3 640 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Vad betyder glaskeramik?
Häromdagen när jag läste en tråd om en glaskeramikhäll så kom jag att tänka på att det är ett för mig märkligt begrepp
Glas är inte keramik och keramik är inte glas. Det är som att säga "träjärn" eller "plastmässing"
Vad kommer keramiken in i bilden? Kanske värmespiralerna ligger inbäddade i keramik? Det gör dom även i järnplattor.
Vilka funderingar man kan ha...
Vad kommer keramiken in i bilden? Kanske värmespiralerna ligger inbäddade i keramik? Det gör dom även i järnplattor.
Vilka funderingar man kan ha...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Vet inte vad den korrekta benämningen är (hittar ingen referens nu), men materialet är ju varken vanligt glas eller vanlig keramik (typ porslin) utan något som kanske kan ses som något mitt i mellan. Så inte en helt tokig benämning enligt mig.
Så kanske det är, jag har bara haft gamla vanliga järnplattor i de bostäder jag haft så jag har ingen koll på hällar.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
https://www.schott-ceran.com/english/service/faq.html
Lite info, alla dom hällar/spisar jag ägt har glaskeramiken varit utav märket schott ceran.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Glass-ceramic
Lite info, alla dom hällar/spisar jag ägt har glaskeramiken varit utav märket schott ceran.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Glass-ceramic
Redigerat:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Enkelt förklarat så tror jag att man gör glaset sedan låter man det svalna för att sedan värma (eventuellt tillsätter man något) upp det igen och därmed ändra strukturen och egenskaperna i materialet.
En form av härdning helt enkelt.
En form av härdning helt enkelt.
Materialet man använder har 0 i värmeutvidgning. Schott uppfann materialet och hade ( har?) patent på det. Det är glas med mycket speciell sammansättning och tillverkningsprocess. De är mycket hemlighetsfulla med tillverkningsprocessen. . Vet inte idag, men sent 90 tal tillverkades glas till alla europeiska glaskeramikhällar i fabriken i Jena.
Jag hade inte en aning om att så avancerade material används i spisar. Jag visste inte ens att glas kan tillverkas på så sätt att det blir "halvt keramiskt". Begreppet keramik är inte så snävt definierat som jag trodde.
Tack för klargörandet
Tack för klargörandet
Är det denna typ av glaskeramik som sitter i luckor till kaminer också?
I instruktionen till min braskamin står det att ”glasen” absolut inte får läggas i glasåtervinning, utan ska läggas på keramik/deponi eller liknande.
I instruktionen till min braskamin står det att ”glasen” absolut inte får läggas i glasåtervinning, utan ska läggas på keramik/deponi eller liknande.
Kan vara samma material, då det klarar höga temperaturer och stora differenser utan att spricka. Kemiskt är det något helt annat än vanligt glas. Liksom ugnsfasta formar och kristallglas som är andra avvikande glas.
Klicka här för att svara