Jag behöver ett motstånd på 20 ohm och ett på 200 ohm som klarar enkla pulser på 2500 V som ligger 5 millisekunder. Vad ska jag köpa?
(Det är en apparat för elektroporering av celler som behöver repareras.)
(Det är en apparat för elektroporering av celler som behöver repareras.)
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Hur ofta kommer pulsen?
Hur ser dagens krabat ut?
Hur ser dagens krabat ut?
Hur snabbt cyklar apparaten? Om jag räknar rätt går det 12,5 A genom motståndet vilket då genererar 31 kW, men bara under 5 ms vilket ger ca 150 J energi. Det är en inte oansenlig mängd.
Kanske något sånt här?
https://www.elfa.se/sv/effektmotstand-200-ohm-35-prefix-prefix-arcol-ap836-200r-100ppm/p/11047394
Kanske något sånt här?
https://www.elfa.se/sv/effektmotstand-200-ohm-35-prefix-prefix-arcol-ap836-200r-100ppm/p/11047394
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Spännande problem, letade lite snabbt men hittade inget uppenbart.
Du har en momentanström på 120A genom 20ohmaren, och en effekt på 300kW. Det blir förvisso "bara" 300W med 5ms/5s.
De jag kikade på specade ingen maximal toppeffekt.
Du har en momentanström på 120A genom 20ohmaren, och en effekt på 300kW. Det blir förvisso "bara" 300W med 5ms/5s.
De jag kikade på specade ingen maximal toppeffekt.
Är det orimligt att räkna om till watt (J/s) för dimmensionering vilket då ger 1500 watt för 20 ohmaren?
Vilket blir 300 watt i snitteffekt på 10 pulser var 5 sekund. 300 watt i 50 sekunder. Har väl knappast uppnått tempereturbalans på den tiden men nära.
Vilket blir 300 watt i snitteffekt på 10 pulser var 5 sekund. 300 watt i 50 sekunder. Har väl knappast uppnått tempereturbalans på den tiden men nära.
Redigerat:
Verkar klara effekten över tid (50 s) iaf medtaget att det inte blir temperaturbalans så snabbt
https://www.tme.eu/se/details/ahp250w-20rf/motstand-200w-och-mer/sr-passives/
https://www.tme.eu/se/details/ahp250w-20rf/motstand-200w-och-mer/sr-passives/
Ingen komponentlista, det är en gammal apparat från 90-talet och de ville nog att man skulle köpa en nya fin låda för 20 000 kr av dem när det begav sig. Så funkar biotekindustrin.
Sä här är hela kretsen kopplad:
C1 är en kondensator på 25 mikroF. R1 ett motstånd på 20 ohm. R2-7 är valbara resistorer men vi är bara intresserade av 200 ohm. Rsample är våra celler i en saltfri lösning som ligger mellan två elektroder (Typiskt sett är Rsample 5000 ohm och vi får 5 ms pulstid från kretsen vid 2500 V).
Det är lådan Pulse Controller som vi behöver duplicera (vi har en men behöver två). Går det inte att köpa motstånd får jag leta efter en gammal på Ebay.
Sä här är hela kretsen kopplad:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
C1 är en kondensator på 25 mikroF. R1 ett motstånd på 20 ohm. R2-7 är valbara resistorer men vi är bara intresserade av 200 ohm. Rsample är våra celler i en saltfri lösning som ligger mellan två elektroder (Typiskt sett är Rsample 5000 ohm och vi får 5 ms pulstid från kretsen vid 2500 V).
Det är lådan Pulse Controller som vi behöver duplicera (vi har en men behöver två). Går det inte att köpa motstånd får jag leta efter en gammal på Ebay.
Jag skulle gett er kretsen från början. Normalt sett går nästan ingen ström igenom 20 ohms-motstånder eftersom det ligger i serie med ett kring 5000 ohms motstånd (provet). Så 200 ohms motståndet tar större delen av strömmen. Om man klantar sig och får salt i provet så sjunker dess kring 5000 ohms motstånd dramatiskt och man får en överledning i provet (smäller fint om den lilla ljusbågen!). Då ska 20 ohmsmotståndet skydda kretsen från för höga strömmar.Ulltand skrev:
Claes Sörmland skrev:
Jag skulle gett er kretsen från början. Normalt sett går nästan ingen ström igenom 20 ohms-motstånder eftersom det ligger i serie med ett kring 5000 ohms motstånd (provet). Så 200 ohms motståndet tar större delen av strömmen. Om man klantar sig och får salt i provet så sjunker dess kring 5000 ohms motstånd dramatiskt och man får en överledning i provet (smäller fint om den lilla ljusbågen!). Då ska 20 ohmsmotståndet skydda kretsen från för höga strömmar.
Då skulle jag tänka att man kan ner i till i effekt lite på 20 ohmaren. Förutsatt att man inte klantar sig 5 ggr per minut
Men det är min hypotes att det är den största medeleffekten som är avgörande för dimmensioneringen samt att den klara 2500 V
Hoppas någon annan kan fylla på!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Tja, knepet man använder om man så haver för att lösa problem med för stor spänning och effekt är ju att seriekoppla motstånd.
Om du t ex tar 10 Ohms effektmotstånd (20 stycken då) så blir ju spänningen 250V och effekten 1/10 per motstånd, för en total om 200 Ohm. Detta för en medeleffekt om ca 8 W vilket ju inte hanterbart. Samma för 20 Ohm (20x1 Ohm).
Nästa steg är att aktivt kyla motstånden gm exv. oljebad (gammalt knep om man behöver exv. göra sig en "dummy load" till sin amatörradiosändare. Här får man naturligtvis se upp för spänningståligheten om man väljer metallkapsling.
(Edit: Bara preciiis tvåa på den...
)
Om du t ex tar 10 Ohms effektmotstånd (20 stycken då) så blir ju spänningen 250V och effekten 1/10 per motstånd, för en total om 200 Ohm. Detta för en medeleffekt om ca 8 W vilket ju inte hanterbart. Samma för 20 Ohm (20x1 Ohm).
Nästa steg är att aktivt kyla motstånden gm exv. oljebad (gammalt knep om man behöver exv. göra sig en "dummy load" till sin amatörradiosändare. Här får man naturligtvis se upp för spänningståligheten om man väljer metallkapsling.
(Edit: Bara preciiis tvåa på den...
Listigt!lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, knepet man använder om man så haver för att lösa problem med för stor spänning och effekt är ju att seriekoppla motstånd.
(Edit: Bara preciiis tvåa på den...)
Det motstånd jag hittade har en spänningstålighet på 2000 V i 1 minut. Borde väl klara 2500 V i 5 mS?