Fast installation av LED-armaturer på kallvinden till garaget planeras.
Armaturerna (Jula) är dubbelisolerade och har anslutningsplintar i varje ända för kaskadkoppling.
Önskvärt att använda EXLQ 3x1.5 för installation (rulle finns) men köper annan kabel om den är motiverat.
Men plintarna är lite speciella med typ lös toppklämma innanför en förskruvning, se bild.
Finns ingen plats att terminera jord eller biledare och ingen möjlighet att dra någon av dem vidare genom armaturen (ej öppningsbar).
Får man
a) klippa jordledaren?
b) klippa biledaren?
Eller hur skulle ni gjort/vilken kabel skulle ni valt?
Mvh David
Armaturerna (Jula) är dubbelisolerade och har anslutningsplintar i varje ända för kaskadkoppling.
Önskvärt att använda EXLQ 3x1.5 för installation (rulle finns) men köper annan kabel om den är motiverat.
Men plintarna är lite speciella med typ lös toppklämma innanför en förskruvning, se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ingen plats att terminera jord eller biledare och ingen möjlighet att dra någon av dem vidare genom armaturen (ej öppningsbar).
Får man
a) klippa jordledaren?
b) klippa biledaren?
Eller hur skulle ni gjort/vilken kabel skulle ni valt?
Mvh David
Skulle säga att jag aldrig skulle köpa något märkt Anslut men den där armaturen ser helt okej ut faktiskt.David-O skrev:
Fast installation av LED-armaturer på kallvinden till garaget planeras.
Armaturerna (Jula) är dubbelisolerade och har anslutningsplintar i varje ända för kaskadkoppling.
Önskvärt att använda EXLQ 3x1.5 för installation (rulle finns) men köper annan kabel om den är motiverat.
Men plintarna är lite speciella med typ lös toppklämma innanför en förskruvning, se bild.
[bild]
Finns ingen plats att terminera jord eller biledare och ingen möjlighet att dra någon av dem vidare genom armaturen (ej öppningsbar).
Får man
a) klippa jordledaren?
b) klippa biledaren?
Eller hur skulle ni gjort/vilken kabel skulle ni valt?
Mvh David
Jag hade inte klippt jord och biledare, dessa kan ligga i dosan till en annan gång. Därifrån kan du gå med https://www.hornbach.se/shop/Instal...1-5-mm-vit-10-m/6139718/artikel-detaljer.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller EQRQ eller liknande.
Den kabeln du har kommer du alltid få nytta av. Men annars kan du ju klippa trådarna också, som du tänkte om det passar bättre. Låt PE och biledare ligga anslutna i matande ände då.
Den kabeln såg ju bra ut! (och billig).
Köper en bara därför, kommer säkert till användning till annat också.
Men för sakens skull:
Första armaturen ansluts från dosa, alltså inga problem med att få plats med jord och biledare.
Men sedan vid anslutning i armaruren och därefter anslutning armatur till armatur (samma klämmor i båda ändarna) utan dosa mellan.
Hur skulle man gjort där med EXLQ?
Köper en bara därför, kommer säkert till användning till annat också.
Men för sakens skull:
Första armaturen ansluts från dosa, alltså inga problem med att få plats med jord och biledare.
Men sedan vid anslutning i armaruren och därefter anslutning armatur till armatur (samma klämmor i båda ändarna) utan dosa mellan.
Hur skulle man gjort där med EXLQ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Klicka här för att svara

