E
M MrHamfelt skrev:
Jag behöver inte tro, för jag har det fantastiska verktyget Google att tillgå. Här har du en video med det i tråden förekommande uttaget, som synes har det inte (som man kanske hade väntat sig) något plaststycke bakom sig.
[media]
Vet inte om det är tillåtet i Finland med lösa FK direkt mot taket, men enligt ABBs video verkar det gå prima.

Jag håller med om att uttaget är märkligt. FK får inte ligga an mot byggnadsdelar och det ser även ut att finnas risk att FK kommer i kontakt med kroken, om den nu inte är skyddsjordad. Detta är visserligen en gråzon som saknar uttryckliga förbud annat än allmänna krav på skydd mot branch och elchock, men det är inte rätt...

Jag vet inte om det är något jag fått för mig, men ABB brukar ha lite egna lösningar på saker och ting?:thinking:

Uttagen har suttit här sen lägenheten byggdes år 2010. Jag ska ta bort taklampor och tänkte sätta tillbaks doserna men vilka
bör man ha idag istället för dessa?

Metallskenan borde väl täckas av locket. Hur ser det ut på ”insidan”?

E
A anasc skrev:
Uttagen har suttit här sen lägenheten byggdes år 2010. Jag ska ta bort taklampor och tänkte sätta tillbaks doserna men vilka
bör man ha idag istället för dessa?
Tycker i och för sig uttaget var ganska listigt om man vill få saker och ting att se lite mer propra ut.

Men jag har ändå lite svårt att se marknaden för den i Sverige, fyrtiotalet och tidigare var det rörutlopp och en krok vilket passade bra i den miljön och senare installationer kom med uttag på vägg eller tak.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med om att uttaget är märkligt. FK får inte ligga an mot byggnadsdelar och det ser även ut att finnas risk att FK kommer i kontakt med kroken, om den nu inte är skyddsjordad. Detta är visserligen en gråzon som saknar uttryckliga förbud annat än allmänna krav på skydd mot branch och elchock, men det är inte rätt...
En sak som jag inte fattar, kan inte kablar vara i kontakt med taket? även när jag har en taklampa istället för uttaget så ligger väl kablarna mot taket på nåt sätt.. :thinking:

E
A anasc skrev:
En sak som jag inte fattar, kan inte kablar vara i kontakt med taket? även när jag har en taklampa istället för uttaget så ligger väl kablarna mot taket på nåt sätt.. :thinking:
Ja, det är inget ovanligt, men helst inte och lite iögonfallande att man föreskriver detta.

Men det finns mången elcentraler som har samma princip, då brukar ögonen istället höjas lite om det sitter på brännbart men nu måste man särskilja dessa jobb lite baserat på vilken kompetens som kan tänkas ta sig an dessa, i min tanke förvisso bägge behörighetskrävande, uppdrag.

A anasc skrev:
Kablar får ligga an mot taket men inte enkelisolerade ledare. Förr tummade man ganska mycket på detta, troligen pga de isolerade rum som fanns då (och finns kvar idag). Det är dock tyvärr än idag inget absolut förbud utan man får tänka sig för för att inte orsaka brand eller elchock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.