5 371 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Fördela 3-faser från 5G på korrekt vis?
Hej. En fråga om hurvida tillåtet detta scenario är.
Har inkommande 4-ledarsystem i centralen med gemensam neutral och jord, PEN.
Behöver nu få ut minst 4 nya grupper till ett kök, utanpåliggande installation.
Jag undrar hurvida (om) man kan fördela ut en 1.5mm2 5G. Detta endast för att eventuellt slippa dra fram 3st 3G.
Tanken är att denna 5-ledare sammanlagt ska mata:
5st vägguttag. Varav ett till micro. 800W.
Ett stycke värmeelement som kräver 2-faser, 400V. 1000W.
Och även kraft till takbelysning via strömställare, ca 30W.
Om jag i centralen har ledigt för varje fas, L1, L2, L3, att lägga in 5-ledaren i korrekt färgordning, vilka risker medför detta eventuellt?
Riskerar jag att överbelasta nollan?
Jag tänker att, (via k.dosor):
L1 (brun), matar först två vägguttag, samt ena fasen till värmeelementet.
L2 (svart), matar andra fasen till elementet, och matar sedan vidare till de 2 sista vägguttagen.
L3 (grå), matar endast ett VU som micron komner ligga på.
Detta får ju som sagt samma nolla och jord, och är fördelat på tre separata faser i centralen. Avsäkrat med 3st 10A säkringar och passdelar.
Är detta en OK lösning eller borde jag tänka om helt?
Tacksam för svar.
Mvh
Har inkommande 4-ledarsystem i centralen med gemensam neutral och jord, PEN.
Behöver nu få ut minst 4 nya grupper till ett kök, utanpåliggande installation.
Jag undrar hurvida (om) man kan fördela ut en 1.5mm2 5G. Detta endast för att eventuellt slippa dra fram 3st 3G.
Tanken är att denna 5-ledare sammanlagt ska mata:
5st vägguttag. Varav ett till micro. 800W.
Ett stycke värmeelement som kräver 2-faser, 400V. 1000W.
Och även kraft till takbelysning via strömställare, ca 30W.
Om jag i centralen har ledigt för varje fas, L1, L2, L3, att lägga in 5-ledaren i korrekt färgordning, vilka risker medför detta eventuellt?
Riskerar jag att överbelasta nollan?
Jag tänker att, (via k.dosor):
L1 (brun), matar först två vägguttag, samt ena fasen till värmeelementet.
L2 (svart), matar andra fasen till elementet, och matar sedan vidare till de 2 sista vägguttagen.
L3 (grå), matar endast ett VU som micron komner ligga på.
Detta får ju som sagt samma nolla och jord, och är fördelat på tre separata faser i centralen. Avsäkrat med 3st 10A säkringar och passdelar.
Är detta en OK lösning eller borde jag tänka om helt?
Tacksam för svar.
Mvh
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Det går, men du behöver starka motiv för att utföra en trefasgrupp på detta sätt med denna blandning av laster, både enfas och tvåfasförbrukare. I grunden ska enfasförbrukare ha en enfas grupp, en grupp per syfte och så långt effekten räcker. Blandning av enfas och flerfasförbrukare kräver både trepoligt överströmsskydd och JFB. Det är olämpligt att fördela en trefasgrupp bakot uttag och strömbrytare utan det bör göras i kopplingsdosor (det är kanske så du tänkt?). Tar du bort elementet så blir det enklare att motivera en trefasgrupp, men det krävs lite mer än att bara "slippa" förlägga flera kablar 
Tack för svar.Bo.Siltberg skrev:
Det går, men du behöver starka motiv för att utföra en trefasgrupp på detta sätt med denna blandning av laster, både enfas och tvåfasförbrukare. I grunden ska enfasförbrukare ha en enfas grupp, en grupp per syfte och så långt effekten räcker. Blandning av enfas och flerfasförbrukare kräver både trepoligt överströmsskydd och JFB. Det är olämpligt att fördela en trefasgrupp bakot uttag och strömbrytare utan det bör göras i kopplingsdosor (det är kanske så du tänkt?). Tar du bort elementet så blir det enklare att motivera en trefasgrupp, men det krävs lite mer än att bara "slippa" förlägga flera kablar![]()
Jag lägger elementet på två egna säkringar helt.
5-ledaren kommer endast att fördelas ut till vägguttag.
Skulle det funka bättre då utan att behöva installera ett överströmskydd?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Elementen ska inte läggas på "två säkringar", utan på en egen grupp som är två eller trefasig, alltså olika tidsförskjutna faser, inte olika säkringar för sådana kan ligga på samma fas. Det är också viktigt att skillnaden framgår på gruppförteckningen. En grupp är också en egen ledning med alla faser som används i gruppen.
Ang trefasgrupp till vägguttag så kvarstår mitt svar att du behöver motiv för att slippa bedöma alla frågor som en trefasgrupp för med sig. Sök på trefasgrupp på forumet så hittar du mycket bakgrundsinformation. För en trefasgrupp för "allmänbruk" behöver man titta på behovet av trepolig säkring, fördelning etc allt för att undvika risken för elchock.
Ang trefasgrupp till vägguttag så kvarstår mitt svar att du behöver motiv för att slippa bedöma alla frågor som en trefasgrupp för med sig. Sök på trefasgrupp på forumet så hittar du mycket bakgrundsinformation. För en trefasgrupp för "allmänbruk" behöver man titta på behovet av trepolig säkring, fördelning etc allt för att undvika risken för elchock.
Ursäkta mitt otydliga svar tidigare.Bo.Siltberg skrev:
Elementen ska inte läggas på "två säkringar", utan på en egen grupp som är två eller trefasig, alltså olika tidsförskjutna faser, inte olika säkringar för sådana kan ligga på samma fas. Det är också viktigt att skillnaden framgår på gruppförteckningen. En grupp är också en egen ledning med alla faser som används i gruppen.
Jag menar såklart samma grupp. L1 samt L2 för elementet för 400V.
Kollar upp att säkra av med 3-polig om det blir aktuellt med att fördela trefasgruppen. Annars får det helt enkelt bli separata 3G till lasterna. Tack återigen.
Ett alternativ till att hålla på med att dra många kablar eller hålla på och dela upp 3fas grupper är ju att dra en lite kraftigare kabel och sätta en liten undercentral på ett lämpligare ställe. Kan ju bli snyggare med 1 kabel i vägg/tak vinkeln än 4 st även om den ensamma är grövre.
Klicka här för att svara