Vi upptäckte att den blå husvagns CEE-stickproppen på laddkabeln för max 16A för elbilsladdningen blev varm. Man kände det när man tog i den och skulle dra ur den stickproppen ur uttaget. Det gör man varje gång efter en laddning.
När jag nyfiktet undersökte närmare och tog på kontaktstiften för fasen i husvagnsstickproppen, var det inte varm, utan väldigt het. Det gick inte att ta på det utan att bränna sig. Se fotot där det framgår att den blå plasten är brunbränd kring stiftet för fasen. Däremot kontaktstiften för nollan är inte bränt och var endast varmt, ej hett.
Kan det vara så enkelt att stiftet och motsvarande hylsa i uttaget är slitet och medfört ökat kontaktmotstånd? Laddkabeln är ca 2 år gammal och använd kanske 500 gånger eller mer. Det är svårt att kontrollera om det är slitet. Någon som har erfarenhet av heta kontaktstifft i sådan el-kontakt?
Blå husvagnsuttaget CEE på väggen är köpt på Jem&Fix, är det högkvalitativt då? Eller usel kvalisort?
När jag nyfiktet undersökte närmare och tog på kontaktstiften för fasen i husvagnsstickproppen, var det inte varm, utan väldigt het. Det gick inte att ta på det utan att bränna sig. Se fotot där det framgår att den blå plasten är brunbränd kring stiftet för fasen. Däremot kontaktstiften för nollan är inte bränt och var endast varmt, ej hett.
Kan det vara så enkelt att stiftet och motsvarande hylsa i uttaget är slitet och medfört ökat kontaktmotstånd? Laddkabeln är ca 2 år gammal och använd kanske 500 gånger eller mer. Det är svårt att kontrollera om det är slitet. Någon som har erfarenhet av heta kontaktstifft i sådan el-kontakt?
Blå husvagnsuttaget CEE på väggen är köpt på Jem&Fix, är det högkvalitativt då? Eller usel kvalisort?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du bör även kontrollera uttaget att det inte blivit bränt där, och då behöver man titta på anslutningarna, att ledarna inte har gått varma och förstört isoleringen.
Den blå stickproppen på laddkabeln går inte att öppna, verkar vara gjuten. Det går inte att granska om något fel i den, utan att göra åverkan på den. Däremot det blå CEE-uttaget gick att öppna och ingen defekt kan där ses. Jag lossade fas, nolla och jord och kollade så inte kardeler gått av, men det hade de inte. Jag ser emellertid att fasledaren på den avskalade delen blivit anlöpt av hettan, blåaktig koppar, men kabelisoleringen på den är hel och fin. Kabeln är 2,5 mm2. Jag skalade upp kabelmanteln ca 5 cm men ingen skada där och skruvade fast ledarna igen.
Redigerat:
Klicka här för att svara

