1 580 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Läckande kulo?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Känner mig förbryllad. Jag skulle hänga upp en lampa i taket i ett gammalt hus (1928) med original kuloledningar. Då jag testar om det finns ström med eltestare (profipol) så lyser det bara svagt av 12 voltsdioden. Jag öppnar de två kulodosorna på vägen mellan strömbrytare och takkroken. Fyra terminaler varav en fas, en nolla och två för tändtrådar (kronkoppling). Mellan fas och nolla är det 230 volt. Mellan vardera tändtråd och fas ELLER nolla svagt 12 volt (?). Detta oavsett om strömbrytaren är på eller av och det finns ingen lampa ansluten.
Mysteriet är alltså hur det hamnar en svag spänning i tändtrådarna i förhållande till både fas och nolla och varför strömbrytaren inte påverkar. Ledningarna ser för övrigt orörda ut. Visserligen med tygisolering.
Mysteriet är alltså hur det hamnar en svag spänning i tändtrådarna i förhållande till både fas och nolla och varför strömbrytaren inte påverkar. Ledningarna ser för övrigt orörda ut. Visserligen med tygisolering.
Bryt spänningen först innan arbetet utförs nu när du konstaterat vad som är vad.imported_Benno skrev:
Känner mig förbryllad. Jag skulle hänga upp en lampa i taket i ett gammalt hus (1928) med original kuloledningar. Då jag testar om det finns ström med eltestare (profipol) så lyser det bara svagt av 12 voltsdioden. Jag öppnar de två kulodosorna på vägen mellan strömbrytare och takkroken. Fyra terminaler varav en fas, en nolla och två för tändtrådar (kronkoppling). Mellan fas och nolla är det 230 volt. Mellan vardera tändtråd och fas ELLER nolla svagt 12 volt (?). Detta oavsett om strömbrytaren är på eller av och det finns ingen lampa ansluten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Menar du att du har ledningar i original från 1928? Dessa har passerat bäst-före för länge sedan.
Är även strömbrytarna i original? Det är i så fall inte heller speciellt friska efter så många år.
Mätningar på så gamla ledningar kan ge konstiga symptom. Jag har varit med om avbrott på en gammal ledning, men ändå så pass god kontakt att en lampa löser nästan normalt.
Den svaga spänning du mäter kan säkerligen härledas till kapacitiv koppling eller isolationsfel i de gamla ledningarna.
Du får gå bakåt i gruppledningen och mäta dig fram till var felet ligger, om det går att hitta.
Är även strömbrytarna i original? Det är i så fall inte heller speciellt friska efter så många år.
Mätningar på så gamla ledningar kan ge konstiga symptom. Jag har varit med om avbrott på en gammal ledning, men ändå så pass god kontakt att en lampa löser nästan normalt.
Den svaga spänning du mäter kan säkerligen härledas till kapacitiv koppling eller isolationsfel i de gamla ledningarna.
Du får gå bakåt i gruppledningen och mäta dig fram till var felet ligger, om det går att hitta.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Strömbrytaren är bytt till en liten fyrkantig av 70-talstyp. Men den kan ju ha gjort sitt.
Kanske dags att dra om elen ändå. Allt är annars ganska orört original som det mesta i huset. Man har kompletterat med nya ledningar för elvärme och behållit allt det ursprungliga.
Jo, jag har knoppledning i potatiskällaren också.
Kanske dags att dra om elen ändå. Allt är annars ganska orört original som det mesta i huset. Man har kompletterat med nya ledningar för elvärme och behållit allt det ursprungliga.
Jo, jag har knoppledning i potatiskällaren också.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Vad är acceptabelt värde om man skulle megga en gammal kulo? Om inte pappersisoleringen tar eld...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Jag tror inte du kommer att kunna mäta upp ett acceptabelt värde på kablar från 1928.... 
Kravet ligger för övrigt på 1 Mohm.
Men under ~10 Mohm kan ses som ett fel.
Kravet ligger för övrigt på 1 Mohm.
Men under ~10 Mohm kan ses som ett fel.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Jag får som kuriosa testa. Min fluke går bara till 22 Mohm men det tror vi inte att kulon når. Nåja, meggern befinner sig på fastlandet så vi får vänta på resultatet.
Kravet på isolationsvärdet har ändrats på senare tid
Nu är det 1 MOhm innan var det 0,5 MOhm
Så i en äldre anläggning hade jag kunnat acceptera ett värde lägre än 1 MOhm
Men om jag gjort en nyinstallation hade jag blivit betänksam om jag fått ett värde på under 10 MOhm
Nu är det 1 MOhm innan var det 0,5 MOhm
Så i en äldre anläggning hade jag kunnat acceptera ett värde lägre än 1 MOhm
Men om jag gjort en nyinstallation hade jag blivit betänksam om jag fått ett värde på under 10 MOhm
Klicka här för att svara