El
Fotografen: Detta tycker jag borde fungera, förstärk med ett par klickar limpistol som någon föreslog. https://www.hornbach.se/shop/Doslock-for-kopplingsdosa-100-mm-med-utlopp-1426039/5131138/artikel-detaljer.html [bild]
Christoffer L: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-manga-meter-kabel.135524/
elmont: Det ska alltid utses en samordningsanvarig som ska samordna arbetet, så det är till h*n du ska vända dig. Alla "byggen" ska ha en som samordnar, men eftersom det kostar en slant brukar en del byggherrar ta på sig den uppgiften själva. Och eftersom ytterst få privata byggherrar vet vad dom tar på sig så brukar det sluta med att samordningen helt uteblir.
lofe: Hej igen! Tänkte uppdatera er i min felsökning. Efter det att jag hängde av dörren den 10 juni så har inte jordfelsbrytaren löst ut. Antingen beroende på att proppskåpet inte får några småknuffar längre eller att det som låg fel la sig rätt när den fick en lite hårdare smäll.... Ska nog ha hit elektrikern så han får titta igenom proppskåpet så allt ligger rätt samt att inga
hordak: Nu har jag nästan kunnat bekräfta alla funderingar. Fastslaget är att de blinkande indikationerna är då el från solenergin matas mot respektive fas, har dock fått flera och olika svar avseende om en inverterstyrd värmepump bryr sig om fasordningen. Men det var ju heller inte min primära fundering, blev dock nyfiken eftersom jag haft återkommande larm 109/112 (dock löst genom en litet
The_Nyll: Hej. Måste ha lite hjälp. Har aldrig fått chansen att jobba med kretscheman så har lite problem att få till det. Schemat på bild ska fyllas i och är för y/d start.
Vange80: [citat] alltså detta är ju verkligen ett liknande problem med likadan ugn. Dock kan jag inte koppla problemen till en specifik produkt, men skulle väl i princip kunna vara när grannen kör dammsugaren eller dylikt. Har samma problem som i den tråden att mikro o ugn har samma utseende vilket gör reklamationen krångligare, vill ju byta båda mot en annan, bättre modell...
Snailman: [citat] Ugnen har en egen säkring, och Hällen har två andra egna säkringar.
tommib: Det är vad jag vet mer en rekommendation men en mycket bra sådan.
joasag: Hej, Har läst på GVK och säker vatten för hur jag ska gå tillväga med min badrumrenovering. Enda oklarheten är om det finns någon speciell höjd jag inte får sätta en dosa för ett framtida eluttag på. Eller bör jag skippa dosa och bara köra med flexslang som jag går igenom tätskiktet med? Vid kommod finns ju även vatten samt avlopp, finns det något speciellt avstånd från dessa
Dalebris: [citat] Stort tack för att du vill hjälpa till ☺️
djac: Har förstått att det är en dålig ide att styra lysrörsarmaturer med Fibaro, men nu frågan: om man konverterar dessa till LED, byter rör och glimtändaren, är det fortfarande problem att bryta med tex en Fibaro?
Oltrix: Hittade min gamla tråd igen... Mycket riktigt var det ett IT system, för några år sedan lades allt om och vi fick bygga om centralen och plocka ut hälften av säkringarna. Nu har vi helt normalt 400/230 system. Hade stora problem med att få till dimmers innan omläggningen men nu funkar det som det ska. Tack för alla svar! Carl Fredrik
Bo.Siltberg: Jag inser nu att bild 1 och 4 kommer från dina nya häll. Den ska kopplas in enligt detta alternativ. [bild] Det finns egentligen ingen mening med dubbla N-ledare i anslutningskabeln, men då den är kopplad så och då du har en Wago med tre anslutningar så kan du koppla ihop grå och blå enligt bilden i "stickproppsänden". Nu återstår bara att koppla in den rätt i den dosa du har utan
Maklare: [citat] Tack! 1) Alla elementen är jordade (gul/grön), 11 stycken. 2) De nya elementen kräver ingen jord eftersom dessa är dubbelisolerade. 3) 3-fas styrningen har egen enhet. 4) det finns både jordade och ojordade uttag i rummen.
Uffe A: Då är du väl insatt och förstår skillnaden vad gäller ditt arbete och installation Har också jobbat med ställverk så jag vet. Är installatör och hade inte velat släppa loss mina arbetskamrater inom ställverkssidan på en villa installation
Tomture61: Börja koppla ur saker , lossa tåtarna från lampor / uttag . Kan också vara jordfelsbrytaren i sej som fått en känga.
DjKool: Hej, Jag har två lampfästen på garaget, en på sidan och en vid ingången. Jag har idag plejd inomhus och gillar att man kan se belysningen i app, styra med röst och mobil samt att belysningen inte är på i onödan. De tre största tekniska hi sten tror jag är att lampfästen är ca 10-20 meter från vårt hus där vi har internet och plejd, huset där lampan passar in är rätt trång, det
Bruzz: [citat] Elcentral är bytt förra året och då byttes också alla ledningar. JFB installerades. Ledningarna in i badrummet från kopplingsdosan är inte bytta då renoveringen stundade. Huset är från -65 och ingen tvätt eller tork ska in på gruppen. Tack för svar. Då bör det räcka som det är.
apotekarnes: Tror ni kronofogden fortfarande lever?
Razorbill: [citat] Skönt att höra att Bahnhof är bland de bättre. Annars så har jag inget val, dom klipper av kablarna till det fasta nätet i höst. Tror det är för dyrt att underhålla och dom flesta på ön har sagt upp sitt fasta abbonemang.
Patrik Persson: Du har helt rätt , tack ! [citat] Tack ! Då var det som jag tänkte egentligen, men såg ut som ett feltryckt L .
StevieGee: Min brorsa började som vuxenlärling fast snickare för några år sedan. Det var min andra brorsa som fixade in honom på företaget som han var anställd på. Om jag förstod det rätt så var det där någon slags lönetrappa där man började väldigt lågt, men efter fem år var typ fullbetald.. Tror han fick ca 18000 det första året. Det är ju iofs byggnads men kanske ger en hint.
Intresserad22: Köp slingor med färdiga kabelsnuttar i ändarna. Sådana man kan klippa eftersom. Så klipper du lagom längder och ser till att få kabelsnuttarna där det svänger. Sen pillar du fram kabel bredvid listen och ansluter. Då slipper du böja själva listen (y)
Mattias Svederberg: Detta inget råd utan mer en förklaring hur saker fungerar. Spisen går normalt sett på 3-fas. Men för de allra flesta spisar så är det en fas till ugnen och 1 fas till respektive två plattor. För induktionshällar är de lite annorlunda. Induktionshällar går på DC. De två inkommande faserna går till en AC-DC omvandlare, som sedan fördelar energin på 4 plattor. Det är därför
Leif i Skåne: [citat] Led strippen från Ljustema kopplar man direkt i 230 V med stickkontakt inga drivdon! Vill man dimma så sätter man en dimmer i en dosa eller en vridadapter som finns till Plejd.
Allmänobildad: Letti magasinverktyg. Fortfarande manuell användning av hammare som krävs, men det går säkert fem gånger så snabbt jämfört med att sätta i enstaka klammer i islagningsdonet. Hilti har annars ett gäng varianter på klammer för el- och vvs-montage som används ihop med bultpistol. Deras system är dock inte till för synlig förläggning, utan för fastsättning ovan undertak eller på