Hej!

Har nyinstallerad mekanisk frånluft där kanalfläkten sitter på vinden.

Idag styrs den endast med av/på-knapp från badrummet.

Skulle istället vilja ha den på ständigt för att få ett vagt undertryck i huset och bättre allmänventilation.

Fläkten har inbyggt potentiometer som man kan byta till en extern 0-10v.

Min första tanke var en plejd ctr-01 som man sätter i kopplingsdosan och kör via den och sätter in en fjäder i brytaren i badrummet. Men är osäker på hur plejd gillar motorer?

Något bättre alternativ? Skickar med kopplingsschema. Plejd innebär ju 0 ny kabeldragning. Timer är att föredra så man slipper reglera själv. Installationsanvisningar och tekniska data för kanalfläkt med bild på potentiometer för varvtalsreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plejden styr bara 0-10 V-gränssnittet och bekymrar sig inte om att det är en motor som är ansluten.
Sedan vad Plejden kan uppnå i funktionalitet i form av timerfunktioner har jag ingen koll på.
 
  • Gilla
headlam
  • Laddar…
Vet att CTR-01 har fått timerfunktion i den senaste mjukvaruversionen, men är osäker på om det gäller 0-10V-utgången eller bara reläutgången. Du får höra med Plejds support, de brukar vara snabba på att svara.
 
  • Gilla
headlam
  • Laddar…
Mikael_L
Ja den plejden borde utan problem kunna styra fläkten, ta bort poten. Koppla plejd mellan 0 och adj (märkningarna på poten) så borde saken vara biff. Koppla inget till 10V-anslutningen i fläkten, där matas det 10V ut, vilket kanske andra prylar inte tycker om (eller motorn heller).
Sen får du kolla hur du kan programmera plejden, så du kan få önskad funktion.
 
  • Gilla
headlam
  • Laddar…
Tack för era svar!

Har nu haft kontakt med plejd och mycket riktigt så går det inte få någon timerfunktion via 0-10 utan endast 1-10.

Finns det några bättre alternativ? Måste ju inte vara plejd eftersom jag endast ska styra den för hand med brytare (återfjädrande).

Annars menade plejd på att man kan styra två olika scenarier med enkel och dubbelklick som får önskad funktion. Är dock sista utvägen då det hade varit smidigare med timer.
 
Mikael_L
Vill du ha ständigt grundflöde och sen högre flöde en fast inställd tid efter att du tryckt på knappen?

Har du plats för ett litet DINmonterat tidrelä någonstans? Har du annars plats för en puck (typ plejd) i dosan. Det antar jag då du funderat på en plejd.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vill du ha ständigt grundflöde och sen högre flöde en fast inställd tid efter att du tryckt på knappen?

Har du plats för ett litet DINmonterat tidrelä någonstans? Har du annars plats för en puck (typ plejd) i dosan. Det antar jag då du funderat på en plejd.
Ja det är exakt vad jag är ute efter! Ventilationsfirman mätte luftflöde och ställde en perfekt nivå för min bostad (grundflöde).

Dom rekommenderade däremot en forcering efter man duschat för att snabbare bli av med den fuktigare luften i badrummet. Denna forcering skulle jag helst slippa bryta själv utan låta en timer sköta.

Har mycket plats i kopplingsdosan till fläkten på vinden. Dinmontage känns inte godkänt på vinden? Den delar säkring med taklampor så i centralen går inte heller. Men puck är som sagt inga problem!
 
tommib
Inget problem med DIN-montage på vinden, du behöver bara en lämplig kapsling att bygga in allt i. Ett programmerbart tidrelä löser problemet, du behöver egentligen bara kortsluta mellan adj och 10V för maximal forcering, detta lägger du parallellt med potentiometer som är inställd på grundflödet.

Du bör dock tänka över kopplingen. Du behöver dels 230 V upp till fläkten, dels styrsignaler för forcering. Vilken spänning ska reläet drivas med? Vilken spänningsnivå ska styrsignaler ha? Hur ser det ut med rör till fläkten?

Kan du styra med fuktmätare istället?
 
tommib tommib skrev:
Inget problem med DIN-montage på vinden, du behöver bara en lämplig kapsling att bygga in allt i. Ett programmerbart tidrelä löser problemet, du behöver egentligen bara kortsluta mellan adj och 10V för maximal forcering, detta lägger du parallellt med potentiometer som är inställd på grundflödet.

Du bör dock tänka över kopplingen. Du behöver dels 230 V upp till fläkten, dels styrsignaler för forcering. Vilken spänning ska reläet drivas med? Vilken spänningsnivå ska styrsignaler ha? Hur ser det ut med rör till fläkten?

Kan du styra med fuktmätare istället?
En ventilationsfirma har redan varit hos mig och installerat fläkt, spirorör och isolering. Den biten klar och fläkten (ventilationen) är redan igång. Hade redan ett uttag på vinden som drogs i samband med badrumsrenovering 2014.

Fläkten är alltså igång fast drivs endast utav en av/påbrytare som befinner sig i badrummet. Eftersom det alltid ska vara ett grundflöde så vill jag inte att någon ska kunna stänga av den och samtidigt kunna forcera den vid behov (lång dusch).

Summering:
Fläkten har 230 10a (fas,nolla,jord)

Brytaren i badrummet har fas, tändtråd.

Rören är färdigmonterade.

Känns kanske ändå som plejd är den smidigaste lösningen? Enligt plejd support så jobbar dom på en mer avancerad timerfunktion och eventuellt timerfunktion via 0-10 också. Hans idé var att ställa scenarior så att "enkelklick på brytaren = 30% och dubbelklick =100%" lär ju funka fint. Måste bara lära resten utav familjen att trycka på knappen när dom har duschat färdigt, hehe.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.