Har en värmare till spabadet som jag funderar på om funkar...
Den har 2 anslutningar
Mäter på bruna kabeln in till badet och till anslutningarna på värmaren och då har jag 230v på båda, stämmer det? Inga andra anslutningar finns på värmaren

Att nån ledare är brun säger ingenting.
Jag tolkar det som att du har en "värmare" av något slag som ansluts tvåpoligt, dvs ingen skyddsjord?
Frågan är då vilken spänning den vill ha, 230 eller 400 V. Det ska stå på nån märkskylt i närheten av terminalen.
Du mäter alltså mellan dessa två poler på anslutningsterminalen till "värmaren".
Då har du ju spänning så långt, men hur ser värmaren ut efter denna punkt?

Skrev lite snabbt
Är 3fas mätning till badet men endast en fas är ansluten, det är den bruna tråden men det har ju ingen betydelse.
Har alltså blå brun och gul/grön in

Mäter mellan brun och en och en pol på värmaren, då har jag 230

Här är en dålig bild på lappen
Närbild på en etikett och två muttrar på en värmare med otydligt fokus och synliga elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De 2 muttrarna som syns är anslutningarna till värmaren som jag alltså mäter på

Kopplingsschema
Elektriskt kopplingsschema på en etikett med text och symboler för installation av systemet HPL203.
Skapa konto

• Kopplingsschema tryckt på etikett för HPL203-system med text på flera språk och elektriska symboler.
    Skapa konto
Det ser ut som att den vill ha 230 V. Så mäter du 230 V på dessa bultar men inte får någon värme så ligger felet efter, och om efter är själva värmeelementet så är det tydligen avbrott i det.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut som att den vill ha 230 V. Så mäter du 230 V på dessa bultar men inte får någon värme så ligger felet efter, och om efter är själva värmeelementet så är det tydligen avbrott i det.
Kan jag mäta själva elementet?

Den har förmodligen en tryckbrytare som måste ge signal att vattnet strömmar genom värmaren innan effekten kopplas till.

L Leif i Skåne skrev:
Den har förmodligen en tryckbrytare som måste ge signal att vattnet strömmar genom värmaren innan effekten kopplas till.
Fast får det 230 Så bör det ju värma om det är helt? Får inte tryckbrytaren signal så skickas väl ingen signal för värme heller?

Mäter jag mellan inkommande fas till badet och till en och en anslutning på värmaren så har 230v på båda anslutningarna

Är det då så att värmaren har 2 steg?

Värmeelement med sensorer och elektriska anslutningar, för diskussion om koppling och funktion.
Skapa konto

Så ser värmaren ut
I ändarna är det väl troligtvis sensorer för temp eller tryckvakt

Tänkte om jag kunde koppla förbi styrningen, genom att köra ström direkt på värmaren och reglera med en strömbrytare.

Men jag fattar ju inte hur den funkar iom att jag har 230 på båda anslutningarna om jag mäter mot ink fas.
Är det nollan som ska kopplas dit då eller är det både fas och noll, en på varje?

nino nino skrev:
Men jag fattar ju inte hur den funkar iom att jag har 230 på båda anslutningarna om jag mäter mot ink fas.
Inte jag heller då det är en ganska meningslös mätning som inte säger något.

Den enda mätning du ska göra är mellan de två bultarna på värmaren. Där ska du sannolikt ha 230 V, osannolikt 400 V. Har du spänning där då är värmaren troligen kass, avbrott internt. Jag tror inte det finns någon inbyggd termostat eller annan brytare.

Nu hängde jag inte med...
Är den kass om jag har spänning mellan bultarna? Eller om jag har 400v mellan?

Enl min elektriker granne så ska jag mäta mellan ink nolla och bultar, då ska jag ha 0 på ena och 230 på andra

Ska man koppla förbi styrningen så ska fas och nolla kopplas till varsin bult, men då går ju värmare konstant så då får man ordna med en brytare på den fasen.

Har 3fas till badet men bara en fas används idag

Var ut igen nu och kollade

0v mellan bultarna

Mellan nolla och en bult 0v
Mellan nolla och den andra bulten 218v

Då borde väl värmaren funka kan man tycka?

Låter den stå och gå nån timme får vi se om tempen går upp.

Surt att köpa ett beg spabad för 37000 som man blivit lovad att det funkar sen är det strul...
Första gången jag slog på det så blev det 55+ varmt, har bytt ett relä som brunnit fortfarande strul :confused::mad:

Jag vidhåller att den intressanta mätningen är mellan de två bultarna, och att din mätning mellan nolla och bult är värdelöst vetande. Så du får nog bestämma dig för vem du ska lita på för att det inte ska bli rörigt.

Ingen spänning mellan bultarna innebär att styrkortet inte släpper fram någon spänning så det är ingen mening att vänta på att badet ska bli varmt. Om värmaren i sig är trasig vet vi inte. Men du kan ohmmäta mellan bultarna (med stickproppen på bild utdragen) där du bör få ett värde i häraden 20-50 ohm.

Så, du får troligen fokusera på varför styrkortet inte släpper på. Det kan ju vara fel på någon av de sensorer man ser på värmaren i bild, vilket kanske innebär att den är trasig i alla fall. Svårt att veta.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.