He

Kan någon kunnig och vänlig själ förklara för mig följande:

Jag har 2 st transformator och 6 st spotlights totalt.
Antal spotlights som behöver lysa är 4st, de resterande 2st kan jag ha som reserv. (Har nämligen två paket av följande paket: https://spotiled.se/led-spotlights/...lights-med-transformator-valj-fargtemperatur/

Idag anslöt jag 3st spotlights till en trafo och det funka ! Wow! :-)

Men när jag kopplar in 1st spotlight till den andra transformator så funkar det inte med ett utan alla tre spotlights behöver vara inkopplade! Varfö??

Jag behöver ha 4st spotlights och inte 6st ! :mad:

Någon som kan förklara grejen / vitsen med detta och finns det några knep för att få det att funka?

P Patrik1968 skrev:
He

Kan någon kunnig och vänlig själ förklara för mig följande:

Jag har 2 st transformator och 6 st spotlights totalt.
Antal spotlights som behöver lysa är 4st, de resterande 2st kan jag ha som reserv. (Har nämligen två paket av följande paket: [länk]

Idag anslöt jag 3st spotlights till en trafo och det funka ! Wow! :)

Men när jag kopplar in 1st spotlight till den andra transformator så funkar det inte med ett utan alla tre spotlights behöver vara inkopplade! Varfö??

Jag behöver ha 4st spotlights och inte 6st ! :mad:

Någon som kan förklara grejen / vitsen med detta och finns det några knep för att få det att funka?
Dom kanske är seriekopplade, till några av de jag har är det med en bygel som måste sitta i grenkopplingen för att nåt ska funka.

Kan också bero på att drivdonet behöver " en lägsta last" och att endast 1 då inte räcker. Allt beror på vilken utrustning det är frågan om. Det är ju en 350 mA drivning och då är frågan om drivdonet klarar att ge ström vid en liten lastspänning. ( Tror dock mer på att det behöver byglas som beskrivs i #2.

Det är nog 350 mA konstantström.
Ska du bara använda en eller två spotlights måste du kortsluta de inte använda uttagen på fördelningsboxen för att få strömmen att flyta genom hela kretsen.
MEN! Drivdonet måste då fungera med en lägre spänning, det är inte säkert det är konstruerat så det kan fungera med 2/3 eller 1/3 dels spänning.

Med en bild på drivdonets text kan vi ge bättre råd.

Med de tre fungerande, dra ur en spot så slocknar nog de andra också.

Protte

Drivdonet anges i beskrivningen till 350 mA=konstantströmsspottar som kopplas i serie.
Som tidigare nämnt, då kräves en förbindelse/bygel i kopplingsdosan om färre än 3 spottar ska användas.
Det borde ha framgått i manualen.

Det kan vara så att drivdonet är snålkonstruerat så det bara kan funka med dryga 30 volt ut.
Med 2 spots så ska drivdonet ner till 20 volt och det är inte säkert att det vill sig.

En bild på drivdonet.............

Protte

Nu har jag letat som en galning efter byglar men hittar ingenstans! Vart kan man köpa dessa byglar till LED drivern?????

Öppna den svarta fördelarlådan kontrollera om de r kopplade i serie eller parallellt.

Är de i serie a kan du löda ihop den utgång du inte vill använda

Lite bilder på LED Driver / transformator, anslutningskontaktet och info.bladet:

• En hand håller en blå DESIGNLIGHT LED Driver med teknisk specifikation och säkerhetsmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en anslutningskontakt över en kartong med LED-drivdon och LED-lampa synlig.
    Skapa konto
  • Hand som håller en anslutningskontakt för LED Driver med två svarta kablar på en suddig bakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild på en hand som håller en LED-drivers anslutningskontakt framför en suddig bakgrund av en byggarbetsplats.
    Skapa konto
  • Informationsblad för DESIGNLIGHT LED Driver med specifikationer, installationsinstruktioner och en bild på tre LED-spotlights.
    Skapa konto
Redigerat:
FredrikR FredrikR skrev:
Dom kanske är seriekopplade, till några av de jag har är det med en bygel som måste sitta i grenkopplingen för att nåt ska funka.
Vart har du köot bygel eller har du gjort den själv?

prototypen prototypen skrev:
Det är nog 350 mA konstantström.
Ska du bara använda en eller två spotlights måste du kortsluta de inte använda uttagen på fördelningsboxen för att få strömmen att flyta genom hela kretsen.
MEN! Drivdonet måste då fungera med en lägre spänning, det är inte säkert det är konstruerat så det kan fungera med 2/3 eller 1/3 dels spänning.

Med en bild på drivdonets text kan vi ge bättre råd.

Med de tre fungerande, dra ur en spot så slocknar nog de andra också.

Protte

• Blå LED-drivare med specifikationsetikett som visar modell, elkrav och säkerhetsikoner.
    Skapa konto
:mad::mad::mad: börjar bli lite frustrerad, hur svårt skall det vara att få tag på dessa byglar!?

Funderar på att knipsa kontakter på de resterande två spotlights och lödda dessa och få de byglar som jag är ute efter. Men dock blir det ett problem när det blir dags att använda de spotlights, för bygeln kommer saknas ... Snälla någon som vet vart jag kan hitta dessa byglar?

Det står ju 20-35 VDC ut på sekundären, så det kan betyda att minimumlasten är 20 V och till det behövs gissningsvis 2 lampor. Din lösning kanske blir att köra med 2 drivers, som driver 2 lampor var. För att testa om den klarar att driva 2 lampor, så går det väl tillfälligt att göra en egen bygel på plats #3, av en kabelsnutt.

Redigerat:
P Patrik1968 skrev:
Vart har du köot bygel eller har du gjort den själv?
Jag handlade på elbutik.se bla.

Då kom bilden som säger att drivern klarar 2 eller 3 spots, inte en ensam.
Bygel kan du nog leta tills ögonen blöder, finns ingen standard på kontakter utan tillverkarna tar den de får tag på billigast.
Kabeln till spottarna är troligen märkt vad som är plus och minus, det kan vara text på ena ledaren eller en extra rilla på en ledare, eller så märker du upp ena ledaren med tejp eller färg och klipp och gör din egen bygel. En WAGO 221 med två hål är perfekt. Det går att skarva ihop sedan om du mot förmodan (LED håller länge) behöver byta ut en spot.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.