Hej!

Jag ska sätta upp en utelampa som styrs av en rörelsevakt från Clas Ohlson (se deras kopplingsschema). Enheterna ska sitta på en tjock betongvägg så kablarna dras utanpå väggen. Jag tror jag har förstått hur fas-nolla-jord ska kopplas ihop. Min fråga är om det inte för rörelsevakten krävs en kabelgenomföring för inkommande el och en för kabeln till lampan? Alternativt två kablar till/från lampan? Det blir inte snyggt oavsett vilket och produkterna ser ut att bara vara gjorda för en kabelgenomdragning.
 
  • Kopplingsschema för utelampa och rörelsevakt på ett papper, med symboler och ledningar avsedda för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
borde vara enklare med en armatur med inbyggd rörelsevakt
 
Har flera likadana lampor men bara en som jag vill ha rörelsevakt kopplad till.
 
Panor82
Kanske en dosa och dra en fyrledare till rörelsevakten sedan en treledare från dosan till lampan.
 
Hmm tack, har funderat på något liknande men det blir ju tyvärr ännu mer som syns på väggen...
 
Panor82
Det går ju att dosa av där matningen kommer ut etc. Kanske till och med på insidan.
Blir endast en extra kabel till rörelsevakten då.
Detta förutsätter ju att utearmaturen matas med en egen kabel som inte matar uttag och annat på vägen.
 
Ja, kanske en bra idé om det går att sätta dosan på insidan. Behöver göra hålet genom väggen större men värt att titta på.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.