Vad kan det ta en normalbegåvad elektriker att koppla in en redan monterad laddbox, dra kablage i nedgrävt kabelrör med dragtråd, samt montera JFB, säkring och elmätare? Två gubbar gånger vardera 5,5 timmar måste väl ändå anses helt orimligt?
Det kan knappast vara en omöjlig fråga att svara på, men frågan är väl kanske mer riktad åt nån som vet hur man installerar en laddbox.
Klart att jag ska kontakta dem, för övrigt det är massor på den här fakturan som gör mig svinförbannad.
Klart att jag ska kontakta dem, för övrigt det är massor på den här fakturan som gör mig svinförbannad.
Det är väldigt svårt att säga hur lång tid då vi inte vet förutsättningarna.Strip skrev:
Det kan ta 10min att dra kabel eller en dag beroende på om de krånglar eller inte.
Att koppla in boxen tar nog inte så lång tid, men har du ett råttbo till centra kan de bråka.
När vi drog om elen här hemma så tog ett uttag flera timmar trots det bara var ett rör på 5m, det var stopp i röret och fick såga upp väggen och laga röret.
Jag tycker inte det är helt orimligt, men som sagt vi har inte förutsättningarna.
Nä här var det inget extra. Jo, han fick ju borra sig ett hål genom plåten i fasadmätarskåpet och knôka i en GB. Skulle tro att hela jobbet tagit mig ungefär en halv dag om jag gjort det själv.
Aja, fåse vad han säger när jag kontaktar elfirman imorgon.
Aja, fåse vad han säger när jag kontaktar elfirman imorgon.
Den ena kanske var en lärling som följde med? Nog inte ovanligt att dessa "råkar" faktureras fullt 
7 börjar deras arbetsdag. Halv åtta är de på plats hos dig och kan kolla förutsättningar.Strip skrev:
Åtta kör de, eller i alla fall den ena, iväg till grossisten och handlar.
Halv tio är de tillbaka och hjälps åt att dra kabel, därefter kopplar de varsin ände.
Klart 11, tillbaks till firman och rapportera samt slänga skräp.
Total 2x4,5=9h. Inget mer.
Såvida inte röret är fel lagt, i såna fall 2x8=16h.
Lite oklart om du är ironisk. Men nej.M MEE-84 skrev:
Jag drog fram kabel.
Elektrikern satte upp boxen.
Kopplade in i centralen, monterade tre nya säkringar. Gjorde några inställningar i laddboxen. Klart på en dryg timme.
Ja okej. Varför ironisk?Raskus skrev:
Men om hen var där i en timme fick du väl säkerligen räkningen på 2?
Då det tar en halvtimme att köra, gånger två.
Anlitade en lokal elektriker att koppla in 2 st laddstolpar för någon månad sen. Kabeldragning från markskåp, dragning och inkoppling av datakabel, lägga in dragavlastning i markskåpet, in med lastbrytare, koppla in laddstolparna och vänta 45 min för att se att laddstolparna lirade med laddstolpsleverantörens app. Restid 50 min enkel väg, fakturerade 5.5h totalt.
Ladda gärna upp lite bilder och fakturan så blir det lättare att bedöma.
Ladda gärna upp lite bilder och fakturan så blir det lättare att bedöma.
Här var det lite mer än bara själva inkopplandet, jag har inte för avsikt att förringa elektrikerns arbete. Bl a har de krafsat undan gruset några cm och kapar kabelröret under mark. De har av någon obegriplig anledning även förlängt och dragit om ett par utgående kablar i centralen. Snyggare i skåpet, visst, men det kostade mig en tusenlapp.
Klart att allt tar tid ingen kan trolla, men jag har lite svårt att se hur jobbet ska kunna syselsätta två man i totalt elva arbetstimmar. De kom hit kl 08:32 och släppte på strömmen ganska exakt kl 12. En kvart resväg och lite städning kan mycket väl bli 5,5 timmar. Men inte elva timmar...
Jag ska fixa lite bilder när det blir ljust.
Klart att allt tar tid ingen kan trolla, men jag har lite svårt att se hur jobbet ska kunna syselsätta två man i totalt elva arbetstimmar. De kom hit kl 08:32 och släppte på strömmen ganska exakt kl 12. En kvart resväg och lite städning kan mycket väl bli 5,5 timmar. Men inte elva timmar...
Jag ska fixa lite bilder när det blir ljust.
Då skavise:
Först den överenskommelse som finns:
Slutligen lite bilder på själva jobbet:
Sladdhållaren ingår inte i jobbet. Laddboxen satt på plats innan elektrikern kom.
Han öh de har monterat den lilla elmätaren, JFB, säkringarna samt HLAKen. Kabeln till CEE-uttaget är utbytt, den svarta kabeln till höger om uttaget är förlängd och omdragen. Allt var tydligt uppmärkt.
Ringtransformatorerna är till värmepumpen om nån undrar. Och nej, krusidullerna till höger är inte hemmapul, det är en annan elektriker som gjort dem.
Frågan är alltså: Är detta ett tvåmansjobb som tar 11,5 arbetstimmar?
Först den överenskommelse som finns:
Sen har vi en bild på fakturan. Jag har gjort en Marjasin, så slipper någon bli uthängd innan ärendet är löst:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutligen lite bilder på själva jobbet:
Logga in
Skapa konto
Sladdhållaren ingår inte i jobbet. Laddboxen satt på plats innan elektrikern kom.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Han öh de har monterat den lilla elmätaren, JFB, säkringarna samt HLAKen. Kabeln till CEE-uttaget är utbytt, den svarta kabeln till höger om uttaget är förlängd och omdragen. Allt var tydligt uppmärkt.
Ringtransformatorerna är till värmepumpen om nån undrar. Och nej, krusidullerna till höger är inte hemmapul, det är en annan elektriker som gjort dem.
Frågan är alltså: Är detta ett tvåmansjobb som tar 11,5 arbetstimmar?