T The_Nyll skrev:
Roten 3 *u *i * sin fi var det för att få ut q.
Men går det att få ut sin fi och cos fi i grader och värde med miniräknaren på dator och mobilen eller måste jag skaffa riktig miniräknare?
Windows kalkylator går att välja "avancerad/scientific" och då få tillgång till inv(sin), brukar vara samma i mobilkalkylatorer att det går att dra fram en meny från sidan t.ex. för tillgång till avancerade funktioner.

Tackar, var en sak. Om jag har cos fi = 0,87. Hur omvandlade jag det till grader? Behöver repeterar minnet.

T The_Nyll skrev:
Tackar, var en sak. Om jag har cos fi = 0,87. Hur omvandlade jag det till grader? Behöver repeterar minnet.
Du vill ta inversen, beroende på miniräknare kan det heta acos(), inv(cos()) eller cos^-1().
T.ex. såhär i min mobil:

• Skärmbild av en mobil miniräknare som visar beräkningen av cos^-1(0.87) med resultatet 29.5413605001.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, tackar

Har ett räkneexempel här.
En ykopplad 3 fas belastningar med tillförd effekt 1,2kw och märkströmmen 2.6a ansluten till 380v.
Beräkna effektfaktor.
I detta fall, är tillförd effekt den aktiva effekt?
För måste jag ju ha när räknar ut effektfaktor.?

Se bara till att du verkligen får svaret i grader och inte i radianer. Båda fungerar ju men ...
Närbild av en räknare med markering på gradenheten (DEG) och början av ordet COS.

Jag brukar inte klaga på enheter, men jag tycker att du ska börja ange korrekta enheter för att inte skapa tolkningsutrymme för vad du menar. Tillförd effekt kan vara skenbar (S) eller aktiv (P), enheterna är VA respektive W (eller kW), och strömmen har enheten A. Om vi utgår från att du menar aktiv effekt så har du ena sidan på effekttriangeln, den aktiva effekten,

Diagram över effekttriangeln som visar relationen mellan skenbar effekt (VA), aktiv effekt (W) och reaktiv effekt (VAr) med fasvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och du har lärt dig ovan hur du beräknar den skenbara effekten S utifrån spänning och ström.

Kvoten mellan P och S ger sedan effektfaktorn, lika med cos(fi).

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det står 1.5 kW där ja för motorn. Då måste det vara axeleffekten P2 som anges i alla fall.
Och motorn är Y-kopplad så spänningen är huvudspänningen.
Skenbara effekten i en lindning blir då U/√3 * I.
Motorn har då uppenbarligen en verkningsgrad P2/P1 = 1500/2110 = 0.712 vilket är lågt men kanske normalt för en motor i denna storlek?
Om vi går tillbaka till frågan. U=380 i=4 cos fi=0,8. Märkeffekt 1,5kw på motorn.
Jag fick ut triangeln med s=2632 p=2106 och q=1579. Och grader 36.9.

Nu vill dem ha ni belysningen på 1,5kw och räkna ihop till en triangel på båda. Hur blir de då?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Se bara till att du verkligen får svaret i grader och inte i radianer. Båda fungerar ju men ...
[bild]

Jag brukar inte klaga på enheter, men jag tycker att du ska börja ange korrekta enheter för att inte skapa tolkningsutrymme för vad du menar. Tillförd effekt kan vara skenbar (S) eller aktiv (P), enheterna är VA respektive W (eller kW), och strömmen har enheten A. Om vi utgår från att du menar aktiv effekt så har du ena sidan på effekttriangeln, den aktiva effekten,

[bild]

Och du har lärt dig ovan hur du beräknar den skenbara effekten S utifrån spänning och ström.

Kvoten mellan P och S ger sedan effektfaktorn, lika med cos(fi).
Ska komma ihåg att ge rätt enhet.
Men räkneexempel stod så.

Det tror jag inte, de skrev nog kW, inte kw.

För att addera trianglar så kan du söka på vektoraddition, eller räkna på vektorer. Detta kan göras "avancerat" mha komplexa tal och "konstiga" skrivsätt som 2632<36.9, men kan också göras väldigt enkelt men kanske lite klumpigt med Pythagoras. Börja med Pythagoras.

Det är den skenbara effekten som ska adderas. Nu har ju belysningen ingen reaktiv effekt (antar jag) så där har du ingen triangel utan enbart en vägrät pil (S=P). Rent praktiskt om man använder Pythagoras så är det P och Q som du ska addera så att du får sidorna på en ny triangel. Sedan kan vinkeln eller S beräknas.

Hej igen
En fråga. Vi har mitt räkneexempel på göra en effekttriangel på motor om ni minns?
Nästa uppgift var sen göra en effekttriangel när man lagt till belysningen på 1,5KW.
Då blir ju P = 2,1KW(motorn) + 1,5KW(bel)
För att få ut S kan jag väl använda S=P/cos fi.
För kan jag använda samma cos fi som jag gjorde till motor eller måste man räkna ut ett nytt cos fi?

Om jag vill räkna ut Q, kan jag väl använda Q=I×U×sin fi.
Eller är det samma där, måste ha ett nytt sin fi?

Redigerat:
Fast jag måste räkna ut nya värden på cos fi också eller hur?

Hela iden är ju att få fram ett nytt fasvinkel för den totala lasten.

Kan du försöka använda korrekta enheter så blir det mer lättläst.

T The_Nyll skrev:
Hej igen
En fråga. Vi har mitt räkneexempel på göra en effekttriangel på motor om ni minns?
Nästa uppgift var sen göra en effekttriangel när man lagt till belysningen på 1,5KW.
Då blir ju P = 2,1KW(motorn) + 1,5KW(bel)
För att få ut S kan jag väl använda S=P/cos fi.
För kan jag använda samma cos fi som jag gjorde till motor eller måste man räkna ut ett nytt cos fi?

Om jag vill räkna ut Q, kan jag väl använda Q=I×U×sin fi.
Eller är det samma där, måste ha ett nytt sin fi?
Cos fi för motorn är ju just motorns cos fi

Du behöver räkna ut nya

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.