E
elmont: Jag skulle ha flyttat dosan innan jag satte nya foder, men skippa Renova och kör med "vanlig" brytare så blir det enkelt.
5 svar · 3,0k läst
·
R
Robbannnyk: [citat] Tackar så mycket
22 svar · 2,7k läst
Magnus E K
Magnus E K: Det finns rena 400 V-spisar att köpa fortfarande men EJ induktion. Och av någon anledning ska alla ha induktion numera. Tycker att min vanliga hällspis fungerar utmärkt; hade induktion ett tag i tidigare lägenhet men tyckte mest det surrade och inte funkade med alla kastruller.
20 svar · 6,1k läst
·
T
TomasSchwarz: Super tack för svaren! Problemet är att den går till centralen och jag känner mig inte lika självsäker där även om jag förmodligen hade kunnat ordna det. Många tack
7 svar · 1,1k läst
·
S
SwiftD: [bild] Mall på plats och limmad. [bild] Mall borttagen. [bild] Perfekt distans från vägg.
24 svar · 9,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Hide-a-lite verkar ha kommit längst med att erbjuda produkter som fungerar elinstallationsmässigt.
10 svar · 1,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Vad är din fråga?
1 svar · 455 läst
S
SM4UKE: Observera att kraven för isolationsmätning gäller med en provspänning som är, om jag minns rätt, 250 V eller 500 V DC. Det går inte att testa med en vanlig multimeters resistansfunktion! Man måste ha en riktig isolationsprovare. En kabel (eller något annat) kan visa oändlig resistans med en multimeter men ändå vara totalkass. Märker man något med en vanlig resistansmätning kan man
6 svar · 3,4k läst
·
B
Bjober: Ja du bör nog ha en växlad motor då. Sen måste man förstå att ellära är rak och enkel matematik... men det betyder inte att en motor specad till 2A drar 2A. Man får dimensionera för 10gånger så mycket för att kretsen ska klara startström och höga temperaturer mm. Sen har billiga kinakort gravt överdrivna specar också i många fall. Bara som exempel så har jag utrustat fruns
18 svar · 3,5k läst
·
lnilsson
lnilsson: Kan vara bra att veta att den ”tycker” att fasen ska vara till höger, annars säger den ”L/N reverse”, och då funkar dessutom inte jordfelsbrytartestet. Men det är ju bara att vända på den :)
25 svar · 5,8k läst
·
H
hempularn73: Ja minsann! Tusen tack för din input.
4 svar · 1,1k läst
B
blue.b: [citat] Lite blandat, ribs, lax, räkor, brisket, hel entrecote, allt som ska gå low and slow funkar.
9 svar · 2,4k läst
·
Totte_S
Totte_S: Tack för det. Självklart frågade jag först och googlade sedan... :oops: hade hoppats att jag sett fel och sluppit byta brytaren
2 svar · 489 läst
nino
nino: Jordvärme har inte räknat alls på det
35 svar · 7,0k läst
·
E
elmont: Troligen är det trådarnas anslutning till stiftet som har dålig kontakt, det är inte ovanligt på gjutna stickproppar/uttag
6 svar · 2,3k läst
·
Magnus. Falun
Magnus. Falun: [citat] Kökshandduk det
37 svar · 37,9k läst
F
fixaochtrixa: Det blev bra! Tack ska ni ha!
7 svar · 1,9k läst
·
D
datja: [citat] ”Knappar i ofas” är det ju omöjligt att förhindra när den ena brytaren sköter en trappkoppling. Enklaste lösningen måste ju vara att du vippar på den andra strömbrytaren i trappkopplingsdelen. Men om man tänker efter så är det en tillfällig lösning.
16 svar · 3,3k läst
·
alm82
alm82: Det händer att testknappen slutar fungera när det finns andra felströmmar i anläggningen, tex att nolla/jord ligger ihop någonstans. Det beror på att det redan finns felströmmar på de andra faserna som till viss del tar ut den felström som skapas av testknappen. Balansen i summatransformatorn blir inte tillräckligt fel.
11 svar · 1,5k läst
alm82
alm82: Troligen är motståndet i emi filtret där för att ladda ur den inbyggda kondensatorn. Går att fastställa genom att mäta spänningen på anslutningskabeln efter att maskinen kopplats bort.
2 svar · 2,8k läst
·
J
Johan456: Snyggt jobbat!
17 svar · 3,1k läst
·
J
Josth: Ett nytt liknande fabrikat ELKO uttag är t.ex.: https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-vu-2-vag-med-jord-skruv-infalld?category_id=456
1 svar · 1,2k läst
·
GoC
GoC: [citat] Exakt det blir resultatet som du kopplat.
3 svar · 805 läst
·
lnilsson
lnilsson: Risken för störningar på nätverkskabeln beror också på hur långt den går ihop med elledningar. Skärmad nätverkskabel är knepig på flera sätt, så det avråder jag ifrån.
4 svar · 1,8k läst
·
L
Lakritsianen: [citat] Kollade trycket idag, öppnar en kran, pumpen går igång efter ca 60 sek när tillslagstrycket är 2,5 Och slutar när trycket kommer upp i 4,5!? Så idag ok. Bottenventilen är nära botten med kalk...får hålla koll på det här Tack för dina svar
6 svar · 1,7k läst
P
pathal: Såhär blev det. [bild] Mycket smidigt att fräsa och dölja elen på så vis. [bild] Altanen är inte klar. Men de tar sig. Just de - armaturerna. Köpte bara ett par simpla rackare på Bauhaus. Inga konstigheter.
7 svar · 5,4k läst
·
K
Krungen: [citat] Effektfaktorn = cos fi 1500/(380×2,6×1,73)=ca 0,877 = effektfaktorn 1,73 är roten ur 3 //Kjell
3 svar · 3,6k läst
A
alfista: Ingen aning hur det ser ut i denna, men ibland finns en liten flik inne i hållaren som ser till att den inte lossar. I så fall får man försöka trycka ner den samtidigt som man skruvar isär, kan vara lite pilligt.
2 svar · 1,5k läst
·
Violina
Violina: [citat] Cos fi för motorn är ju just motorns cos fi Du behöver räkna ut nya
27 svar · 13,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.