4 212 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Höja frekvensen på ett elverk,dieseldrivet...
Frågeställningen låter konstig. Ett elverk regleras just genom frekvensen, så den ska vara hyfsat konstant. Om frekvensen blir för låg, elverket släpar, så belastar man det för mycket.
Hur ser anläggningen ut egentligen? Vad är det för elverk?
Hur ser anläggningen ut egentligen? Vad är det för elverk?
Frekvensen är hyfsat konstant...Den är bara för låg, cirka 42 och får gärna var 45. Jag har prövat med ett annat elverk som levererade 50 o då fungerade laddningen Det finns alltså ingen annan belastning på elverket än att detsamma skall ladda upp, via batteriladdaren som finns i hjärnan till offgridanläggningen, de befintliga batterierna...Det är ett United Power DG5500E-3 som skall leverera 50...men inte gör det....Det ör ett gammalt elverk från China....tommib skrev:
Då är det fel på elverket. Den ska aldrig lämna en så låg utfrekvens. Utan att veta mer om elverket så är det svårt att säga om man kan göra något. Är det ett gammalt kinaelverk så finns det nog varken reservdelar eller manual så då är det nog bara att kassera.
Borde finnas justeringsmöjlighet någonstans på motorns insprutningspump för att ställa in varvtalet. För att få 50Hz behöver motorn gå lite fortare. Kolla så spänningen inte blir för hög, kanske går att justera det också.
Det sitter antagligen en oansenlig justerskruv med låsmutter på insprutningspumpen om den är rent mekanisk.
Kanske har man bytt ut gasreglaget mot en stång som man justerar längden på.
Den lär inte vara märkt med varken varvtal eller frekvens.
Edit: Dieselmotorns mekaniska insprutingspumpar har en inbyggd mekanisk vartalsregulator.
Edit: Dieselmotorns mekaniska insprutingspumpar har en inbyggd mekanisk vartalsregulator.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Tack alla ni som engagerade er i mitt problem!
Tack vara alla tips jag fått om att höja varvtalet på motorn och hur jag skulle göra det, ökade Hz till hur mycket vet jag inte, men tillräckligt för att Victron skulle kunna tillgodogöra sig energin....Efter omstart av Victron fungerade det hela..

Tack vara alla tips jag fått om att höja varvtalet på motorn och hur jag skulle göra det, ökade Hz till hur mycket vet jag inte, men tillräckligt för att Victron skulle kunna tillgodogöra sig energin....Efter omstart av Victron fungerade det hela..
Berätta gärna lösningen ifall någon annan kommer med samma problem!C carra skrev:
På axeln till guvernören finns oftast en fjäder på utsidan av motorn. Antingen spänner du den eller justerar armen på axeln som påverkar gasreglaget......E El-Löken66 skrev:
.
En kombination av dessa två svar löste problemet....Egenligen är det ju samma svar.....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden