D
Hej,

Behöver på några ställen sätta flera kopplingsdosor (typ VP2) på väggen uppe vid taket. Vad använder jag för lock?

Sitter det bara en dosa passar de runda locken bra men vid fler?

Mvh
 
D
Någon?
 
Sätt dom med mellanrum så du får på vanliga doslock, är nog enklast.
 
Ett annat alternativ är att köpa flerfacksramar i samma stil som man har tänkt köpa brytare och uttag i fast montera blindlock istället. Detta förutsätter att man monterar apparatdosor kant i kant.
 
D
tack för tips

Hur gör elektrikern?
 
N NoOne2k skrev:
Ett annat alternativ är att köpa flerfacksramar i samma stil som man har tänkt köpa brytare och uttag i fast montera blindlock istället. Detta förutsätter att man monterar apparatdosor kant i kant.
Men det blir nog inte så snyggt att ha uppe på väggen :geek:
 
En elektriker sätter inte kopplingsdosor så nära varandra helt enkelt för att det inte finns behov av att göra så. Det är alltså någonting som inte står rätt till med installationen här.
 
  • Gilla
holmberg87 och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En elektriker sätter inte kopplingsdosor så nära varandra helt enkelt för att det inte finns behov av att göra så. Det är alltså någonting som inte står rätt till med installationen här.
Jag har behövt sätta två st kopplingsdosor bredvid varandra vid flera tillfällen, men mer än så är väldigt sällan.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En elektriker sätter inte kopplingsdosor så nära varandra helt enkelt för att det inte finns behov av att göra så. Det är alltså någonting som inte står rätt till med installationen här.
Det är en uppdatering av elen med utökning av uttag mm. Får man dra olika faser och grupper via samma takdosa så går det nog att få till. Tycker dock det är både säkrast och enklast att dela upp det på olika dosor.
 
D Derbyboy skrev:
Det är en uppdatering av elen med utökning av uttag mm. Får man dra olika faser och grupper via samma takdosa så går det nog att få till. Tycker dock det är både säkrast och enklast att dela upp det på olika dosor.
Dela upp det, allt är bättre än att ha olika grupper i samma dosa. Men sätt med ~15-20cm mellanrum så får du på doslock. Elektrikern vet hur hen ska göra.
 
Sätt dosorna kant i kant och använd en flerfacksram med blindlock. Och som sagt en elektriker sätter nog dosorna med ett mellanrum och kopplar i andra dosor. Kopplingsdosor är dålig planering ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Går att fixa om det skulle behövas
Skär det ena doslocket så att det passar.
Lite latexfog över, så kommer ev glipa inte att synas
Har ännu inte lagt fogen på de här ☺️
 
  • Två doslock som ligger intill varandra på en ljus bakgrund, inte färdigställda med fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hur gör elektrikern?
Sätter kopplingsdosorna med ett litet mellanrum så två vanliga doslock kan användas. :)

Bo.Siltberg skrev:
En elektriker sätter inte kopplingsdosor så nära varandra helt enkelt för att det inte finns behov av att göra så. Det är alltså någonting som inte står rätt till med installationen här.
Jodå, det händer att vi gör så. Vid ytterdörren när elen i hallen och ytterbelysningen (som ligger på egen PSA) ska kopplas t.ex.
 
  • Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
D
Jo det här är i hallen och det som ska få plats är badrummet, utomhusbelysning mm samt hallens uttag och belysning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.