Hur är det kopplat när man har en vriddimmer i ena änden av en trappkoppling? Det finns väl ingen växlande funktion när man trycker in dimmerknappen så som det gör vid en klassisk trappkoppling.
Man använder som sagt en "trappdimmer"...men sparkoppling gillas inte och som schemat i inlägg #2 säger så vill dimmern ha tändtråden på utgången. Ljusstyrkan blir ju också vad dimmern står på om man tänder från andra hållet, med brytaren.
Den dimmer jag tänkt använda är en TEM EE19. Trappkopplingens två ledare går in på L1 och L2, lasten ligger på endera C (de två hålen till höger) och nolla. Ingen nolla till dimmern. Lasten är ca 10 watt två LED lampor. Fann bifogade kopplingsschema på nätet för den här dimmern som är köpt på Bauhaus. Symbolen till vänster om dimmern är trappomkopplaren i andra änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är oklart för mig vilket av de två högra uttagen som ska användas för LED. I det större schemat med fler kopplingsvarianter ligger induktiv last ibland på tredje och ibland på fjärde
anslutningen. LED bör väl gå med trailing edge dimmer; leading edge är för induktiv last (icke elektroniska transformatorer). Trailing edge bör vara fjärde uttaget (efter leading).
.
anslutningen. LED bör väl gå med trailing edge dimmer; leading edge är för induktiv last (icke elektroniska transformatorer). Trailing edge bör vara fjärde uttaget (efter leading).
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sparkoppling gillas inte?Fotografen skrev:
Är det du som ogillar den?
En sådan dimmer kan kopplas både med sparkoppling och den andra varianten av trappkoppling, tom med fukoppling
Översätt symbolerna på dimmer (L och L - pil ut och sinusvåg med L)
Vad gäller om dimmer är kompatibel med Led får du titta i specen
Sen beror det ju på vilken typ av Led och ev drivdon
Du kan tyvärr inte lita på personalen på Bauhaus eftersom dessa i regel inte har kännedom om de dom säljer
Jag har flera dimmers av olika fabrikat till hands. Ett par stycken har trappomkopplarfunktion. Sparkoppling är inget jag behöver för denna installation (kollade youtubefilm om sparkoppling).
På en av dimrarna ställer man in om det ska vara leading edge eller trailing edge.
På en av dimrarna ställer man in om det ska vara leading edge eller trailing edge.
Då får du prova vilken dimmer som klarar din belysningG gråsten skrev:
Annars är jag sparkopplare.
Har sparkopplat vriddimmer utan problemFotografen skrev:
Men kanske det kan skilja mellan olika dimmers
Jag avänder alltid sparkoppling om det inte är fler än två brytare inblandade
Då blir det enklare att koppla in en pushdimmer senare
Redigerat:
Har du typen EE19 är det väl inte mycket att välja på då den är avsedd för LED upp till 100 W enligt bladet. Och kan inte tänka mig att det är skillnad på vilken av de högra anslutningarna du använder, symboliken där pekar på att de är parallella. Så koppla enligt det du visar i #6 så går det säkert bra.G gråsten skrev:
Redigerat:
Jo det här var en gång då jag trådade om och satte dimmrar i den förra kåken, måste varit sommaren nådens år -02. Eljodimmer, Renovautförande. Nuvarande huset har inte sparkopplade trappkastare så jag bytte bara, inget behov av omtrådning.U Uffe A skrev: