Hej!
Vi har en strömbrytare i vår groventre som styr två plafonder i taket.
Min tanke är att byta ut strömbrytaren mot en dimmer och byta ut plafonderna till LED armaturer som är dimbara.
När jag öppnade strömbrytaren förväntade jag mig två kablar, men möttes av tre..
Två vita och en orange.
Drar jag ut den vita med en svart markering på (ditmålad av mig) så släcks plafonderna, drar jag ut den andra vita så händer ingenting.
Kan tilläggas att det finn ytterligare en strömbrytare i groventren som tänder och släcker plafonderna.
Huset är byggt 2010.
Någon vänlig själ som skulle kunna förklara vad som skall kopplas vart?
Hjälpsamma tips mottages
Vi har en strömbrytare i vår groventre som styr två plafonder i taket.
Min tanke är att byta ut strömbrytaren mot en dimmer och byta ut plafonderna till LED armaturer som är dimbara.
När jag öppnade strömbrytaren förväntade jag mig två kablar, men möttes av tre..
Två vita och en orange.
Drar jag ut den vita med en svart markering på (ditmålad av mig) så släcks plafonderna, drar jag ut den andra vita så händer ingenting.
Kan tilläggas att det finn ytterligare en strömbrytare i groventren som tänder och släcker plafonderna.
Huset är byggt 2010.
Någon vänlig själ som skulle kunna förklara vad som skall kopplas vart?
Hjälpsamma tips mottages
Tack för svaret!
Jag har en del erfarenhet av eldragningar, men inte tillräckligt för att veta vad en trappkoppling är för något.
Du får gärna förklara det för mig som om jag vore 5år gammal.
(jag vet att jag kan ringa en elektriker som kan byta min strömbrytare, för 1800kr )
Än en gång, tack!
Jag har en del erfarenhet av eldragningar, men inte tillräckligt för att veta vad en trappkoppling är för något.
Du får gärna förklara det för mig som om jag vore 5år gammal.
(jag vet att jag kan ringa en elektriker som kan byta min strömbrytare, för 1800kr )
Än en gång, tack!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag ger ogärna svar på hur man kopplar färg till terminal osv då du bör ha lite grundläggande kunskaper om ellära och förstå en trappkoppling. Men i praktiken krävs inte mer än att kunna dra åt en skruv lagom hårt så...
- Den ena vita kopplas till L1 och den andra vita till L2, eller omkastat, det spelar ingen roll.
- Orange kopplas till plinten längst till höger, den med en pil.
- Den ena vita kopplas till L1 och den andra vita till L2, eller omkastat, det spelar ingen roll.
- Orange kopplas till plinten längst till höger, den med en pil.
Klicka här för att svara