Startar denna tråd om är ok. Behöver lite hjälp med att repeterar och förstå saker. Var typ 12 år sen man höll på.
En fråga. Till en central 220/380v och jämnt fördelat på faser är belysning på 1,5kw och en elmotor inkopplad.
Konstruera en effekttriangel för en elmotor.
Uppgifterna på motor är
1,5kw, märkström måste vara det.
U= 380v
I= 4a
Cos fi= 0.8
Lär vara tre fas.
Jag får fram tillförd effekt.
Roten ur 3 ×380×4×0.8 = 2106 = 2,1kw
Sen tar det lite stopp
En fråga. Till en central 220/380v och jämnt fördelat på faser är belysning på 1,5kw och en elmotor inkopplad.
Konstruera en effekttriangel för en elmotor.
Uppgifterna på motor är
1,5kw, märkström måste vara det.
U= 380v
I= 4a
Cos fi= 0.8
Lär vara tre fas.
Jag får fram tillförd effekt.
Roten ur 3 ×380×4×0.8 = 2106 = 2,1kw
Sen tar det lite stopp
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Enheten W (inte w) är effekt, inte ström. Motorn har alltså en märkeffekt på 1.5 kW. Jag antar att de inte tar med verkningsgraden här, utan den "elektriska" effekten. Den effekt man annars läser på en motorskylt är den mekaniska axeleffekten, P_mek = P_el * verkningsgrad.
Det saknas sedan uppgifter om Y- eller D-koppling, så vi vet inte hur spänningen ska tolkas. Men siffrorna går bara ihop om man tolkar spänningen som huvudspänning.
P_el = S * cos(fi) = 3 * Uh / √3 * I * cos(fi) = √3 * 380 * 4 * 0.8 = 2.11 kW
Men för att rita upp effekttriangeln behöver du två sidor så att den tredje kan beräknas. Du behöver alltså både S och P (eller U och U_r eller I och I_r osv). S har du redan räknat på, så
S = 3 * Uh / √3 * I = √3 * 380 * 4 = 2.63 kVA
Sedan kan du använda Pythagoras för att räkna ut den tredje sidan Q. Nu kan du rita triangeln.
Du nämner belysning också. Har den också effekten 1.5 kW? Har du inga data för den så får du anta att den är rent resistiv och helt enkelt ska adderas till motorns effekt. Men då pratar vi om olika fasvinklar också som ska adderas. Går verkligen uppgiften ut på det? Om du rättvänder din bild så går den att läsa...
Det saknas sedan uppgifter om Y- eller D-koppling, så vi vet inte hur spänningen ska tolkas. Men siffrorna går bara ihop om man tolkar spänningen som huvudspänning.
P_el = S * cos(fi) = 3 * Uh / √3 * I * cos(fi) = √3 * 380 * 4 * 0.8 = 2.11 kW
Men för att rita upp effekttriangeln behöver du två sidor så att den tredje kan beräknas. Du behöver alltså både S och P (eller U och U_r eller I och I_r osv). S har du redan räknat på, så
S = 3 * Uh / √3 * I = √3 * 380 * 4 = 2.63 kVA
Sedan kan du använda Pythagoras för att räkna ut den tredje sidan Q. Nu kan du rita triangeln.
Du nämner belysning också. Har den också effekten 1.5 kW? Har du inga data för den så får du anta att den är rent resistiv och helt enkelt ska adderas till motorns effekt. Men då pratar vi om olika fasvinklar också som ska adderas. Går verkligen uppgiften ut på det? Om du rättvänder din bild så går den att läsa...
Okej. Men just uppgiften 1,5kw gör mig förbryllad, den används alltså inte när jag ska göra triangel utan man använder bara u, i och cos fi alltså och formel roten ur 3×u×i×sin fi.
För då får jag ju ut skenbar och aktiv isåfall.
Belysningen på 1,5kw kommer i uppgift två, triangel för alltihop(motor och bel.)
För då får jag ju ut skenbar och aktiv isåfall.
Belysningen på 1,5kw kommer i uppgift två, triangel för alltihop(motor och bel.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Uppgiften om effekt är onödig i detta läroboksfall ja, då den kan beräknas som S * pf. Men, som sagt, läser du effekten på en motorskylt så är det den mekaniska effekten. Då behövs även verkningsgraden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Skenbart effekt S = U * I (VA) är den effekt som belastar nätet. Faktorerna är alltså spänning och verklig ström.
För elkraftmaskiner så anges strömmen i en fas, så för att beräkna den total skenbara effekten blir formeln S = 3 * Uf * I eller √3 * Uh * I. Båda formlerna ger ju samma effekt så det spelar ingen roll vilket man använder. Men om man ska börja räkna fram Z, X, L och C så behövs rätt spänning, den spänning som ligger över en lindning.
Aktiv (elektrisk) effekt P1 = S * pf (W) är den nyttiga effekten hos induktiva maskiner (pf = cos(fi)).
Mekanisk effekt P2 = P1 * n (Nm?) är den effekt man får ut på motoraxeln och beror alltså på verkningsgraden 'n'.
Jag har använt P1 och P2 här, men tyvärr används ofta bokstaven P för båda dessa nyttiga effekter.
För elkraftmaskiner så anges strömmen i en fas, så för att beräkna den total skenbara effekten blir formeln S = 3 * Uf * I eller √3 * Uh * I. Båda formlerna ger ju samma effekt så det spelar ingen roll vilket man använder. Men om man ska börja räkna fram Z, X, L och C så behövs rätt spänning, den spänning som ligger över en lindning.
Aktiv (elektrisk) effekt P1 = S * pf (W) är den nyttiga effekten hos induktiva maskiner (pf = cos(fi)).
Mekanisk effekt P2 = P1 * n (Nm?) är den effekt man får ut på motoraxeln och beror alltså på verkningsgraden 'n'.
Jag har använt P1 och P2 här, men tyvärr används ofta bokstaven P för båda dessa nyttiga effekter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det står 1.5 kW där ja för motorn. Då måste det vara axeleffekten P2 som anges i alla fall.
Och motorn är Y-kopplad så spänningen är huvudspänningen.
Skenbara effekten i en lindning blir då U/√3 * I.
Motorn har då uppenbarligen en verkningsgrad P2/P1 = 1500/2110 = 0.712 vilket är lågt men kanske normalt för en motor i denna storlek?
Och motorn är Y-kopplad så spänningen är huvudspänningen.
Skenbara effekten i en lindning blir då U/√3 * I.
Motorn har då uppenbarligen en verkningsgrad P2/P1 = 1500/2110 = 0.712 vilket är lågt men kanske normalt för en motor i denna storlek?
Uppgiften är ju uppenbarligen inte helt ny med tanke på spänningarna. Då den är antagligen konstruerad innan det kom diverse miljödirektiv med krav på verkningsgrader för motorer.
Nej, det var enbart en kommentar som eventuellt kan förklara den låga verkningsgraden.
D Daniel 109 skrev:
Eller så använder man bara en gammal motor?D Daniel 109 skrev:
Är väl inte helt ovanligt?


