Öppna den svarta förgrenaren och löd ihop banorna på en slinga

prototypen prototypen skrev:
Då kom bilden som säger att drivern klarar 2 eller 3 spots, inte en ensam.
Bygel kan du nog leta tills ögonen blöder, finns ingen standard på kontakter utan tillverkarna tar den de får tag på billigast.
Kabeln till spottarna är troligen märkt vad som är plus och minus, det kan vara text på ena ledaren eller en extra rilla på en ledare, eller så märker du upp ena ledaren med tejp eller färg och klipp och gör din egen bygel. En WAGO 221 med två hål är perfekt. Det går att skarva ihop sedan om du mot förmodan (LED håller länge) behöver byta ut en spot.

Protte
Hej Protte

Tack för svar ❤️❤️, verkligen!
Men jag förstår inte riktigt nedanstående,:

"Kabeln till spottarna är troligen märkt vad som är plus och minus, det kan vara text på ena ledaren eller en extra rilla på en ledare, eller så märker du upp ena ledaren med tejp eller färg och klipp och gör din egen bygel. En WAGO 221 med två hål är perfekt. Det går att skarva ihop sedan om du mot förmodan (LED håller länge) behöver byta ut en spot."

Menar du att jag klipper kabel med nuvarande spotlight och bygeln, för att därefter ansluta de båda ändarna av kabel till WAGO 221?

När det blir dags att byta spotlight då kan jag väl bara lödda kablarna sedan (röd till röd , svart till svart)

Skiss av elanslutning med tre spotlights, en strömkälla och orange markeringar där kabeln ska kapas och byglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske en bild säger mer?
Orange kryss - kapa bort kabeln till 3e spotten.
Orange bygel. Löda, skruva med sockerbit, snabbkoppling etc för att koppla ihop strömslingan igen.

Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
[bild]
Kanske en säger mer?
Orange kryss - kapa bort kabeln till 3e spotten.
Orange bygel. Löda, skruva med sockerbit, snabbkoppling etc för att koppla ihop strömslingan igen.

Exakt de där jag också syftar på men istället för att klippa kablar löser du bara ihop en kanal inne i lådan.

Klipper du kablar måste du skarva och hålla på när du väl ska koppla in din reserv lampa för då saknas ju kontakten

P Patrik1968 skrev:
Någon som kan förklara grejen / vitsen med detta och finns det några knep för att få det att funka?
Lyser det om du kopplar in 2?

Såg inte att det var röd-svart kabel, blir ju enklare då.
Börja med det enklaste, klipp 15 cm från kontakten och tvinna ihop trådarna, lite tejp på är inte fel.

Röd och svart avskalad elkabel på beige yta med synliga koppartrådar.
Skapa konto

och plugga i KONTAKTEN i den svarta lådan, bygel blir det när kablarna är kortslutna.
Och två spottar till svarta lådan.
Nu ska det lysa!

sedan skaffar du WAGO 221-2
Röd och svart kabel ansluten till en WAGO 221-2 kontakt på en bordsskiva.
Skapa konto

Behöver du den sönderklippta spotten så.....
Två WAGO 221-2 klämmor anslutna till röd-svarta kablar på beige bakgrund.
Skapa konto

Protte

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Behöver jag tillägga att till vänster i de 2 första bilderna är kontaktänden på kabeln.

Protte

K Knight skrev:
Exakt de där jag också syftar på men istället för att klippa kablar löser du bara ihop en kanal inne i lådan.

Klipper du kablar måste du skarva och hålla på när du väl ska koppla in din reserv lampa för då saknas ju kontakten
Nackdelen med att löda inuti fördelningsdosan är att det inte syns om man gjort en utgång obrukbar och att man kan sätta i kontakterna på 2 sätt så de inte lyser, men bara på ett sätt så spottarna fungerar.

Det bra att det tydligt syns vad för hyss man hittat på.

Och koppla med Wagon gör man på en minut och det är solklart vad man gjort, hålla på och sulla med lödkolv i dosan tar tid och blir helt omöjligt att se/förstå i framtiden.
Så gå på prototypens förslag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.