i er anläggning så kanske felet ligger i nätet. Du kan först dubbelkolla att alla mätarsäkringar och ev huvudsäkringar är hela. De kan vara trasiga även om "pluppen" sitter kvar i baken. Nästa steg är att ringa nätägaren. Men det är bra att först vara säker på att felet verkligen ligger i nätet, och till det behövs antingen en elfirma eller att du införskaffar en spänningsprovare CAT IV av god kvalité som man vågar använda i botten på mätarsäkringarna i mätarskåpet. Det är farligt att mäta där.

En "lampa" duger inte idag som indikator på spänningen. Det ska i så fall vara en halogenlampa. Där man kan se skillnad.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Flera centraler efter varandra med avsäkring ?? Kolla alla säkringar och ev byt alla 3, eftersom du säger att en del 3 fas fungerar så är det något på vägen

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
AXS
Snabbt svar, har kollat elmätaren och den indikerar att alla faser fungerar in. Bytte även alla säkringar. Men ska kolla spänningen, viste inte att det gick i elmätaren.

Spis, ugn och jordvärmepump fungerar. Så tror inte att en fas är helt borta.

AXS
J jonaserik skrev:
Flera centraler efter varandra med avsäkring ?? Kolla alla säkringar och ev byt alla 3, eftersom du säger att en del 3 fas fungerar så är det något på vägen
Flera på vägen, men alla säkringar är hela och "gnistrar till" när jag skruvar i proppen.

3-fas uttagen funkar med viss utrustning, men inte med laddaren. På enfas funkar laddaren på två av tre faser.

Det är inget bra att skruva ur belastade säkringar bara för att se om det gnistrar. Varje gnist lämnar ett brännmärke efter sig som ger sämre kontakt, spänningsfall och värmeutveckling.

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det är bara vissa delar som inte fungerar så är det säkert något glapp dåligt kontakt på någon ledning, det med att mäta kan vara lite vanskligt , expl. 1 fas är lite lustig , glödlampor går på sparlåga e.t.c., då kan det vara så att varmvattenberedaren är
3 fas och då kommer spänningen baklänges och ett mätvärde kan ge full utslag

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Testade lite mer idag.

Med förlängningssladd fungerar inte laddning på någon fas. Så min gissning är att spänningen är låg här ute på landet men att något har hänt som sänkt spänningen ännu mer på en fas sedan i höstas. Ska kolla med nätägaren och ta hit en elektriker.

Kunde inte se spänningen i elmätaren.

Tack för hjälpen!

Om exempelvis laddaren försöker dra mkt ström sjunker ju spänningen ännu mer, låter som ett rimligt fel i mina öron.

Edit: glöm inte att dåligt åtdragna säkringar och brända sådana eller brända säkringsbottnar(passdelar) kan ge ännu större spänningsfall. Det hände mina föräldrar; det var bränt i en säkringsbotten men belysningen fungerade, när sedan en stor skärm kopplades in fungerade inte den samtidigt som belysningen slocknade.

Edit2; såg att @Huvudbrytaren redan påpekat om brända säkringar.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Laddaren drar inget när den kopplas in, det är först när den kopplas till bilen den drar 3x8A.

Tror det är bäst om en elektriker får komma och mäta. Men glapp eller oxid någonstans låter rimligt.

AXS
Eon kom och justerade något, nu funkar det bättre. Oklart vad de gjorde.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.