Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du behöver inte bry dig så mycket om vad du får göra, utan lägg energin på vad du kan göra på ett säkert sätt - det är vad som verkligen gäller. Och beroende på vad du känner att du klarar av kan du välja mellan fast inkoppling eller stickpropp. Båda fallen kräver visserligen inte behörighet i torra bostadsrum, men om du ska göra en fast installation eller byta lamputtag till
6 svar · 8,4k läst
·
TeroM
TeroM: T2Röd som är självreglerande och blir max 27 grader skulle jag lägga. Vad säger specen för ditt tänkta laminatgolv om golvvärme?
1 svar · 2,8k läst
tommib
tommib: Ja, on lampan är dubbelisolerad
12 svar · 24,8k läst
·
L
Lennartvästerås: [citat] Ja håller med men det är en Electrolux keramikhäll och jag köpte en induktionshäll av samma märke. Men det är knepigt det där.
4 svar · 5,4k läst
B
Boan: [citat] skulle ju vara nåt kryp som förvirrat sig in
2 svar · 1,9k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Absolut! Det är nog fler som borde inse det. Dock har jag fortfarande lite svårt att förstå att du inte kan mäta inkommande faser om du har behörighet för elarbeten, men det ska jag inte lägga mig i mer.
28 svar · 3,4k läst
lnilsson
lnilsson: Aha, tack! Dom kostade ju som att dom var gjorda av guld :surprised:... Men det kanske går att köpa begagnat :thinking:? Att reglera dom externt är inget problem för mig, jag har lite ”smarta” system för sånt.
2 svar · 2,0k läst
Demmpa
Demmpa: Ja, 230V utan nolla är för Norge, främst ”äldre” delen, för det håller på att införas 230/400V även i Norge.
8 svar · 5,1k läst
·
Jonas ernström
Jonas ernström: Tack för svar!
8 svar · 4,1k läst
·
tommib
tommib: Då är min fråga, är det bäst att skjuta sig i foten med en älgstudsare eller ett hagelgevär? Du ser, man kan ibland svara att det kanske vore bäst att inte skjuta sig i foten alls. Tänka lite utanför lådan....
67 svar · 22,6k läst
·
E
elmont: Det finns apparatdosor som man fäster med smältlim. När man väl satt dit apparaten kommer dosan ingen stans. Tex https://www.ahlsell.se/10/el-1/installationsmateriel/14-forlaggningsmaterial/dossystem/apparatdosa/1424411/
1 svar · 528 läst
leby
leby: [citat] Låter som en bra början
12 svar · 1,9k läst
·
Skip6711
Skip6711: Det går inte att byta lampan på den: https://www.elbutik.se/dokument/9974190.pdf För infällt montage i undertak. Armaturen är godkänd för montering mot normalt brännbart material och direkt mot isolering. OBS! Ljuskällan går ej att byta. Om LED-dioden/dioderna går sönder måste hela armaturen bytas.
3 svar · 3,9k läst
·
H
halj: [citat] Nope. Är bara mina huvudsäkringar. Ledningen går vidare till grannen innan.
9 svar · 3,5k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Det finns väldigt diskreta kabellister som i princip bara "håller om" lampsladden. Sen om det passar "i gamla hus" kan man naturligtvis tycka olika om. Jag skulle nog tycka att en EKRK är ungefär lika ful och ungefär lika stor. [bild] Just denna hittade jag på Biltema men de finns lite överallt. https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/kabelkanaler/kabelkanaler-5-st-2000018021
2 svar · 1,5k läst
·
H
Hborg: Tack för er feedback får kontrollmätaimorgon.
3 svar · 1,6k läst
·
M
Mossman81: Då har man lärt sig något nytt idag då! Tack alla för denna informativa kunskap! Och tack för välkommnandet. (y)(y)(y)
9 svar · 2,6k läst
·
R
Rolle85: För nått år sedan satte en elektriker in JFB för allt i hela huset, inklusive vedbod osv.
3 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Om vi förutsätter att de verkar torra (inte droppar ut vatten om du skakar dem) när du monterar. Så är dte ingen fara. Även OM det mot förmodan finns lite vatten i dem när du sätter upp dem, så ger det ju inga krypströmmar mot något olämpligt om det bara är brytare, inte uttag. I något extremt osannolikt fall så skulle det ju möjligen kunna ge lite krypström mot den lampa som du
5 svar · 1,1k läst
slacker
slacker: [citat] Man skulle kunna dra slutsatsen att den endast drar 101w men det är ingen garanti. Jag är inte proffs på detta här är värt att nämna. Och nej, det går med största sannolikhet inte att byta mot en trafo med spannet 90-98w. Det är mycket som spelar in, hur dem dimmas, spänningsreglering (vilket påverkar strömmen) eller strömreglering (vilket påverkar spänningen) eller båda.
10 svar · 1,5k läst
·
G
GoGetLost: Det går utmärkt att ha controllern i en kopplingsdosa (tak/vägg) eller tillomed i armaturen. Elektrikern löser det nog ska du se :)
1 svar · 3,8k läst
L
Leif i Skåne: Undvik att knöla in flera ledningar under en hissklämma på en säkring risk för glappkontakt. Bättre att använda en WAGO 221-5 när gruppen skall fördelas. Men bäst är att ha uttaget på en egen säkring.
5 svar · 1,4k läst
L
Lanson: Stor skillnad! Kan verkligen rekommenderas! sen gjorde jag ett hål i dörren under rivningsfasen och stack in dammsugarslangen den vägen. Även detta för att minska dammandet
13 svar · 2,1k läst
·
A
Allmänobildad: https://skyltab.se/papperskorgar-utomhus/stolpfaste-for-classic-20l-35l/?vat=ink&gclid=Cj0KCQjwqfz6BRD8ARIsAIXQCf3jFuGMqaWAFRwoMebLzVFsNatJPJrvG5MMCwRXzM6WelXTFR0tNnAaAsIIEALw_wcB
1 svar · 2,0k läst
B
Bjober: Ja nog ligger väl PG11 närmast till hands. Verkar gängstigningen stämma? Man ska komma ihåg att +- på flera tiondels millimeter är helt normalt i dessa sammanhang. Det är inget precisionsobjekt det där inte, det ska bara sitta på plats utan nån extrem belastning. Prova!
9 svar · 4,1k läst
·
GK100
GK100: [citat] Det borde vara bättre för alla, givetvis ger hylsorna rätt använda dvs storlek och bra tång helst sexkantpressning i princip alltid fördel (förutsatt RK). Ett undantag kan då vara dåliga sk snabb- fjäderplintar. Och givetvis kan fördelen ibland vara så liten att man inte direkt drar nytta av den och merarbetet onödigt. I dina puckar däremot är de verkligen hemma. Om de som
29 svar · 16,1k läst
·
C
Cecilia_12: [citat] Ok, tack för tips :). Känner efter detta imorgon
9 svar · 2,9k läst
·
N
NoOne2k: Jag röstar med på multifix, eller vp2 som den med kallas. Håll inte på med hempul-lösningar med extra skiva emellan. Den kostar visserligen lite mer än en vanlig fast dosa men kan bespara en många svordomar. https://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa--vp2
5 svar · 2,4k läst
Misse
Misse: [citat] tack! Skall titta vidare på de dessa om det blir aktuellt att byta.
9 svar · 1,3k läst
Huddingebo
Huddingebo: Ok, tack för svar! Tänkte väl att det kanske är normalt men blev ändå paff när jag stod och höll på med att spänningslöst lamputlopp och kopplade när helt plötsligt hela huset blev svart.
3 svar · 805 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.