EBK89 EBK89 skrev:
Hej!

Fick svar från min hyresvärd att de lösa FK-kablarna inte behöver förläggas i en kopplingsdosa då de är gömda bakom skivan i överskåpet.

Vad säger ni, är det här OK?
Att knöla in kablarna i en utanpåliggande dosa hade varit det minsta de kan göra tycker jag.
EBK89 EBK89 skrev:
Hej!

Fick svar från min hyresvärd att de lösa FK-kablarna inte behöver förläggas i en kopplingsdosa då de är gömda bakom skivan i överskåpet.

Vad säger ni, är det här OK?
Att knöla in kablarna i en utanpåliggande dosa hade varit det minsta de kan göra tycker jag.
Säg till din hyresvärd att han har fel. FK är enkelisolerad och ska gå i rör/slang in i dosor. De får inte gå sådär som på bilden egentligen. Sen är det ju trä där på bilden, brännbart material alltså. Verkligen inte okej någonstans.

• Gilla
EBK89
  • Laddar…
Tack för era svar, ska ta upp detta med hyresvärden. Återkommer!

Väntar fortfarande på svar från min hyresvärd, men det hindrar mig inte från att hitta mer tvivelaktigheter kring elen i lägenheten.

Notera grupp 7 och 9 på följande gruppschema i min central:

Elcentralens gruppschema med felmärkningar, grupp 9 matar även köksuttag och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av ren nyfikenhet så bröt jag grupp 7 för att undersöka de tre arbetsuttag som finns monterade vid köksbänkarna.

Det jag hittar är att bänkbelysning ovanför diskbänk och två av tre arbetsuttag längs med samma bänk inte matas från grupp 7, de matas från grupp 9 som har märkning ”spisfläkt” :surprised:

Kök med mikrovågsugn, vägguttag och bänkbelysning markerade som del av elektriska undersökningen.
Skapa konto
Bänkbelysning och arbetsuttag i kök felkopplade till grupp 9, markerat med rött.
Skapa konto

Det tredje och sista arbetsuttaget som sitter till höger ovanför spisen matas av grupp 7 vilken känns OK eftersom att det ändå är ett vägguttag.

Kök med spisfläkt och markerat vägguttag ovanför bänk, indikerande förvirring kring el-gruppering.
Skapa konto

Det som dock inte känns bra är att förteckningen i centralen får en att tro att grupp 9 endast ombesörjer spisfläkten, när den i själva verket även matar två arbetsuttag och bänkbelysning. Finns verkligen en källa till personskador vid ev. elarbete om man litar blint på gruppförteckningen.

Jag har meddelat min hyresvärd att de bör ta fram en centralförteckning där det läggs till att grupp 7 även matar ett av tre arbetsuttag och att grupp 9 även matar bänkbelysning och två arbetsuttag.

Har i samma veva önskat att de antingen flyttar gruppen för diskmaskin eller tvättmaskin till en annan inkommande fas då dessa i nuläget ligger på L1. Ska säkerligen till att jag drar 4800W på båda dessa två grupper under 1-2 timmar för att diazedsäkringen för L1 vid elmätaren ska gå, men känns onödigt att riskera att stå utan 1/3 av elen i lägenheten om det skulle inträffa.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
EBK89 EBK89 skrev:
Väntar fortfarande på svar från min hyresvärd, men det hindrar mig inte från att hitta mer tvivelaktigheter kring elen i lägenheten.

Notera grupp 7 och 9 på följande gruppschema i min central:

[bild]

Av ren nyfikenhet så bröt jag grupp 7 för att undersöka de tre arbetsuttag som finns monterade vid köksbänkarna.

Det jag hittar är att bänkbelysning ovanför diskbänk och två av tre arbetsuttag längs med samma bänk inte matas från grupp 7, de matas från grupp 9 som har märkning ”spisfläkt” :surprised:

[bild] [bild]

Det tredje och sista arbetsuttaget som sitter till höger ovanför spisen matas av grupp 7 vilken känns OK eftersom att det ändå är ett vägguttag.

[bild]

Det som dock inte känns bra är att förteckningen i centralen får en att tro att grupp 9 endast ombesörjer spisfläkten, när den i själva verket även matar två arbetsuttag och bänkbelysning. Finns verkligen en källa till personskador vid ev. elarbete om man litar blint på gruppförteckningen.

Jag har meddelat min hyresvärd att de bör ta fram en centralförteckning där det läggs till att grupp 7 även matar ett av tre arbetsuttag och att grupp 9 även matar bänkbelysning och två arbetsuttag.

Har i samma veva önskat att de antingen flyttar gruppen för diskmaskin eller tvättmaskin till en annan inkommande fas då dessa i nuläget ligger på L1. Ska säkerligen till att jag drar 4800W på båda dessa två grupper under 1-2 timmar för att diazedsäkringen för L1 vid elmätaren ska gå, men känns onödigt att riskera att stå utan 1/3 av elen i lägenheten om det skulle inträffa.
Det bästa är nog om du köper dig en egen kåk så slipper du gnälla på en hyresvärd. Anledningen till att hyresvärden inte svarar längre är antagligen för att han är trött på dig och försöker komma på sätt att få dig vräkt. Vetinte vad du betalar i hyra men oftast får man det man betalar för ;)

• Gilla
NICHOLAS J och 2 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Det bästa är nog om du köper dig en egen kåk så slipper du gnälla på en hyresvärd. Anledningen till att hyresvärden inte svarar längre är antagligen för att han är trött på dig och försöker komma på sätt att få dig vräkt. Vetinte vad du betalar i hyra men oftast får man det man betalar för ;)
Hus är på G, men det kommer dröja ett tag.

Betalar nästan 11.000kr i månaden för lägenheten, helt klart ett överpris med tanke på elfelen.

Hyresvärden har drygt 100 lägenheter i området som antagligen ser ut på samma vis som min gällande elen, jag hoppas att deras fördröjning i svar är för att de funderar på hur de ska gå vidare med att åtgärda samtliga lägenheter. Elen gjordes om under 2018 samtidigt som lägenheterna totalrenoverades.

Istället för att få mig vräkt och därmed stoppa huvudet i sanden så hoppas jag de är glada över det jag hittat, kan ju i värsta fall bli elbrand/personskada.

Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Att ett gruppschema inte stämmer till 100% är extremt vanligt skulle jag säga. Innebär ingen direkt fara, ska man in och peta bör man veta vad man håller på med oavsett om schemat stämmer eller ej.
Om du vill vara duktig kan du ju bara printa ut ett eget nytt schema!

• Gilla
EBK89
  • Laddar…
Hej!

Hyresvärden skickade över en elfirma som har gjort snyggt och prydligt i tidigare oreda

Vägguttag med ansluten elkabel och kabelskydd som ordnats snyggt längs med väggen.
Skapa konto

Nyinstallerad eldosa med kablar på en vägg med trästöd och välorganiserad kabelföring.
Skapa konto

(y)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
EBK89 EBK89 skrev:
Hej!

Hyresvärden skickade över en elfirma som har gjort snyggt och prydligt i tidigare oreda

[bild]

[bild]

(y)
Bra hyresvärd :D

• Gilla
EBK89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.