4 104 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Byta 400v spis och behålla gamla kabel
Jaja, du är inte den försteTorsteinS skrev:
Dags att uppdatera! Dels om det är en lika okunnig jäkel som mig som håller på så fins det mera att ha koll på...
Jag klämde ju på kabelskor och isolera nollan sen koppla jag på kabeln på nya spisen, satte dit säkringar igen och höll andan o drog igång spisen. Först plattorna, ja dom fungera. Sen ugnen.. Nej sten död den också. Så jag tänkte det måste ju va fel med elen på nåt vis. Gick ut o kolla säkringarna i säkringsboxen ute men dom såg fina ut, kolla igen säkringarna inne, men dom såg också fina ut. Sen bytte jag plats på säkringarna och då plötsligt fungera inte plattorna men ugnen Gick igång. så då förstog ju att det måste va fel på en säkring ändå. Grannen var ute så jag sprang o låna en volt mätare. Och på 2 av 3 faser var det 230v men noll på ena. Bytte säkring o vipps var det 230v i den också o allt fungera som det skulle. Ploppen i mitten satt fortfarande kvar på den trasiga säkringen. Så då lärde man sig ju det också att dom kan va trasig ändå! Ja så visst hade nog inte behövt byta ut gamla klenodiet men nu har jag iaf större ugn och 4 plattor istället för 3. Så nu är man redo för kalas
Tack för all hjälp
Hoppas det blir bra nu då.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Men hade säkringen löst pga att den gamla spisen gick sönder, eller verkade den gamla bara trasig pga att säkringen löst (av annan anledning)?
Om det visar sig att det inte är något fel på den gamla kan du ju koppla tillbaka den och återlämna den nya!
Om det visar sig att det inte är något fel på den gamla kan du ju koppla tillbaka den och återlämna den nya!
Jag tror nog att säkringen hade löst pga. Att den gamla gick sönder, då jag hitta en tråd som hade brunnit bak i anslutning till kopplingarna rörande ugnen.Magnus E K skrev:
Klicka här för att svara