Hej,

jag har en trefas elpatron som ibland i kombination med andra laster gör att min huvudsäkning löser på en av faserna.
När detta händer så har jag kvar spänning på den fasen. 50v var det den gången jag mätte.

Jag har förstått att man kan få backspänning men, även genom en byggcentral? (se bild)

Elpatronen är till en byggpanna för ett garage och är inkopplad med 3fas handske i byggcentral som syns på bild.
För övrigt är det endast spishällen som är trefas och ligger ensam på en trefas dvärgbrytare.
Trefasdistributionspanel med två röda säkringsomkopplare och etikett på en byggcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Så blir det, finns liksom ingen backspärr i någon byggcentral.
Så länge säkringar och brytare är till så är det kontakt från värmare tillbaka till huvudsäkringen som löst ut.

Protte

Spishällen om det är en induktion är kopplad med nolla och uppför sig som 2 eller 3 enfaslaster och kan inte orsaka bakmatning av fasen där säkringen löst.

Om elementen i byggpannan är Y kopplade skulle man kunna ansluta nollan i mittpunkten och då bakmatas inte fasen med trasig säkring.

Protte

Tack för bra svar!
Då kan jag fortsatt anta att det är detta som händer iaf och med stor sannolikhet utesluta andra fel. Tack!

Peter1986 Peter1986 skrev:
Hej,

jag har en trefas elpatron som ibland i kombination med andra laster gör att min huvudsäkning löser på en av faserna.
När detta händer så har jag kvar spänning på den fasen. 50v var det den gången jag mätte.

Jag har förstått att man kan få backspänning men, även genom en byggcentral? (se bild)

Elpatronen är till en byggpanna för ett garage och är inkopplad med 3fas handske i byggcentral som syns på bild.
För övrigt är det endast spishällen som är trefas och ligger ensam på en trefas dvärgbrytare.
[bild]
Nu.
Vet jag inte vad jag förstår av ditt inlägg.
Men. Det du visar. Det är en jordfelsbrytare. Hur kommer den bilden in i bilden?

Det du skriver. Kan inte ha med värme att göra.
Men något annat. Annars är värme felkopplat. Då alla ska vara lika.

M MEE-84 skrev:
Nu.
Vet jag inte vad jag förstår av ditt inlägg.
Men. Det du visar. Det är en jordfelsbrytare. Hur kommer den bilden in i bilden?

Det du skriver. Kan inte ha med värme att göra.
Men något annat. Annars är värme felkopplat. Då alla ska vara lika.
Nej, det vet inte jag heller ;)
Jag antog i min byggcentral att trefasuttaget är kopplat direkt genom jfbn, då jag bara har två dvärgbrytare till i centralen. Men det kanske bara är den tredje fasen som går direkt.
Så här ser den ut...
En byggcentral med två blå och en röd trefasuttag samt öppen säkerhetsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Menar du att jag inte kan få backspänning i elpatronen?

Alla trefaslaster ger bakspänning om en fas fallerar. Det har ingenting med vilken sorts elcentral man har att göra.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Alla trefaslaster ger bakspänning om en fas fallerar. Det har ingenting med vilken sorts elcentral man har att göra.
Åtminstone alla som använder huvudspänning 400V

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.