30 644 läst ·
41 svar
31k läst
41 svar
Vilken ordning på faser är korrekt i 3-raders elcentral (porslinssäkringar)?
Efersom det är så ursprunglig tidig elteknik är de moderna standarderna så långt från att man inte ser direkt varur olika såna här saker härstammar om man inte känner till tidig litteratur i frågan. Olika gamla avhandlingar av namn som Petersen, Wenström, Steinmetz, Dahlander,,, osv ger en hint till rötterna, men då får man vara rejält elskadad.lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Helt riktigt. Skulle vara "elmont". Mitt fel. Skall aldrig hända igen!Elkludde skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Jag har ju en gång frivilligt läst årsboken till åminne av västra stambanans elektrifiering så jag får väl sälla mig till de skadade...GK100 skrev:Efersom det är så ursprunglig tidig elteknik är de moderna standarderna så långt från att man inte ser direkt varur olika såna här saker härstammar om man inte känner till tidig litteratur i frågan. Olika gamla avhandlingar av namn som Petersen, Wenström, Steinmetz, Dahlander,,, osv ger en hint till rötterna, men då får man vara rejält elskadad.![]()
Men för att sammanfatta så håller man alltså *inte* reda på någon "första fas" även hos nätägaren eller den som kör generatorn? Eller tappas den bort någon stans på vägen? (Jag/vi är naturligtvis helt på det klara med att det inte spelar någon verklig praktisk roll).
Inte ens elbolagen har alltid koll på vilken fas som är vilken. När jag gjorde praktik för många år sedan skulle vi tillfälligt koppla om matningen till ett antal distrubitionstransformatorer som kunde matas från två håll. Kort sammanfattat gick det inget bra när fasföljden var fel på den matning som kopplades in. Resulterade i ett större strömavbrott. En kabel i ett ställverk var felmärkt. Ev hade ledarna i kabeln korsats vid något skarvjobb. Jag kommer inte ihåg.
Det är just i såna fall man kan veta vilken som är L1, du kunde mycket väl ha fasföljden rätt i båda näten men inte faslikt. Därför smällen vid parallellningen , backa några steg upp i nätet så blir man mer och mer säker på vad som är vad.
Slarvjobb att inte mäta över brytare eller frånskiljare innan hopläggningen.
Slarvjobb att inte mäta över brytare eller frånskiljare innan hopläggningen.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Nja vart själv ute på ett elfel för en massa år sedan då två transformatorer var ihopkopplade på sekundär sidan en bra bit ifrån varandra med ungefär lika långt avstånd. Fasföljden vart rätt men ändå sköt det säkringar. Tog 2 säkringsbyten av 315A säkringar innan någon kom på att någon annanstans i nätet så hade man kopplat om/bort områden för att belasta de olika transformatorerna bättre. Men glömt att ta bort säkringarna i detta skåp.
Elmont, du får ut en vecka och praktisera på nätbolagen så får du se både det ena och andra som kommer få dig att tappa hakan.. :wow:elmont skrev:
Men seriöst, faslikheten ska vara testad efter varje ändring i nätet och det får bara inte skilja på högspänningen, jämför med fjärrade skiljare och när fel uppstår, inte så många som kör runt med faslikhetsprovare i bilen.
fullmoon:ni hade inte behövt mäta fasföljden för att lägga ihop näten utan kollat spänningen mellan faserna på vardera sida, hade det skiljt mer än ett par volt mellan någon av faserna kan det vara läge att ta en funderare om man verkligen vill lägga ihop..
Redigerat:
Senast idag misslyckades elektrikern som skulle koppla in växelriktaren till solpanelerna med att hålla fasordningen.
Vår värmepump har scrollkompressor och kan bara gå med ”rätt” fasordning. Eftersom jag börjar bli luttrad så kollade jag efter ett tag och mycket riktigt hade de växlat ordningen till förrådet där vp:n står.
Elbolaget har tidigare misslyckats efter ett kabelbyte.
Jag får gå igenom det och fixa vid tillfälle. De kastade bara om två faser till kompressorn, men mitt trefasuttag har ju då fortfarande fel ordning.
Vår värmepump har scrollkompressor och kan bara gå med ”rätt” fasordning. Eftersom jag börjar bli luttrad så kollade jag efter ett tag och mycket riktigt hade de växlat ordningen till förrådet där vp:n står.
Jag får gå igenom det och fixa vid tillfälle. De kastade bara om två faser till kompressorn, men mitt trefasuttag har ju då fortfarande fel ordning.
Detta bör han åtgärda utan kostnad.T Tipo874 skrev:Senast idag misslyckades elektrikern som skulle koppla in växelriktaren till solpanelerna med att hålla fasordningen.
Fas följden ska inte skiftas hux flux!
Klicka här för att svara