C
H hempularen skrev:
Jag tror att vi skall hålla diskussionen till resistans. Inte impedans, som har med växelström och magnetism att göra. Det blir för komplicerat för den här tråden.
Fine, man kan beskriva en motor med en resistiv modell också. Bara man accepterar att (den imaginära) resistansen varierar med belastningen på motorn.
 
Kan ju vara intressant vad gäller switchade nätaggregat som t.ex finns i datorer m.m så kommer strömmen öka med sjunkande ingångsspänning då elektroniken kompenserar för att hålla utgången stabil. Typiskt ingång 100-240V

Kan ju tänkas att det blir problem om man kör en lite större svetsinverter på skarvsladd så spänningen sjunker och strömmen då ökar...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.