Hej!
Tänkte koppla in ett eluttag då det en meter bort finns dragen el bakom ett täcklock. Glad i hågen åkte jag och köpte EKRK-kabel och ett uttag. När jag sedan tar av täcklocket ser jag den dragna elen under täcklocket skiljer sig från EKRK kabel.
Kablarna som kommer ut från väggen (all invändig el byttes för 3 år sedan) har mångtrådiga ledare medans EKRK har entrådiga. Så min fråga är, Kan man koppla ihop dessa med kopplingsklämmor eller är det "NO GO".
Tacksam för svar.
Tänkte koppla in ett eluttag då det en meter bort finns dragen el bakom ett täcklock. Glad i hågen åkte jag och köpte EKRK-kabel och ett uttag. När jag sedan tar av täcklocket ser jag den dragna elen under täcklocket skiljer sig från EKRK kabel.
Kablarna som kommer ut från väggen (all invändig el byttes för 3 år sedan) har mångtrådiga ledare medans EKRK har entrådiga. Så min fråga är, Kan man koppla ihop dessa med kopplingsklämmor eller är det "NO GO".
Tacksam för svar.
Vet du vad som är vad i dosan? Vilken som är fas (brun) nolla (blå) och jord (gulgrön) så spelar det ingen roll om det är en eller flertrådigt
Mångtrådiga ledare är osannolikt, snarare fåtrådiga (FK, 7 kardeler).
Både enkelledare (EK) och FK går bra i t.ex. Wago 221 som är en bra toppklämma för amatörer.
Förutsätt inte att färgerna stämmer, du måste kontrollera visuellt och mäta.
Det du ska göra är olagligt, så att det blir sagt.
Både enkelledare (EK) och FK går bra i t.ex. Wago 221 som är en bra toppklämma för amatörer.
Förutsätt inte att färgerna stämmer, du måste kontrollera visuellt och mäta.
Det du ska göra är olagligt, så att det blir sagt.
Stort tack för snabba svar! Mångtrådiga var väl mer en jämförelse med den inköpta med bara en ledare/färg
Wago221 såg ju smidig ut. Då jag bara ska dra en kabel köper jag tre stycken 2-poliga så jag har en för neutral, en för fas och en för jord?
Wago221 såg ju smidig ut. Då jag bara ska dra en kabel köper jag tre stycken 2-poliga så jag har en för neutral, en för fas och en för jord?
Fåtrådig eller mångtrådig beror på ledningsareans storlek för samma typ av ledning som får fler kardeler med ökad area. T.ex. mjuka gummikablar är extra mångtrådiga.
Om du tänker använda 2-poliga toppklämmor undrar jag hur du tänker. Finns det fördraget lediga icke anslutna FK-ledningar för fas, nolla och jord bakom täcklocket?
Om du tänker använda 2-poliga toppklämmor undrar jag hur du tänker. Finns det fördraget lediga icke anslutna FK-ledningar för fas, nolla och jord bakom täcklocket?
Räkna en gång till hur många kablar som ska in i samma klämma . Ledtråd idag har du två och du vill utöka med en.
Tack! Eftersom det är i källaren behöver det inte vara smutt och slimmat så lutar åt skruvklammer med plugg.J Josth skrev:
Ugh.... Använd TKK, skruvklammer avslöjar det omedelbart som hempul. Om det bara är en meter så är det inte så farligt att slå i dem med ett sånt billigt plastverktyg.
Ett tips för att göra snygga uttag i apparater utan att ha klipptång är att borra nära kanten med en lagom stor träborr och sedan skära bort det sista. Man kan också använda de färdiga utbrytningsöppningarna om de sitter bra.
Ett tips för att göra snygga uttag i apparater utan att ha klipptång är att borra nära kanten med en lagom stor träborr och sedan skära bort det sista. Man kan också använda de färdiga utbrytningsöppningarna om de sitter bra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
TKK kan vara lite marigt, det ser ut som en putsad vägg.
Det finns spikplugg som är som en vanlig plastplugg för betong men har ett litet hål för spik.
Protte
Det finns spikplugg som är som en vanlig plastplugg för betong men har ett litet hål för spik.
Protte
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer