S
Hejsan

Installerade jordfelsbrytare i ett gammalt hus idag.

Den löste ut på några grupper. Första felsökningen identifierade ett fel mellan en dosa och ett uttag. Tog ut ledningarna och detta var vad jag fann.

Kan inte se någon annan anledning.

Vad kan orsaken vara till detta?

Det finns flera sådana märken längs den blå ledaren, som bara är ca 2m lång.

Jag vill ju inte lägga in nya ledare bara för att felet skall komma tillbaka.

• Närbild på blå elledning med skadat isolering och rostmärken som kan vara orsak till jordfelsbrytarens utlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Hmmm

Jag kanske ändå får omvärdera och leta vidare efter orsaken.

För när jag skalat ner till första märket noterar jag inga märken eller tecken alls på kopparen, och inte heller på insidan av isoleringen där märket är. Deer verkar vara enbart ett ytligt märke.

Bit av blå isolering från kopparledning på vit bakgrund utan synliga märken.
Skapa konto
Bit av blå isolering på vit yta, inga märken på koppar eller insidan.
Skapa konto
Närbild på en avskalad elektrisk kabel utan synliga skador på koppartråden eller isoleringen.
Skapa konto

Hur ser övriga trådar ut? Det ser onekligen ut som det varit varmt där. Det blir det inte om ström läcker mellan nolla och jord. Det krävs både ström och spänning om det skall bli varmt.

S
Jag har kontrollerat ledarna minutiöst cm för cm. Hittar inga skador på dem, särskilt inte på fasen, svart ledare.

Drog ut dem ur väggen och testade, inget jordfel.

Drog tillbaka dem in i väggen, inget jordfel....

Så, att dra ut dem ur väggen och tillbaka in igen löste problemet, åtminstone för stunden.

Ohm-mätte innan och det var oändligt mellan fas och jord. Skulle så klart ohm-mätt mellan fas och nolla också med förbrukare urkopplade, men tänkte inte på det.

Skumt, borde ju hittat någon form av skada tycker jag.

Hade det varit värme, så lokalt, så hade det ju varit igenom plasten åtminstone.

S
Börjar misstänka den nya jordfelsbrytaren.
Malmbergs, är det rena skiten eller?

Kopplade in mikron och körde. Jordfel direkt.
Drog kablarna utanför väggen, körde mikron, jordfel direkt. Samma med vattenkokaren.

Provade ett annat uttag på en annan grupp som inte krånglat. Både mikron och vattenkokaren löser ut.
Whirlpool och Philips, så inget kina-skit

Hur har du kontrollerat? Jordfel, är det bara indikerat av att jfb löst ut, eller har du mätt att det var överledning? I så fall hur mätte du? Bara ohm mätning, eller med isolationstestare (500 - 1000V).

Kan du ha en felkoppling, så att nollan till den här gruppen varit kopplad till fel nollplint?

S
Ingen felkoppling, det var det första jag kollade.

S
Bytte till en annan jordfelsbrytare, samma problem.
Knappast den alltså.

Ett annat skumt "problem" är att när jag trycker på testknappen löser brytaren inte ut. Samma problem på bägge jfb.

Misstänker ändå något problem närmare centralen, eftersom det är samma på flera olika grupper.

Du ska mäta mellan jord och nolla/fas (löskopplade i centralen). Lägg ihop nollan och fas i gruppen och mät mot jord. MEN att mäta med en multimeter funkar dåligt utan du behöver mäta med en "megger" dvs ha ett mätspänning på minst250 Volt och helst 1000Volt.

S
Har mätt så.
Har tyvärr ingen isolationprovare. Försökte köpa en på Kjell men de hade inga på lager.

Får testa koppla förbi de olika sektionerna i väggen och se när/var problem uppstår/försvinner.

Det låter som att du har kontakt mellan nolla och jord eller att jordfelsbrytarna är felkopplade. Bryt JFB och Ohm-mät mellan noll- och jordskenan. Märkena på den blå ledaren kan komma från gamla ledningar eller de gamla rören. När är huset byggt?
Lägg upp bilder som visar hur du kopplat i centralen.

S
Huset är byggt 1908

När denna elen installerades vet jag inte. Men ledarna är i alla fall svarta, blå och gulgröna

Har haft liknande märken på kablar i mitt hus som är byggt samma tidsera. Har även haft kvar tjärkablar i rör på andra ställen och tror märkena kommer från dessa på de platser de bytts ut.

S
Då är felet till sist lokaliserat till mellan två dosor. Jag slår vad om att någon slagit en spik eller dragit en skruv genom röret på ett ställe där nära ena dosan. Ledarna är helt stumma när jag försöker dra i dem i den dosan.

Det låter möjligt/troligt att jordfelet finns där. Men att testknappen på jfb inte fungerar tyder på en felkoppling. Att den inte fungerar på två olika enheter är nästan en statistisk omöjlighet.

Lägg upp lite bilder på hur du kopplat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.