useless useless skrev:
Ja, med största sannolikhet är det handhavandefel, men jag har sett flera exempel sista åren på Wagoklämmor (och kanske nån Helacon) som har brunnit. Gamla torixskarvar finns det ju milliontals av ute i byarna utan att dom verkar orsaka några problem.
Kanske bara för att du inte sett dom ännu;);)
 
useless useless skrev:
Ja, med största sannolikhet är det handhavandefel, men jag har sett flera exempel sista åren på Wagoklämmor (och kanske nån Helacon) som har brunnit. Gamla torixskarvar finns det ju milliontals av ute i byarna utan att dom verkar orsaka några problem.
Tja det är mycket lättare att göra fel med torix. Men inte lika lätt att göra fel med wago...
 
Om jag får gissa (delvis av vad jag har sett folk göra) så handlar det om att man tex tvinnar FK innan man för in den i sin WAGO (ej 221).
773 bygger ju på att kabelns styvhet "står pall" för trycket när den ska tryckas in. Tvinnar man kabeln är risken för mig ganska uppenbar.
Skala av rätt längd, tyck i, klart.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jag tror att de allra flesta bränder i kopplingsklämmor beror på handhavande. Men jag är övertygad om torix inte är bättre där. Tvärtom lättare att gör fel. Gör det större chans att det blir varmgång.
Jag tror att 773 ändå är lättare att få rätt än torix.
Så även om wago brinner ofta tror jag inte att de är oftare än torix. Wago är "nytt" därför uppmärksammas det ner än torix.
Men oavsett vad man väljer så är det viktigaste att man gör rätt...
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Josth skrev:
Det finns alltså redan två fas, två nollor och två jord. Ska man då koppla in ytterligare ledare behövs alltså minst 3-poliga toppklämmor. Vilka klammer har du tänkt använda till EKRK på den väggen?
Jag tycker det ser ut att vara 3 blå, så isåfall behövs det minst wago 5'a.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det ser ut att vara 3 blå, så isåfall behövs det minst wago 5'a.
finns 3a med;)
 
Panor82
P Putte 9497 skrev:
finns 3a med;)
Men ska man komplettera och det redan finns tre ledare så blir det trångt med fyra. Är det tre i nuläget och ska kompletteras så är nästa steg en 5a.
 
Panor82 Panor82 skrev:
Men ska man komplettera och det redan finns tre ledare så blir det trångt med fyra. Är det tre i nuläget och ska kompletteras så är nästa steg en 5a.
Wago 2773-404 finns för fyra ledare
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
Sant läste slarvigt trodde diskutionen handlade om 221 men inser nu att så inte var fallet.
773orna finns som sagt med plats för 4ledare.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.