H
hempularen: Jas du tänker rätt. Verifiera bara att uttagen verkligen skyddas av jordfelsbrytare. Även om du har 3 stycken, så kan man ju av någon underlig anledning ha undantagit ovanvåningen.
2 svar · 3,0k läst
MultiMan
MultiMan: Går inte att svara på med bara den bilden. Du har ju matning från någon transformator som måste passa med din nya pryls elkrav. Finns för övrigt flera andra trådar som går igenom detta.
1 svar · 3,4k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] JR klammer och rostfria montageskruv om det är utomhus dvs
2 svar · 2,4k läst
T
Tomasz66: Det tog 2 min att ha svaret. Tackar så mycket.
2 svar · 2,1k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Kanon. Tack
2 svar · 1,8k läst
nzsc
nzsc: Så här fungerar det inte, men det BÖR fungera [bild] Så här fungerar det, men problemet är att jag då MÅSTE köra TV, PS4, och allt annat trådlöst via Wi-Fi. [bild]
26 svar · 5,4k läst
·
F
falkn: Bör skruvas både i vägg och skåp/täckskiva om det ska hålla. Dra ut flexslang för elen precis under väggskåpen.
2 svar · 9,1k läst
lnilsson
lnilsson: Näe, det är klart... :) Störningar är sällan ett problem, men när som väl dyker upp är det ett h-vete att hitta och åtgärda dom.
8 svar · 5,0k läst
G
GargamelSE: [citat] Då är det inte svårt att ändra, såvidare inte del av logiken som tar in i6 är låst.
15 svar · 3,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du får bedöma risken för genomspikning. Det finns i och för sig regler som säger att fastsatta ledningar i väggar ska förläggas horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter, men det är en ganska trubbig regel. Om man på något sätt ser/vet var ledningar finns så anser jag att kravet på skydd är uppfyllt, och ditt fall syns det ju tydligt :)
2 svar · 1,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] a och c. Vad jag förstår vägrar inte försäkringsbolag att ersätta en skada som faller inom deras villkor. Om branden konstateras bero på 'a) dålig underhåll så får man räkna med ett kraftigt avdrag på ersättningen, c) felaktig installation så söker FB en ansvarig att lägga skadeståndsanspråk. Det kan vara du eller någon annan. [citat] De anlitar förhoppningsvis en
44 svar · 15,5k läst
H
hempularen: Kan vara på sin plats att berätta lite om vad en lysdiod är. Det fanns en gång en elektronik-komponent som kallas "diod". Den har som sin viktigaste egenskap att den leder ström i en riktning mellan sina två ben. Den spärrar ström i andra riktningen, därför använder man den för att likrikta växelström. Men en halvledardiod (förr fanns det dioder i form av elektronrör), har en
12 svar · 11,0k läst
N
Nyrostad: Har funderat lite i samma banor men landade till slut i att fortsätta med ”dumma” brytare allteftersom vi renoverar oss genom huset trots en hel del zigbee-enheter. Resonemanget bakom kretsar precis som i ditt fall kring husets kompatibilitet med andra användare (inte minst eventuella köpare), men även att det någonstans i de mer aspergoida delarna av mitt inre gör att ont att placera
6 svar · 2,5k läst
GK100
GK100: Frågan är varför du vill ha en låda av den typen till markrör, du kan göra en valfri "låda" i väggen och med den lucka/täckning som passar där. Då kan du borra lämpliga hål in i den och fixera slangarna rejält direkt utanför och få allt helt anpassat och skräddarsytt.
3 svar · 3,9k läst
J
Jarvsta: Tack för era svar.
5 svar · 1,3k läst
·
V
Viktor_F: [citat] Ska se om det går att ställa in på 14 dagar. Men det kvarstår att effekten som går åt (avläst med Sparsnäs - dvs det som jag får betala för) inte känns rimlig (enfaslast). Och även de andra två bilderna, ganska stor skillnad på vad sparsnäs och Hager-mätaren anger, detta trots att det bara var BVP:n som var igång, utöver baslasten.
6 svar · 3,0k läst
·
K
karkka: Som jag skrev så är det som ser brännt ut, anslutningarna och lamphållaren till ugnslampan. ugnen fungerar ju med termostaten och alla lägen förutom varmluftfläkten och dess element. Då verkar den värma på max tills att säkringen eller överhettningsskyddet löste ut. Om jag ställer ugnen i varmluft läge och termostaten till ex 100grader, då värmer ugen upp och vrider jag ner
4 svar · 7,8k läst
·
P
Anonymiserad 263386: [citat] Tack för svaret. Säkringar 9a, 9b och 9c går via husets JFB.
2 svar · 1,8k läst
M
MrHamfelt: Nä tveksamt med reservation för att jag inte har nån koll på Plejd, men drivdonet har en inbyggd dimmerfunktion som går att styra antingen med Dali eller med en återfjädrande brytare. On/Off läget är just det, på eller av på konstant ljusstyrka, försöker du dimra den så dimrar du bara inspänningen till drivdonet.
2 svar · 1,4k läst
·
Dj1927
Dj1927: Kabeln känns ok, den är följsam och mjuk. Jag ska ta en närmare titt på anslutningarna i brytarna där som du sa och se att allt är ok.
2 svar · 2,1k läst
·
A
Anonymiserad 138940: [citat] har även de mindre, nm2000 på framsidan och den har fungerat felfritt med 4st armaturer a 4w i 7 år.. kanske dock byter detta nya och kör på nm5000.
26 svar · 10,5k läst
Keexet
Keexet: Batterierna ser ut att vara av standardmodell. Om du kontrollerar genom att mäta de fysiska dimensionerna så kan man sluta sig till att det med all säkerhet är rätt batteri. För allt vad det är värt så är jag rätt säker på att det är en modell som biltema saluför. Om man vill handla där eller inte är upp till var och en, men batteriet jag har i åtanke är: BLYACKUMULATOR 12V
37 svar · 7,7k läst
·
prototypen
prototypen: Räcker inte sladden till vägguttaget så måste man få skarva med en skarvsladd. Frys drar inte så mycket ström att det är problem. Protte
3 svar · 1,5k läst
E
elmont: Är det i ett bostadsrum använder man EKRK eller EQRQ och lettiklammer ;)
3 svar · 943 läst
E
elmont: Jag skulle ha flyttat dosan innan jag satte nya foder, men skippa Renova och kör med "vanlig" brytare så blir det enkelt.
5 svar · 3,0k läst
·
R
Robbannnyk: [citat] Tackar så mycket
22 svar · 2,7k läst
Magnus E K
Magnus E K: Det finns rena 400 V-spisar att köpa fortfarande men EJ induktion. Och av någon anledning ska alla ha induktion numera. Tycker att min vanliga hällspis fungerar utmärkt; hade induktion ett tag i tidigare lägenhet men tyckte mest det surrade och inte funkade med alla kastruller.
20 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.