Hej

Jag köpte en lampa som tydligen måste kopplas in på kablarna. En enkel sak tänkte jag, men efter att jag öppnat lamputtaget och kikat i trappkopplingen så backar jag och tar in elektriker istället. Men jag är nyfiken och vill lära mig lite. Kan forumet hjälpa lite?

Vad är alla kablarna i dessa trappkopplingar? Fattar bland annat inte varför Brun i Trappkoppling 1 också går in som fas i stickproppen.

Trappkoppling 1 (DSC_0189)
Stickpropp under Trappkoppling 1 (DSC_0191)
Trappkoppling 2 (DSC_0190)
Lamputtaget (DSC_0193)

• Öppet lamputtag i tak med synliga kablar och en trappkoppling, mot en oskarp bakgrund av trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet lamputtag med synliga färgade kablar och anslutningsklämmor mot en vit vägg, redo för elektrikerinstallation.
    Skapa konto
  • Hand håller en trappströmbrytare med oanslutna kablar som sticker ut ur ett öppet lamputtag i taket.
    Skapa konto
  • Trappkoppling med blå, brun, svart och gul/grön ledning kopplad i en röd klämma mot en suddig bakgrund.
    Skapa konto
Varför rota runt i bef. brytare?
Du har en takkontakt med fas, neutral samt jord. Till dessa ledare ska du koppla din lampa med korrekta kopplingsdon.

sätt tillbaka uttag och brytare dom behöver man inte öppna för att montera en ny lampa. Det som behövs är en lamppropp på den nya lampan eller att man kopplar bort det befintliga lamputtaget och monterar lampan fast.

E etompau skrev:
Varför rota runt i bef. brytare?
Du har en takkontakt med fas, neutral samt jord. Till dessa ledare ska du koppla din lampa med korrekta kopplingsdon.
När jag ändå skulle ta in elektriker så tänkte jag passa på att få dimmer/relä av smartare karaktär installerad och då ville jag kolla trappkopplingen för att se hur den såg ut och om nolla fanns neddragen (vilket det gjorde). Detta för att veta vad jag behövde beställa tills elektrikern är här.

D dedvall skrev:
När jag ändå skulle ta in elektriker så tänkte jag passa på att få dimmer/relä av smartare karaktär installerad och då ville jag kolla trappkopplingen för att se hur den såg ut och om nolla fanns. Detta för att veta vad jag behövde beställa tills elektrikern är här
Nolla har du tillgängligt vid ena brytaren då där även finns ett eluttag.
Vanligtvis trivs inte "smarta" brytare i en trappkoppling utan brytarna kopplas parallellt och med fjäder (återfjädrande funktion) till dimmern.

E etompau skrev:
Nolla har du tillgängligt vid ena brytaren då där även finns ett eluttag.
Vanligtvis trivs inte "smarta" brytare i en trappkoppling utan brytarna kopplas parallellt och med fjäder (återfjädrande funktion) till dimmern.
Det löser man nog bäst genom att parallellkoppla impulsbrytarna.
Men smarta brytare eller inte är OT.

D dedvall skrev:
Det löser man nog bäst genom att parallellkoppla impulsbrytarna.
Men smarta brytare eller inte är OT.
Som jag också skrev.

• Gilla
dedvall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.