Undrar om ngn kan ge svar till en som är nybörjare vad gäller el....

Vårt proppskåp surrar ganska ordentligt beroende på vad som är tänt/på i vardagsrummet.
Vardagsrummet är utbyggt sedan ett år tillbaka och jag har aldrig reflekterat över detta förrut.

Om man har på spottarna i ( 12 st) den nybyggda delen samt vanliga lampor börjar det surra ordentligt i proppskåpet, stänger man av spottarna slutar det genast. Vi har även installerat en Luft/luft fläkt i vardagsrummet. När allt detta var på idag och vi damsög så gick proppen för vardagsrummet (det var så vi upptäckte detta surrande) som faktiskt låter ganska mkt.

Kan inte säga hur länge detta pågått, men vi har i alla fall aldrig hört det förut.

Vad kan detta bero på?

Dåligt spända anslutningar, dålig kontakt någonstans. Ljudet ökar med belastningen? Känns det varmt om du känner över centralen? Kan vara en brandfara med sånt...

Tack för snabbt svar.
Ljudet upphör helt med mindre belastning (stänger av t ex takspottarna). Känns inte varmt.
Kan det vara glapp kablarna i proppskåpet?

Jag har varit med om att det surrade kraftigt i ett proppskåp hemma hos en bekant när TVn var på (det var några år sedan och TVn var gammal så den drog nog ca 200w).

Där berodde det på dålig kontakt för en propp. Själva hållaren hade spruckit så det gick inte att dra åt ordentligt, det var rejält varmt och bottenkontakten i hållaren var kraftigt bränd. Jga är iofs ändå förvånad att en såpass måtlig ström kan skapa ett aukustisk fenomen.

Är det här en klåpare som jag kan se själv? Har ett "modernt" proppskåp Garo med klaffar som fälls ned när proppen går.

Det kan ju vara läge att känna över dessa ifall detta ljudet har uppkommit nyligen. Kan ju vara något som är på väg att förvärras. Du har inte fått ny elmätare så det är denna som surrar?

Det känns som detta måste uppkommit nyligen, annars borde man hört det tidigare. Elmätaren sitter utomhus.

Hur känner man över dem? Ta bort skyddsplåten som sitter ovanpå?

Det borde vara plast ifall det är en modern normcentral?
Är det metall ska man helst inte ta av den ifall det finns spänning under, räcker att en kardel spretar ut lite så smäller det. Ifall där är nåt fel borde det finnas i anknytning till den gruppsäkringen spottarna finns på tycker jag.

Känns i alla fall helt klart som plåt. Sitter en plåtskiva över propparna som går att skruva bort för att se in bakom antar jag.....

Slugge skrev:
Det borde vara plast ifall det är en modern normcentral?
Är det metall ska man helst inte ta av den ifall det finns spänning under, räcker att en kardel spretar ut lite så smäller det. Ifall där är nåt fel borde det finnas i anknytning till den gruppsäkringen spottarna finns på tycker jag.
Nädå finns flera i plåt som används idag. Vi sätter t.ex. Garo plåt i 168 lägenheter vi bygger om just nu.

Håller med om att alltid bryta strömmen innan du lossar på locket.
Förmodligen kan du inte se nåt fel själv, fast stäng av strömmen och dra lite på varenda skruv du ser under locket, det kan hjälpa.

Jaha du Danne där ser man.. Har iofs bara hänt mig en gång att en fas kommit i kontakt med chassit då jag skulle ta av det och även om säkringen löser direkt känns det inte så spännande. Aldrig kul att få en stöt. :)

Risken är väl troligen minimal att nån skulle misslyckas med dagens normcentraler då där troligen finns större säkerhetsavstånd och mer plats att koppla. Men jag föredrar isolerat material iaf.

Redigerat:
Kan säkringen blivit defekt på ngt sätt? Det kördes som sagt en hel del grejor samtidigt som väl drar på ampere (luft/luft-fläkt på full fräs, damsugare, spottar mm)?

Det har vi ju dock gjort tidigare utan att säkringen löst ut.

Har för mig att många säkringar bara får lösa ut 4 gånger och därefter måste bytas.
Lite överdrivet kanske men men.. Garo borde ju göra bra grejer. Sitter plåtlocket på ordentligt förresten, kanske kan bli ljud i det? Eller kanske bildas för stora magnetfält så du skulle flytta om ledarna lite..

Plåtlocket sitter ordentligt. Ljudet uppkommer helt klart när jag slår på spottarna i vardagsrummet. Inte om man slår på allt annat och låter spottarna vara av.

Vidare, om man "ruckar" på den säkring som är för vardagsrummet så blir ljudet ngt mindre.

Ok, men du tror inte det kan vara anslutningen till dvärgbrytaren som har dålig kontakt då? Exempelvis dåligt spänd, detta är ett vanligt fel? Om inte kan det kanske hjälpa att byta ut den..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.