Det jag lärt mig är att en dimmer som klarar trappkoppling har två L-ingångar. Eventuell X ingång är inte ansluten i dimmern utan utgör bara en eventuellt praktisk kopplingspunkt, t ex för nolla.
Elektroniken hos dimmern vill skilja på induktiv eller kapacitiv last. Klassiska lindade transformatorer innebär induktiv last. Resistiv last som gamla glödlampor och LED hamnar då i restkategorin kapacitiv last. På många dimrar finns en justeringsmöjlighet mellan induktiv och kapacitiv last men det anges med termerna leading edge (induktiv) och trailing edge (kapacitiv). Det kan också anges med front och back. Jag trodde att de två olika utgångarna på min dimmer innebar uppdelning på respektive kategori eftersom det på just den här dimmern inte finns någon justeringsmöjlighet vilket det gör på ett par av de andra jag köpt på mig. Schemats kopplingsvarianter visar dock ingen tydlig uppdelning på de två utgångarna. Dimmerns låga effektmärkning 100 watt talar för LED-bruk och det räcker gott för ändamålet.