Fast installation av LED-armaturer på kallvinden till garaget planeras.
Armaturerna (Jula) är dubbelisolerade och har anslutningsplintar i varje ända för kaskadkoppling.
Önskvärt att använda EXLQ 3x1.5 för installation (rulle finns) men köper annan kabel om den är motiverat.
Men plintarna är lite speciella med typ lös toppklämma innanför en förskruvning, se bild.
LED-armatur med öppen anslutningsplint och borttagen förskruvning, på mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ingen plats att terminera jord eller biledare och ingen möjlighet att dra någon av dem vidare genom armaturen (ej öppningsbar).

Får man
a) klippa jordledaren?
b) klippa biledaren?

Eller hur skulle ni gjort/vilken kabel skulle ni valt?
Mvh David
 
  • Etikett på LED-armatur med tekniska specifikationer och IP65-klassning, från Jula.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
David-O David-O skrev:
Fast installation av LED-armaturer på kallvinden till garaget planeras.
Armaturerna (Jula) är dubbelisolerade och har anslutningsplintar i varje ända för kaskadkoppling.
Önskvärt att använda EXLQ 3x1.5 för installation (rulle finns) men köper annan kabel om den är motiverat.
Men plintarna är lite speciella med typ lös toppklämma innanför en förskruvning, se bild.
[bild]
Finns ingen plats att terminera jord eller biledare och ingen möjlighet att dra någon av dem vidare genom armaturen (ej öppningsbar).

Får man
a) klippa jordledaren?
b) klippa biledaren?

Eller hur skulle ni gjort/vilken kabel skulle ni valt?
Mvh David
Skulle säga att jag aldrig skulle köpa något märkt Anslut men den där armaturen ser helt okej ut faktiskt.

Jag hade inte klippt jord och biledare, dessa kan ligga i dosan till en annan gång. Därifrån kan du gå med https://www.hornbach.se/shop/Instal...1-5-mm-vit-10-m/6139718/artikel-detaljer.html En rulle med vit installationskabel EXQ Light 2X1,5 mm² märkt från HSB Elektro, 10 meter lång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller EQRQ eller liknande.

Den kabeln du har kommer du alltid få nytta av. Men annars kan du ju klippa trådarna också, som du tänkte om det passar bättre. Låt PE och biledare ligga anslutna i matande ände då.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Den kabeln såg ju bra ut! (och billig).
Köper en bara därför, kommer säkert till användning till annat också.
Men för sakens skull:
Första armaturen ansluts från dosa, alltså inga problem med att få plats med jord och biledare.
Men sedan vid anslutning i armaruren och därefter anslutning armatur till armatur (samma klämmor i båda ändarna) utan dosa mellan.
Hur skulle man gjort där med EXLQ?
 
Underbart!
Tack för den länken!
Googlade i typ 2h utan att hitta
(samma armatur, något kortare bara).
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Se dock denna tråd: [länk]
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Du kan även lyxa till det med ett rör om man vill få det rakare, ett vitt VP-10 men troligen överkurs.
IP65 är ju också högt, men armaturena verkar populära och ligger troligen bra i pris.
 
E El-Löken66 skrev:
Du kan även lyxa till det med ett rör om man vill få det rakare, ett vitt VP-10 men troligen överkurs.
IP65 är ju också högt, men armaturena verkar populära och ligger troligen bra i pris.
Kan inte du visa mig hur du får in en mantlad kabel i ett VP10? :p
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E
J Johan456 skrev:
Kan inte du visa mig hur du får in en mantlad kabel i ett VP10? :p
Den mantlade kan man klamra hyfsat.
Nu syftade jag på EXQ2x som kan synas lite mer sladdrig.

Men VP-12 blir lagom annars.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.