20 029 läst ·
116 svar
20k läst
116 svar
Hur ansluter man radiogrammofonen i moderniserat hem?
Jag har nyss köpt en gammal radiogrammofon med ojordad bakelitkontakt. Och nu uppstår det problem eftersom jag varit så duktig och låtit installera skyddsjordade uttag i hela huset. Radiogrammofonen är helt i trä. Jag känner naturligtvis till alla knep för att komma runt problemet, men hur gör den mest samvetsgranne i detta fall?
Det finns ju "platta" ojordade stickproppar att byta ut den gamla till...same same liksom. Annars tror jag inte mycket kan hända om du byter till en ny jordad stickpropp.....men det föreslår jag inte officiellt att du ska göra så klart :x
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Skarvar eller byter till en sladd med fast platt kontakt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Inte många seriösa svar här
(förutom Hasses), eller svar på frågan för den delen.
Eftersom rummet är jordat kan inte klass 0-apparater användas, och den blir inte dubbelisolerad eller jordad av att montera en annan stickpropp, eller på annat sätt pussla ihop stickproppar som passar.
I praktiken är den nog ändå ganska säker med sitt trächassi. Där kan det efter en undersökning göras en bedömning ifall det krävs en isolationstransformator, som kostar mycket beroende på vilken effekt som krävs:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18896&name=Isolationstransformator
En enkelt isolerad transformator räcker (för skyddsseparation) men hittar ingen sådan.
(förutom Hasses), eller svar på frågan för den delen.Eftersom rummet är jordat kan inte klass 0-apparater användas, och den blir inte dubbelisolerad eller jordad av att montera en annan stickpropp, eller på annat sätt pussla ihop stickproppar som passar.
I praktiken är den nog ändå ganska säker med sitt trächassi. Där kan det efter en undersökning göras en bedömning ifall det krävs en isolationstransformator, som kostar mycket beroende på vilken effekt som krävs:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18896&name=Isolationstransformator
En enkelt isolerad transformator räcker (för skyddsseparation) men hittar ingen sådan.
Fast TS ville ju inte ha ett mer seriöst svar än vad samvetet kräver
och samvetet är ju relativt
och för min del så kräver mitt samvete för en produkt som beskrivs inget mer än byte av stickpropp (iaf om man ska lägga in kostnader som en del i det hela).
Fast iofs så skrev ju TS den mest samvetsgranne och där har ju Hasse och Bo gått några steg längre.
Än så länge så har vi ett spann på samvete från totalt olagligt till det ultimata, upp till TS att sätta gränsen
Fast iofs så skrev ju TS den mest samvetsgranne och där har ju Hasse och Bo gått några steg längre.
Än så länge så har vi ett spann på samvete från totalt olagligt till det ultimata, upp till TS att sätta gränsen
Redigerat:
Hur fungerar en skyddstransformator? Eller, vad gör den för nytta? Om jag känner mig själv rätt blir det nog en ny stickpropp. Men eftersom jag eg vill att det ska vara rätt och riktigt kanske jag passar på att jorda grammofonverket, som är den enda metall man kan vidröra.
Redigerat:
Frågan var hur det elsäkerhetsmässigt mest korrekta sättet är att göra. Men jag vet nog hur jag kommer att göra..Glufsglufs skrev:Fast TS ville ju inte ha ett mer seriöst svar än vad samvetet kräveroch samvetet är ju relativt
och för min del så kräver mitt samvete för en produkt som beskrivs inget mer än byte av stickpropp (iaf om man ska lägga in kostnader som en del i det hela).
Än så länge så har vi ett spann på samvete från totalt olagligt till det ultimata, upp till TS att sätta gränsen![]()
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Säkerhetsmässigt korrekt, kan jag bara se att man antingen kopplar med en isolertransformator, eller ordnar skyddsjordning. Men att jorda alla metalldelar på ett korrekt sätt är inte enkelt.
Även om den har träkåpa, så antar jag att du har beröringsbara metalldelar i själva gramofondelen, skivtallriken, kanske tonarmen.
Även om den har träkåpa, så antar jag att du har beröringsbara metalldelar i själva gramofondelen, skivtallriken, kanske tonarmen.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Jaa, det som kan vara svårt med att jorda en apparat med rörliga delar är att det räcker inte att sätta en jordskruv på ett ställe, beroende på vad det är för lager till skivtallriken, tonarmen osv, så kan det behövas lite mer jordningar.
Kan inte en transformator ge störning?
Ska det vara korrekt ska väl apparaten jordas, alla chassidelar sammankopplas och jordas, men för att vara godkänt ska det väl besiktigas av behörig. Jag hade bytt kontakt, inget mer, antikviteter måste väl kunna utgöra ett undantag från regeln.
Ska det vara korrekt ska väl apparaten jordas, alla chassidelar sammankopplas och jordas, men för att vara godkänt ska det väl besiktigas av behörig. Jag hade bytt kontakt, inget mer, antikviteter måste väl kunna utgöra ett undantag från regeln.