Hej!

Tänkte koppla in ett eluttag då det en meter bort finns dragen el bakom ett täcklock. Glad i hågen åkte jag och köpte EKRK-kabel och ett uttag. När jag sedan tar av täcklocket ser jag den dragna elen under täcklocket skiljer sig från EKRK kabel.

Kablarna som kommer ut från väggen (all invändig el byttes för 3 år sedan) har mångtrådiga ledare medans EKRK har entrådiga. Så min fråga är, Kan man koppla ihop dessa med kopplingsklämmor eller är det "NO GO".

Tacksam för svar.

Vet du vad som är vad i dosan? Vilken som är fas (brun) nolla (blå) och jord (gulgrön) så spelar det ingen roll om det är en eller flertrådigt:D

tommib
Mångtrådiga ledare är osannolikt, snarare fåtrådiga (FK, 7 kardeler).

Både enkelledare (EK) och FK går bra i t.ex. Wago 221 som är en bra toppklämma för amatörer.

Förutsätt inte att färgerna stämmer, du måste kontrollera visuellt och mäta.

Det du ska göra är olagligt, så att det blir sagt.

• Gilla
Emil_L och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för snabba svar! Mångtrådiga var väl mer en jämförelse med den inköpta med bara en ledare/färg:-)
Wago221 såg ju smidig ut. Då jag bara ska dra en kabel köper jag tre stycken 2-poliga så jag har en för neutral, en för fas och en för jord?

Fåtrådig eller mångtrådig beror på ledningsareans storlek för samma typ av ledning som får fler kardeler med ökad area. T.ex. mjuka gummikablar är extra mångtrådiga.

Om du tänker använda 2-poliga toppklämmor undrar jag hur du tänker. Finns det fördraget lediga icke anslutna FK-ledningar för fas, nolla och jord bakom täcklocket?

tommib
Du får nog berätta lite mer om förutsättningarna först.

Ett observandum är var dosan sitter. Om den sitter under 1,7 m höjd så ska täcklocket vara skruvat.

Elen drogs om för tre år sedan när vi flyttade in. I det här fallet sitter elen dragen 20cm från taket. och tanken är alltså att installera och koppla in ett utanpåliggande vägguttag en meter bort/ner.

Elkablar i dosa redo för installation av vägguttag, med blå, brun, grön/gul och vit kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räkna en gång till hur många kablar som ska in i samma klämma . Ledtråd idag har du två och du vill utöka med en.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Det finns alltså redan två fas, två nollor och två jord. Ska man då koppla in ytterligare ledare behövs alltså minst 3-poliga toppklämmor. Vilka klammer har du tänkt använda till EKRK på den väggen?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Räkna en gång till hur många kablar som ska in i samma klämma . Ledtråd idag har du två och du vill utöka med en.
Såklart, gjorde en liten tankevurpa :-)

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det finns alltså redan två fas, två nollor och två jord. Ska man då koppla in ytterligare ledare behövs alltså minst 3-poliga toppklämmor. Vilka klammer har du tänkt använda till EKRK på den väggen?
Tack! Eftersom det är i källaren behöver det inte vara smutt och slimmat så lutar åt skruvklammer med plugg.

tommib
Ugh.... Använd TKK, skruvklammer avslöjar det omedelbart som hempul. Om det bara är en meter så är det inte så farligt att slå i dem med ett sånt billigt plastverktyg.

Ett tips för att göra snygga uttag i apparater utan att ha klipptång är att borra nära kanten med en lagom stor träborr och sedan skära bort det sista. Man kan också använda de färdiga utbrytningsöppningarna om de sitter bra.

• Gilla
williamspäron
  • Laddar…
TKK kan vara lite marigt, det ser ut som en putsad vägg.
Det finns spikplugg som är som en vanlig plastplugg för betong men har ett litet hål för spik.

Protte

prototypen prototypen skrev:
TKK kan vara lite marigt, det ser ut som en putsad vägg.
Det finns spikplugg som är som en vanlig plastplugg för betong men har ett litet hål för spik.

Protte
Japp det är kalkputs så inte särskilt hårt :-)

tommib
Jo, jag skulle förtydligat att jag menade TKK+spikplugg. I mitt tycke enklare än att försöka slå i TKK direkt i trä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.