Claes Sörmland
T topmount skrev:
Hmm jag hade nog velat se pulsen i oscilloskopet efter reperation innan jag litade på aggregatet
Vi har en biologisk readout på elektroporatorn. Vi säkerställer att vi får samma antal antibiotikaresistenta bakteriekolonier när vi byter instrument. Det är standard i varje lab och blir det första vi testar när den begagnade Ebay-lådan tar tar sig över Atlanten.

(Hade jag ett oscilloskop så skulle jag också kolla pulsen, men där är jag inte kompetens- och prylmässigt.)

Har bara läst tråden summariskt. Men spänningstålighet för ett motstånd handlar inte bara om vilken effekt det skall tåla, eller krypavstånd för överslag.

Jag har fått lära mig att iallafall vissa resistorer kan drabbas av dramatisk minskning av resistansen om de utsätt för överspänning. Jag hr själv varit med om att ett 2W wotstång på 56 kohm, som utsattes för 230V under lång tid plötsligt minskade till 3 ohm. Vilket givetvis gav en del intressanta ljus, ljud och rökfenomen.

Fick förklarat att motståndet är uppbyggt (i det fallet) av en porslinskropp med ett spiralspår. Spåret är fyllt med lämpligt resistivt material, ex. kol. Strömmen går då normalt sett igenom hela spiralen. Med högre spänning så att fältstyrkan mellan två varv på "spolen" blir för hög, så börjar material att krypa på porslintes yta. Till slut blir varven i spiralen kortslutna. Materialvandringen accellerar om motståndet dessutom är varmt.

Redigerat:
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Man säger kanske normalt stigtider när tidskonstanten för LR resistorn är stor (för att L gör sig gällande), men jag gillar det allmänna ordet insvängningstid bättre ;)
Det gör inte jag! Det påminner för mycket om Elkretsteori del B med ett helt hav av Laplace-transformer; och mycket plaskande och jämmer för att ens hålla sig flytande. Jag ryser vid blotta åminnelsen! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.