Hej ! Har precis installerat en dubbelisolerad takarmatur utan problem. Tanken slog mig dock nu att de enkelisolerade skx kablarna är ”blottade” en drygt 10 cm under lampkåpan innan dem går in i wago kopplingen. Armaturens fäste är av metall. Hade ni satt isolerslang på skx kablarna ?
/ fredrik
 
Bild? En SKX uppskalad 10 cm låter inte normalt. Om armaturen är dubbelisolerad så ska det finnas en anslutningsterminal som stöder en mantlad kabel som gör hela installationen dubbelisolerad.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bild? En SKX uppskalad 10 cm låter inte normalt. Om armaturen är dubbelisolerad så ska det finnas en anslutningsterminal som stöder en mantlad kabel som gör hela installationen dubbelisolerad.
alltså inte synligt koppar utan enkelisolerade kablar 10 cm(eller kanske snarare 7-8 cm)
 
F Fredrik K80 skrev:
alltså inte synligt koppar utan enkelisolerade kablar 10 cm(eller kanske snarare 7-8 cm)
 
F Fredrik K80 skrev:
alltså inte synligt koppar utan enkelisolerade kablar 10 cm(eller kanske snarare 7-8 cm)
Ett Ethernet-kabelskarv skyddat av ett plasthölje monterat på en vägg med kabelklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden visar innan själva lampsladden är inkopplad och det är dem enkelisolerade kablarna som är synliga är 8-10 cm
 
tommib
Följde det inte med en sån isolerad sockerbit? det borde det gjort med en sån armatur. Det är fel att koppla med Wago där, du måste som Bo är inne på ha en isolerad anslutning där anslutningskabeln med mantel kan gå in. Du kan också använda ett skarvdon för SKX, ev är det lite lättare att hitta.
 
tommib tommib skrev:
Följde det inte med en sån isolerad sockerbit? det borde det gjort med en sån armatur. Det är fel att koppla med Wago där, du måste som Bo är inne på ha en isolerad anslutning där anslutningskabeln med mantel kan gå in. Du kan också använda ett skarvdon för SKX, ev är det lite lättare att hitta.
jo en sån plint följde med och den är gjord för upphängning i krok, dvs när armaturen placeras rakt under uttaget. Nu är armaturen 20 -30 cm åt sidan så det fick göras en urspårning i lampkoppen och låta sladden gå i en liten list till uttaget som kopplades in med stickpropp.

trodde wago var bra bra där. Är det för att dem enkelisolerade inte får ligga öppet eller varför funkar inte wago ?
 
Jaha, det var andra änden på sladden det handlade om. Du behöver antingen sätta lampkontakter där eller använda en skarvdosa typ HE251.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jaha, det var andra änden på sladden det handlade om. Du behöver antingen sätta lampkontakter där eller använda en skarvdosa typ HE251.
Aha då är jag med. Läste även tommids inlägg. Inte godkänt o använda wago 221 i den kopplingen ?
 
Inget fel på Wago i sig, men de exponerar ju de enkelisolerade ledarna så det behövs en kapsling av något slag som lampkontakter och kopplingsdosor erbjuder.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inget fel på Wago i sig, men de exponerar ju de enkelisolerade ledarna så det behövs en kapsling av något slag som lampkontakter och kopplingsdosor erbjuder.
Ja är helt med på hur du menar. Kommer byta till en isolerad skarv för lampsladd. Tack för hjälpen
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inget fel på Wago i sig, men de exponerar ju de enkelisolerade ledarna så det behövs en kapsling av något slag som lampkontakter och kopplingsdosor erbjuder.
Bara en följdfråga till föregående ämne. Jag provade med en skarvhylsa modell he251. Dessvärre fungerar den endast för platta skx. I mitt fall är det rund skk som ska skarvas till skx. Några sådana plintar kan jag inte hitta.
Hade möjligen en lösning med isolerslang över de enkelisolerade ledarna och sedan en wago varit godkänt ?
 
tommib
Nej. Du måste isolera själva wagon också då.
 
tommib tommib skrev:
Nej. Du måste isolera själva wagon också då.
Hur gör man det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.