Vanlig hemmapulare som skulle byta en taklampa. Orkade inte stänga säkringen så jag släckte bara brytarknappen på väggen och försäkrade mig med min Fasen-penna att där inte var ström.

Men när jag pillade på kablaget vid montering slog jfb:n ifrån två gånger??

Lät den vara av efter andra gången tills jag monterat klart.

lampan är uppe och fungerar hur bra som helst - men varför slog jfb:n ifrån?

nyfiken och vill lära mig

Claes Sörmland
Troligen kom nolledaren mot jord. Då kan det bli en liten jordfelsström så att jordfelsbrytaren löser. Lärde mig det när jag skaffade hus på samma sätt som du just gjorde.

Okej så detta händer alltså även om kretsen är bruten via väggbrytaren? Ska jag anse det vara normalt?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja, det är normalt. Jord- och nollskena för hela centralen kopplas ihop vilket ger en liten felström till jord från nollskenan.

tommib
Ja.

Tack för alla svar - vill ni bara förklara för mig så att jag är med - jag trodde att allting var ”off” efter den brytaren när den är av - men så är det inte? Är det bara fasen som är av när brytaren är av?

tommib
Normalt, ja.

Man kan ha tvåpolig brytning men det är nog extremt ovanligt, speciellt inomhus till en vanlig lampa. Skyddsjord får inte brytas.

I värsta fall bryts bara nollan då vill det till att faspennan och jordfelsbrytaren fungerar.

Ulltand Ulltand skrev:
I värsta fall bryts bara nollan då vill det till att faspennan och jordfelsbrytaren fungerar.
hehe jo jag dubbelkollade såklart först med faspennan på bruna ledaren när brytaren var på

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.