El
dennis_f: Det ska inte vara några problem att ta ström från någon av de andra två husen. Så länge som alla byggnader som får ström befinner sig inom samma fastighet.
Plutus: Ja då var det ju enkelt, tack för hjälpen!
MultiMan: [citat] Jag har varit och skruvat i ett inte obetydligt antal installationer där nollan var den som brutits och det varit fas fram till lampan med avslagen brytare. Man ska aldrig skruva i någon annans installation utan att alltid konstatera spänningsfrihet först.
dennis_f: Ledarna från HB till JFB är ofta med hylsa eftersom de i många fall tillverkats i fabrik och följer med den prefabricerade centralen. Då man bygger ut centralen sen använder man sällan hylsor.
hempularen: Om vi kör lite förklaring: I din elcentral har du 3 inkommande faser från elnätet. Mellan två faser (vilka två som helst av de tre) har du 400V. Du har även en "mittpunk" en neutralledare (kallas PEN ledare där den kommer från elnätet). Mellan en fas (vilken som helst av de tre) och neutral, har du 230V. Så i ett vanligt eluttag har du en fasledare som i centralen är matad av någon
Bo.Siltberg: Det går bra med skarvsladd tillfälligt, men den bör skyddas av en JFB. Värmepumpen har antagligen en kraftig startström som motiverar 15 A säkring. Med en lång skarvsladd kan du prova med 10 A ändå, det går nog.
Johan456: klokt att efterdra, man ska dock inte dra så att man blir blå i ansiktet. Se även över konditionen på propphuvar, passdelar och säkringar.
callebergh: Det du beställt och kallar transformator är egentligen som någon redan konstaterat ett switchat nätaggregat och jämfört med den gamla 14V AC transformatorn ett ordentligt fall frammåt i utveckling, om det stämmer att utspänningen går att justera lite grann så kan du med fördel ställa det på ca 13,8-14,2V DC(om det går att justera så mycket). Ditt prioriteringsrelä kan du koppla
PALOIS: Så imponerad! Jag byggde själv en uppfällbar säng men gjorde missen att inte sätta in fjädring. Sängen är därför mycket tung att lyfta och har tyvärr pajat min rygg. Nu är den till 99% nedfälld och mitt ”kontor” används sällan. Min tanke för att åtgärda detta påminner om din lösning. Att få dit fjädring i efterhand blir svårt utan att förstöra allt, men det kan ev gå
hempularen: Om jag tolkar frågan rätt så gäller det att flytta in brytaren till badrummet. Då behöver man också titta på områdesreglerna. Det är inte säkert att du kan ha en brytare där på insidan.
Tobbe Gren: Tjenixen, har köpt ny poolpump som ska sättas i drift bara vädret tillåter. Men då det var för länge sen jag höll på med el vart jag en smula osäker när jag skruvade i kontakten. Finns det någon filur som kan påpeka om det ser rätt ut eller om jag bör göra om och göra rätt. [bild] [bild] [bild]
The_Nyll: Jag hitta det. Tråden som skulle simulerar felet i Stickpropparna hade ju liksom ingen kontakt så fick byta till en fk.
Limajo: [citat] Det stämmer nog att 50 räcker och blir över, men det var vad jag fick i ett uttag som inte var bredvid datorerna. När homeplugen satt i det uttag där det var tänkt var hastigheten snarare 25-30. Det känns på gränsen för min familj. Plus att nedladdningar blir rätt sega.
123abc: Kompletterar denna gamla tråden med en länk till en pdf. https://docdro.id/6W1LXhL
Soltorp40: Hur ser kontakten på AC:n ut egentligen? Är det något som ansluter till jorden, eller är det ett ojordat don som har luckor och därför även går att stoppa in i ett jordat uttag? Hur ser "typskylten" på AC:n ut - bifoga gärna ett foto av hela skylten.
GK100: Tänk nu bara på vad många var inne på i denna tråden och ofta kommer upp i liknande dvs det du gjorde först genom att inte vara rimligt säker på hur det hängde ihop och skulle göras är inte bra när det gäller el. Ingen direkt pekpinne men det är alltid bra att veta vad man gör, misstag eller missuppfattningar kan hända ändå med då ska man ha alternativen klara och inte bara
elmont: Man drar ALLTID, om möjligt, tråd innan man stänger väggarna. Risken av att skruva och skada trådarna är ytterst liten. Inte minst om man har en dialog med snickarna och påminner om risken. Min erfarenhet av "skruv i rör" handlar om tusentals "bostäder" och mindre industrier och affärslokaler, där jag varit delaktig (oftast som ledande montör) och antalet skruvar i rör/slang handlar
RoAd: [citat] Det låter som ytterligare en felkälla att ha två olika effektuttag i samma uttag. Då sätter jag nog hellre ett enbrunnsuttag, eller pluggar den andra, för under de 6 år jag bott i huset så har detta uttag aldrig använts. [citat] Har redan en shellydimmer till detta och lampor (4 stycken) som är anpassade efter armaturen så ett system likt HUE hade ändå inte varit aktuellt.
tobee: På mitt 1a jobb för typ 15 år sen mantlade jag ALUS i 2 år därav ser jag på 7 meter att det är en ALUS 4x95 specad upp till 1kV. Men ungefär där slutar dock min kunskap i ämnet. :) Var hittar jag ledningsrätten? Att jag får betala om jag vill flytta ledning vet jag men ska försöka hinna ringa elbolaget imorgon.. Frågan är hur nära jag får bygga utan att tvingas pröjsa flytt av
anis16: [citat] Tack. Såg att typ G specar 6kA så då klarar dessa indirekt åsknedslag. Så endast JFB vid brukaren och endast avsäkring vid utgående matning då?
Johan456: Det är främst i badrum som problem uppstår, där är EKRK/EQRQ inte tillåten. Förutom utomhus då förstås.
Soltorp40: Tja Brun Svart Vit som L1, L2 L3 blev vår "standard" 2004 om jag minns rätt. Det har varit (tysk) DIN-standard sedan 1974 eller så. Före ändringen hade vi svart, brun, vit som påbjuden ordning, och all 3-ledarkabel som såldes i Sverige var SVART blå gul/grön, men det gick blixtfort att ändra till brun på fasen vid givet datum, vilket flera andra större länder redan hade... Vad
50procent: Vet inte hur bra det skulle bli i praktiken men jag skulle kanske ha ett golvuttag med mässingslucka, ganska mycket dyrare men mer rustikt å mer biosalongskänsla.