Vi upptäckte att den blå husvagns CEE-stickproppen på laddkabeln för max 16A för elbilsladdningen blev varm. Man kände det när man tog i den och skulle dra ur den stickproppen ur uttaget. Det gör man varje gång efter en laddning.
När jag nyfiktet undersökte närmare och tog på kontaktstiften för fasen i husvagnsstickproppen, var det inte varm, utan väldigt het. Det gick inte att ta på det utan att bränna sig. Se fotot där det framgår att den blå plasten är brunbränd kring stiftet för fasen. Däremot kontaktstiften för nollan är inte bränt och var endast varmt, ej hett.

Kan det vara så enkelt att stiftet och motsvarande hylsa i uttaget är slitet och medfört ökat kontaktmotstånd? Laddkabeln är ca 2 år gammal och använd kanske 500 gånger eller mer. Det är svårt att kontrollera om det är slitet. Någon som har erfarenhet av heta kontaktstifft i sådan el-kontakt?

Blå husvagnsuttaget CEE på väggen är köpt på Jem&Fix, är det högkvalitativt då? Eller usel kvalisort?

• Blå CEE-husvagnsstickpropp med brunbränt område runt fas-stiftet och intakt jordstift, som hålls i en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Låter som dålig kontakt. Byt både uttaget och kontakten. Inga stora pengar för att sova gott.

Köp saker av kända tillverkare, det är stora strömmar under lång tid

• Gilla
witten
  • Laddar…
Du bör även kontrollera uttaget att det inte blivit bränt där, och då behöver man titta på anslutningarna, att ledarna inte har gått varma och förstört isoleringen.

Den blå stickproppen på laddkabeln går inte att öppna, verkar vara gjuten. Det går inte att granska om något fel i den, utan att göra åverkan på den. Däremot det blå CEE-uttaget gick att öppna och ingen defekt kan där ses. Jag lossade fas, nolla och jord och kollade så inte kardeler gått av, men det hade de inte. Jag ser emellertid att fasledaren på den avskalade delen blivit anlöpt av hettan, blåaktig koppar, men kabelisoleringen på den är hel och fin. Kabeln är 2,5 mm2. Jag skalade upp kabelmanteln ca 5 cm men ingen skada där och skruvade fast ledarna igen.

Redigerat:
Klipp bort den gamla kontakten och sätt dit en ny, ingen bra idé att köra vidare på en gammal bränd kontakt. Risk för varmgång och brand

Laddkabeln används givetvis inte längre sedan hett kontaktstift upptäckts.

Troligen är det trådarnas anslutning till stiftet som har dålig kontakt, det är inte ovanligt på gjutna stickproppar/uttag

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.