El
Crikke: Hide a lite brukar ha det mesta inom spots
nisse123: Eftersom Vattenfall har satt dit en elmätare så måste det ju finnas någon som står för abonnemanget. Kolla mätarnumret (8018) 735999100xxxxxxxxx med vattenfall vem kunden är
111111: Kan ev ha funnit en dosa som röret kan gå till. 3 utgångar varav kablar i en. Om man drar upp en dragfjäder i ett av de tomma rören och rycker den fram o tillbaka kan man då känna "vibrationer" om man samtidigt håller på röret på vinden. Eller finns det något annat knep att ta till för att kunna se om någon av dessa 3 utgångar kan vara det rör jag har på vinden
lnilsson: [citat] Ett enkelt plattjärn borde räcka som stöd. Men det beror helt på hur det ska muras och hur mycket plats uttagen tar; det kanske räcker med att dela några stenar på längden, och då tror jag att det håller ihop ändå.
useless: Förmodligen är det för att samtliga fem ledare ska sitta fast någon stans. Enklare att rita så där än att lita på att den som installerar lyckas isolera de överblivna ledarna på ett säkert sätt.
NoOne2k: En Google-sökning på något helt annat ledde mig hit, ett litet trådlyft, men hur slutade det hela @Daniel Stromberg?
blackarrow: [citat] Enligt specifikationen är dessa snabba. Fast specen var inte jätteövertygande. Proppen på bilden är märkt L10A
jonaserik: Dyns lite dåligt men dom vita på L1 L2 och brun eller svart på 1 så som det syns på fotot
virenoverarvilla: [citat] [citat] Ja, den låg ju emot på insidan av strömbrytaren och kablarna där. Och eftersom man trycker på den strömbrytaren flera gånger varje dag så lär den ha rört sig en hel del. Men hur som helst har det varit igång nu sen kl 13. Och det fungerar som vanligt igen. Inga konstiga avbrott eller utlösande av jfb även vid belastning i uttag.
trojlee: [citat] Exakt. Det är den skenan jag tänker mig i ett blivande barnrum och man vill ju inte sätta skenan mitt i rummet utan vill följa en vägg och sen bryta av 90°. Men då kan man dra flexslang direkt genom innertaket och ansluta där. Vad föredrar ni att man drar för kabel från takdosan till den...FK? EQLQ?
GK100: Jag måste fråga de som är inne på EMC i samband med typ EKLK vad man i praktiken tänker sig för fall och hur den så omskrivna biledaren kommer in där? I princip enda väsentliga för den kabeltypen är ökat mekaniskt skydd och med fördelen att allvarliga skador kan indikeras och lösa ut skydd. Och som flera nämnt är då bara den praktiska möjligheten att ansluta den det viktiga man
Oldfart: [citat] Elsäkerhetsverket är visserligen den myndighet som handlägger reglerna, men du kan vara helt säker på att de inte gör något innan saker gått på remiss till branschen. Inga nya regler tillkommer utan att arbetsgivarna, facket och politikerna fått säga sitt. Ett litet tips i all vänlighet är att läsa på lite. Ta gärna reda på vilka som ingick i arbetsgruppen för den nya
holmberg87: Menar du glödlampan så sitter den ju inuti din armatur som redan är klassad. Vilken GU10 du stoppar i armaturen spelar ingen som hellst roll, köp den du hittar med rätt ljus
Stego1: Det är bara att köra som man gjorde fört. Friskt kopplat, hälften brunnet :-)
jpelle: Tack för utförligt svar. Det förklarar varför det är draget med nolla till dosan. Allting är dragit och inkopplat, förutom strömbrytare. Det är vanliga armaturer, så jag behöver inte dimra några LED lampor nu när jag testar lite. Dimmer får elektrikern koppla in senare.
Petralan: Tack för svar :) Har koll på kabelstorleken! [citat]
tommib: Tänk dock på att den länkade drivaren inte kommer fungera om du stoppar i LED-lampor eftersom den har en minsta belastning på 50 W. Du kanske skulle kolla på att byta till LED ändå när trafon nu är paj, det är bättre ur energisynpunkt.
SueCia: [citat] Nu var jag den som föreslog att man skulle dra nya trådar för att jorda, OM han ändå ska byta ut gulnade fula apparater. Det är fullständigt hål i huvet att lägga pengar på ojordade apparater. Kollar jag på mitt eget hushåll har jag flertalet datorer, skärmar, förstärkare, elektriska apparater som alla har jordade stickproppar.
witten: Kabeln talar om för boxen vilken kapacitet den har (det sitter ett motstånd i kontakten med en specifik resistans).
Leif i Skåne: [citat] Om man googlar runt på priser, så är merpriset 1200-1500kr för 65 meter 5G6 mm2 än samma längd 5G2,5 mm kabeln är 1,5 mm större i ytterdiameter. Det finns dyrare kablar t.ex. Aceflex Som är mjuka att arbeta med, för en tjuga mer per meter det kan vara ett tipps.
impendill: [citat] tack för svaret! Det är jag helt med på. Tyvärr blir det väldigt omständigt att dra ny ledare, men jag är inte riktigt där ännu så det kanske blir så ändå. tack för all hjälp så länge
MrHamfelt: Jaha nä då går det ju inte att bara byta kontakt. Finns vanliga schukouttag som är menade att monteras i tak, typ dessa: https://www.ahlsell.se/10/el-1/installationsmateriel/18-stromstallare-och-vagguttag/lamputtag-och-lampstickproppar/takmonterad/1895055/# Du kan inte hitta en LEDlist med 230V matning annars? Så slipper du en ful trafoklump i taket.
tommib: Det ser ut som att anslutningskabeln på svarven kanske behöver bytas också. Tygtejp och isolerslang över ledarna vittnar om en kabel modell äldre....
KnockOnWood: Utanpåliggande tycker jag också! Lätt att se till så inget vatten kan rinna in i uttaget, och enkelt att se till att inte vatten leds in i väggen via elledningen.
torparavgrund: Jag tar upp tråden igen, TS, hur gick det, hoppade du på någon utbildning? Jag skulle egentligen vilja göra likadant, jag är less på det jag håller på med. Dessvärre skulle det aldrig någonsin bli ekonomiskt försvarbart, jag tjänar lite mer än en erfaren elektriker idag och skulle då dessutom behöva avstå mycket lön under utbildning och lärlingstid. Jag får snällt blifva vid
Bo.Siltberg: [citat] Visst kan det bli så. Spänningsskillnaden mot skyddsjord är ju precis vad den mäter. Om denna skillnad uppstår pga spänningsfall eller nollsläpp vet den inte.
Kalle B: Jag tyckte det var ganska intressant, fast kanske lite långdraget. Han som la upp filmen kunde nog ha klippt ner den till typ 5 minuter.
lnilsson: Värt att notera är att de två ”X” eller ”B” plintarna är inte sammankopplade med varandra, så ska man koppla vidare måste kablarna ligga under samma plint. Dom är också bra för att ”parkera” en ledare som inte används.