Märkligt om två lysrör och glimtändare gått sönder samtidigt eller är de seriekopplade,hur felsöker jag?Kan drosseln vara paj,hur mäter jag den?Surt köpa helt nytt då belysning är sammanbyggd med skåpet och armaturen inte finns att köpa lös?
 
Mikael_L
Är det en eller två drosslar?

Har du två lysrör och två drosslar har du väl 2 x denna uppsättning
tandare_diagram_480_ritad.gif
Kallas "singel", och då har du alltså två st "singel"


Eller så har du 2 lysrör och en drossel och då är det "serie" och ser ut såhär:
tandare_diagram_422_ritad.gif
 
Redigerat:
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Två rör två tändare en drossel som bild två.Då kanske ngt av rör eller ngn av tändare är paj men släcker bägge?
 
Jo, så brukar det kunna vara. Byt bägge rören och tändarna, drosseln är ganska sällan den ger upp.
 
Mikael_L
S sagan1 skrev:
Två rör två tändare en drossel som bild två.Då kanske ngt av rör eller ngn av tändare är paj men släcker bägge?
Då kan det t.ex. vara ett rör, ifall glödtråden i en av ändarna i ett av lysrören gått av så fungerar inget.
Om man mäter över båda lysrören och får 230V men 0V över ena röret och 230V över andra så kan det vara det felet.

Jag antar att man även kan ohm-mäta varje lysrörsände, det har jag aldrig provat, men det borde fungera.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.